Potravina domácí aneb další zmatek na obzoru | E15.cz

Potravina domácí aneb další zmatek na obzoru

Potravina domácí aneb další zmatek na obzoru
Potravina z nejdomáčtějších
• 
ZDROJ: archiv

Strategie, Jan Podaný

Stát, zemědělci a výrobci potravin vsadili na marketing značek. Ministerstvo zemědělství na konci července představilo Českou potravinu, další z celé řady log, jejichž smyslem je přilákat spotřebitele na kvalitní domácí produkty. Připomeňme, že na trhu je v současnosti přes deset různých označení, jež mají veřejnost přesvědčit, jak skvělý výrobek se pod nimi vlastně skrývá.

Marketéři tomuto zájmu zadavatelů vesměs tleskají. Kdo by pohrdl příležitostí pro novou zakázku ve výši desítek, někdy dokonce stovek milionů korun? Jedním z posledních takových příkladů je kampaň brandů Chráněné zeměpisné označení, Chráněné označení původu a Zaručená tradiční specialita, která bude stát téměř 100 milionů.

Potravinářská komora si na aktuální komunikaci najala agenturu Momentum, součást skupiny McCann. Ta již v minulosti zajišťovala třeba kampaně pro další z potravinářských značek Klasu a právě to může být důvodem, proč si komora vybrala právě tým Davida Čermáka.

Ve hře o stovky milionů veřejných korun, a tím i výrazné vylepšení agenturních příjmů, jsou i další marketingové firmy. Právě na Klasu a značku Regionální potravina by mohlo ministerstvo zemědělství letos celkově vyčlenit až 350 milionů.

Vůbec přitom nevadí, že efektivita podobných projektů je mnohdy diskutabilní. Připomeňme například Rybu domácí, jež měla podporovat domácí rybáře a zvýšit spotřebu sladkovodních ryb. V ní už stačil stát od roku 2008 utopit skoro 200 milionů, aniž by se prokázalo, že by vedla ke změně nákupního chování. Podle Českého statistického úřadu spotřeba těchto ryb u nás od roku 2009 naopak klesla.

Samotní spotřebitelé sice podle letošního exkluzivního výzkumu agentury STEM/MARK pro Strategii uznávají, že o značkách kvality vědí, při svém rozhodování, jaký výrobek si koupit, se však na „vlaječky“ na výrobcích soustředí sotva každý desátý a jen tři ze sta vědí, oč vlastně jde. Na podobné kampaně přitom jako daňoví poplatníci přispíváme všichni.

Autor: Strategie, Jan Podaný
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!