Black Friday? Zachraň se, kdo můžeš! | E15.cz

Black Friday? Zachraň se, kdo můžeš!

Black Friday? Zachraň se, kdo můžeš!
Blog Lucie Bednárové
• 
ZDROJ: archiv

Strategie, Lucie Bednárová

Víte, co budete dělat v pátek 27. listopadu? Já mám jasno už poměrně dlouho. Dostatečně se předzásobím a nevystrčím z bytu ani nos. Mohou za to Američané. Vedle svátku sv. Valentýna plného kýčovitých srdíček a strašidelného Halloweenu sem totiž pozvolna exportovali i tzv. Black Friday, neboli černý pátek.

O co jde? Černý pátek, tedy den po Dni díkůvzdání, je v USA a Kanadě považován za start předvánoční nákupní horečky. V brzkých ranních hodinách, a někdy i krátce po půlnoci, se otevřou kamenné obchody, které již několik týdnů předem vydatně masírují zákazníky reklamou na vybrané zlevněné zboží. Natěšení Američané kolikrát ani nestihnou strávit slavnostního krocana a vyrážejí mráz nemráz, hlava nehlava do dlouhých front před obchodní centra a čekají, až se dveře obchodů konečně otevřou. Vyhráno v ten moment ale rozhodně nemají. Ač mají obchody zásoby, zboží z pultů rychle mizí a vyhrává skutečně ten nejrychlejší, nejhbitější a mnohdy nejdrzejší zákazník. Výjimkou není ani přetahovaná o poslední krabici, která může skončit také pořádnou ránou pod oko.

Pro obchodníky jsou to nepochybně opravdové žně. Od roku 2000 je černý pátek dnem, kdy se v USA těší bezkonkurenčně největším tržbám. Tradice Black Friday je nicméně mnohem delší, sahá až do 60. let minulého století. Termín se začal užívat kvůli zmatkům v dopravě, které výrazné slevy v obchodních řetězcích způsobily na silnicích v americkém městě Philadelphia (řidiči po sobě kvůli rychlé jízdě zanechávali černé stopy od pneumatik). Ač se nejedná o oficiální státní svátek, například Kalifornie dává v tento den volno státním zaměstnancům. Nákupní šílenství podporuje i navazující kybernetické pondělí (Cyber Monday), které je dnem rekordních slev při nákupu v e-shopech.

Na viděnou na jaře

Tolik však k zámoří. I v České republice Black Friday už nějaký ten pátek známe. Letos má být navíc pojat ještě ve větším stylu než loni. Dosud se do něj zapojovaly zejména velké e-shopy nabízející elektroniku, nyní je chtějí nově následovat i obchodné řetězce, jako je Tesco a Datart, či pražské obchodní centrum Palladium. Kromě elektroniky mají jít na dračku také parfémy nebo oblečení.

Zatím nejvýrazněji na plánované slevy upozornil zelený mimozemšťan Alza.cz, který prostřednictvím TV reklamy pravidelně vstupoval do našich domácností, aby připomenul, že výprodejová akce potrvá již od pondělí 23. listopadu a skončí až za týden. Že Češi na nákupy za výrazně nižší ceny slyší, potvrdily i první zprávy o průběhu slevové akce. Podle serveru Podnikatel.cz zákazníci během dvou hodin od zahájení prodeje vykoupili stovky kusů oblíbené herní konzole Sony Playstation 4.

Doufám, že tímhle podobnost se Spojenými státy končí a žádné bitky před poloprázdnými regály na pořadu dne nebudou. Jinak ten nos ze dveří vystrčím raději až po Vánocích. Ačkoli – to zase začínají povánoční slevy…

Lucie Bednárová pracuje jako novinářka od roku 2009. Dlouhodobě se věnuje problematice EU, o které píše v tuzemsku i zahraničí. Od roku 2011 vede redakci webového portálu EurActiv.cz. S měsíčníkem Strategie spolupracuje od roku 2015.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.

Autor: Strategie, Lucie Bednárová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!