Reklama na Evropu | E15.cz

Reklama na Evropu

Reklama na Evropu
Loď převážející uprchlíky
• 
ZDROJ: Repro Strategie

Lucie Bednárová, šéfredaktorka EurActiv.cz a spolupracovnice Strategie

Jen za poslední měsíc přišel do zemí Evropské unie stejný počet uprchlíků jako za celý loňský rok. Podle čísel OSN se jednalo o více než 218 tisíc lidí. Evropa je totiž v mysli několika milionů lidí, kteří sem z nejrůznějších důvodů míří, vykreslována jako země zaslíbená.

Ponechme stranou skutečné uprchlíky, kteří odůvodněně utíkají před válečným konfliktem, a mají proto podle mezinárodních konvencí právo na získání azylu, a zaměřme se na tzv. ekonomické migranty. Ti naopak dobrovolně opouštějí své domovy a odcházejí do jiné země, od čehož si slibují především zlepšení své ekonomické situace.

V posledních měsících se množí svědectví o tom, že lidé, kteří se vydávají na cestu do Evropy, mají o životě na kontinentu zcela zkreslené představy. Z výpovědí evropských politiků či pracovníků pohraničních agentur, kteří přicházejí s běženci do každodenního styku, vyplývá, že řada migrantů očekává, že si po příchodu do Evropy bude moct během velmi krátké doby dovolit luxusní vůz Ferrari nebo že bude vydělávat miliony v dresech hráčů prestižních evropských fotbalových klubů.

Za tuto dezinformaci mohou do značné míry sociální sítě, na kterých se tyto představy šíří, ale také převaděči, kteří migrantům vyprávějí pohádky, aby je za nemalé peníze nalákali k cestě.

Za zdaleka největší reklamou na Evropu, která však v žádném případě není se svými četnými problémy dokonalá, nepochybně stojí německá kancléřka Angela Merkelová. Ta na konci léta udělala gesto a i přes evropská azylová pravidla pozvala do země tisíce migrantů. Nic naplat, že Berlín později začal svou politiku mírnit, Merkelová se v očích uprchlíků stala nezpochybnitelnou hrdinkou. O tom svědčí i na sociálních sítích množící se „selfíčka“ s kancléřkou.

Image Evropy jakožto ráje pro všechny je, zdá se, naprosto neotřesitelná. Nezvládly ji nabourat ani kampaně, které v místním tisku za hranicemi Evropy, kde se nacházejí početné uprchlické tábory, platily některé evropské státy. Odradit přicházející migranty se tímto způsobem pokusilo například Dánsko, které v libanonských novinách nechalo otisknout inzerát, v němž se v arabštině snaží potenciálním migrantům sdělit, že dánský sociální systém již zdaleka není tak štědrý, jako býval. Na mnohem drsnější notu pak vsadilo Maďarsko, které otevřeně ilegálním migrantům vzkázalo, že pokud se pokusí překročit maďarské hranice, mohou počítat se zatčením.

Autor: Lucie Bednárová, šéfredaktorka EurActiv.cz a spolupracovnice Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!