Oč jde HateFree Culture? Prostě o lásku | E15.cz

Oč jde HateFree Culture? Prostě o lásku

Oč jde HateFree Culture? Prostě o lásku
Blog Richarda Guryči
• 
ZDROJ: Strategie

Strategie

,

Richard Guryča

Od středy je v pražském Érra Café na měsíc k vidění výstava dvaceti fotografií, které představují nejnovější kampaň iniciativy HateFree Culture s názvem Prostě láska. Výběr z fotografií šestatřiceti párů známých i neznámých lidí se pak objeví i v dalších českých městech.

Prostřednictví kampaně se HateFree Culture (HFC) připojuje k festivalu Prague Pride a demonstruje přesvědčení, že v lásce nezáleží na sexuální orientaci či příslušnosti k nějaké skupině.

„Ve virtuálním prostoru se často objevuje záplava negativních informací ve vztahu k soužití lidí stejného pohlaví. Cílem fotokampaně Prostě láska je ukázat prostřednictvím každodenních situací různorodých párů, že radosti a starosti, které v párech prožíváme, jsou vždy podobné. Bez ohledu na to, zda žijeme s mužem, ženou nebo příslušníkem jiné skupiny. Je to vždy prostě jen láska,“ říká ke kampani koordinátor HateFree Culture Lukáš Houdek.

Dokument o šťastných momentech

Sdělení kampaně může leckomu připadat banální, ale HFC zvolila šťastnou formu autenticky působících fotografií párů v běžných, jen lehce naaranžovaných situacích, které kouzlo banality spíše podtrhují a zdůrazňují. První plán nabízí možnost připomenout si, že naplnění láskyplného vztahu zpravidla graduje v nepatetických a zdánlivě obyčejných prchavých okamžicích souznění při společné práci nebo společném lenošení. A až vzápětí si divák uvědomí, že páry na fotografiích jsou stejného pohlaví a – světe, div se – leckdy mají třeba brýle, vrásky či nějaké to kilo navíc.

Kampaň HateFree Culture "Prostě láska"Kampaň HateFree Culture "Prostě láska"Autor: HateFree Culture

Ať už byla za kampaní jakkoli náročná produkce či promyšlený scénář, působí výsledné fotografie spíše jako s citem editovaný soubor dokumentárních snímků. A to jí dodává na působivosti.

Nejsme až tak zabednění

Kampaň rovněž poutá pozornost na poměrně důležité a pro mnohé možná překvapivé výsledky výzkumu postoje české veřejnosti k právům homosexuálů. V červnu zveřejněné závěry Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR ukazují, že téměř 75 procent dotázaných je pro registrovaná partnerství; pro osvojení dítěte partnera nebo partnerky přes 60 procent; a pro adopce dětí z dětských domovů páry stejného pohlaví bezmála polovina dotázaných.

Sdílení a příznivé hodnocení láskyplného souboru fotografií na sociálních sítích i výstavních prostorách tak může přispět i k revizi aktuálně rozšířeného pocitu, že česká společnost je xenofobní, homofobní, netolerantní a celkově zabedněná víc, než se na civilizovanou střední Evropu sluší.

Richard Guryča je novinář a fotograf. Píše o životním stylu, bydlení, kultuře a komunikaci. Pracoval mimo jiné v deníku Dnes, v České televizi či v časopise 100+1 zahraničních zajímavostí. Se Strategií spolupracuje od roku 2014.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.

Autor: Strategie, Richard Guryča
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!