Kdo se nevrátil do budoucnosti, jako by nebyl | E15.cz

Kdo se nevrátil do budoucnosti, jako by nebyl

Kdo se nevrátil do budoucnosti, jako by nebyl
Blog Lucie Bednárové
• 
ZDROJ: archiv

Strategie, Lucie Bednárová

Žijeme v budoucnosti. Minulý týden, konkrétně 21. října odpoledne, přicestovali hrdinové druhého dílu slavné trilogie z 80. let Návrat do budoucnosti. Pro fanoušky Martyho McFlye a bělovlasého excentrického vědce Emmetta Browna to byla velká událost.

Sociální sítě byly od rána plné obrázků letícího legendárního vozu DMC DeLorean se zabudovaným strojem času a toho, jak si filmoví tvůrci představovali současnost, tedy pardon – budoucnost. Předpověděli sice, že budeme používat tablety či chodit do 3D kina, netušili ale, jak geniální nápad vlastně měli, když nevyslali své hrdiny do tisíc let vzdálené budoucnosti, ale pouze do roku 2015. Očekávané datum, které si miliony lidí poznačili do svých kalendářů, nezpůsobilo euforii pouze obdivovatelům filmů režiséra Roberta Zemeckise, pomyslné žně zažívaly i brandy a reklamní agentury.

Sci-fi komedie, která se okamžitě po svém uvedení na plátna kin stala kasovním trhákem, se totiž známými značkami jen hemží. V záběrech „budoucnosti“ se objeví logo sítě čerpacích stanic Texaco, létající prkno „hoverboard“ od společnosti Mattel nebo klasické skleněné lahve vody Perrier, které si hrdina prohlíží skrz výlohu antikvariátu. Pro fandy se některé z brandů staly doslova kultovními a zvednout před třiceti lety takto hozenou rukavici nebylo nikdy snadnější.

Moc dobře to pochopila společnost Pepsi, která k trilogii neodmyslitelně patří a která pro skalní fanoušky připravila limitovanou edici futuristické lahve „Pepsi Perfect“. Ano, přesně tu, která Martymu přiletí přes pneumatickou hadici. Ač bylo možné si ji objednat pouze přes sociální sítě a ještě k tomu za neobvykle vysokou cenu 20 dolarů 15 centů (tedy zhruba 500 korun), byla okamžitě rozebrána – k velkému smutku pomaleji reagujících nadšenců.

Zavažte se samy!

Magické datum zajímavým způsobem využila marketingově i společnost Nike, která uvedla do prodeje tenisky Air Mag se samozavazovacími tkaničkami, v nichž se ve filmu prohání hlavní postava McFly. Sen mnoha obdivovatelů Martyho módy se tak stal po letech trpělivého čekání konečně skutečností. Hřát je navíc může i fakt, že Nike poslala patnáct set párů bot do aukce a výnos věnovala na výzkum Parkinsonovy nemoci, ze které se od roku 1998 léčí představitel Martyho, herec Michael J. Fox.

Šílenství, které příchod očekávaného dne vyvolal (zejména na druhé straně Atlantiku), má ale i svou horší stránku. Na vlně fanouškovského nadšení se rozhodly svézt i další společnosti, které s filmem nemají příliš mnoho společného. Jejich počin proto může na leckoho (včetně autorky textu) působit mírně řečeno rozpačitě.

Motivy Návratu do budoucnosti se tak objevily třeba na twitterovém účtu výrobce toaletních papírů Charmin či v reklamě výrobců veterinárních potřeb a krmiv pro domácí zvířata Petco. Kultovní věta doktora Browna „Tam, kam jedeme, nepotřebujeme silnice!“ by rozhodně vyhrála nejpoužívanější slogan dne leteckých společností a zásilkových služeb a odkaz na „výrobky budoucnosti“, bez kterých nelze žít, minulou středu dominoval snad všem reklamám na kávu, čerstvé pečivo či hamburgery. Prostě a jednoduše: Kdo se 21. října 2015 nevrátil do budoucnosti, jako by nebyl.

Lucie Bednárová pracuje jako novinářka od roku 2009. Dlouhodobě se věnuje problematice EU, o které píše v tuzemsku i zahraničí. Od roku 2011 vede redakci webového portálu EurActiv.cz. S měsíčníkem Strategie spolupracuje od roku 2015.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.

Autor: Strategie, Lucie Bednárová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!