Sladké lpění na tradici | E15.cz

Sladké lpění na tradici

Sladké lpění na tradici
Blog Richarda Guryči
• 
ZDROJ: Strategie

Strategie, Richard Guryča

Na YouTube či Vimeu lze narazit na nenápadný filmový dokument o továrně na sladkosti Grays z anglického města Dudley. V roce 2011 ho natočil proslulý fotograf Martin Parr z Magnum Photos, a pokud mu věnujete dvacet minut času, vtáhne vás do světa, jenž si nijak nezadá s atmosférou Karlíka a továrny na čokoládu.

Zhlédnutí dokumentu může být zajímavým zážitkem zvlášť pro marketingové mágy a tvůrce produktů či značek s „příběhem“. Tohle je totiž skutečný příběh. A manufaktura založená v roce 1826 navíc popírá všechny možné poučky a pravidla s tak okouzlující úporností, až z toho jde člověku hlava kolem.

Stařičký majitel továrny Edward „Teddy“ Gray řídí svůj byznys z minikanceláře od stolu zavaleného papíry, v nichž se vedle něj doslova ztrácí jeho bezmála stejně stařičká sestra a spolumajitelka firmy. Oba by mohli být předobrazem figurek z detektivky se slečnou Marplovou a oba si hrdě přizvukují v konstatování, že ve firmě nenajdete jediný počítač. Teddy působí jako pohádkový dědeček, když se sluchátkem prastarého telefonu na uchu zapisuje objednávky do ohmatané účetní knihy a sladkostí vonící názvy produktů a ingrediencí i po všech těch letech s požitkem převaluje na jazyku.

Pak vás kamera přenese do výroby, kde budete svědky zrození nejrůznějších tvrdých i měkkých bonbónů, kulatých či hranatých sladkých tyčinek, sušenek k čaji, léčivých pastilek a dalších dobrot, které vznikají v prostředí připomínajícím staré kreslené disneyovky. Hmoty nejrůznějších barev bublají v měděných kotlích, rychlé a přesné ruce dělníků pak vylévají základ příštích sladkostí na stoly jako žhavou lávu a pomocí špachtlí i rukou ji zpracovávají dřív, než vychladne.

Během několika minut se stáváte účastníky procesu, na jehož začátku jsou pytle s cukrem, potravinářská barviva a plynové hořáky a na konci dlouhý duhový had, z nějž odsekává stroj dílky příštích bonbónů. Zážitek je to nadmíru fascinující především díky zjištění, že všechny ty pytle a krabice pestrobarevných sladkostí nevyrábí složité výrobní linky, ale přesná a podle všeho i láskyplná rutina lidských rukou. A samozřejmě i několik hnětačů, lisů, pásů a dalších výdobytků techniky, která zřejmě pamatuje Teddyho začátky v rodinné firmě.

Následuje Parrovo zpovídání zákazníků ve firemním obchodě, kde si své oblíbené pochoutky vybírají nejen ctihodné starší dámy či matky s dětmi, ale i odrostlí puberťáci v kapucích. A kde se všichni s hrdostí vyznávají ze vztahu k bonbónům Grays, jejichž chuť a vůně je tady v Dudley nedaleko Birminghamu většinou provází od narození.

Tradice, kvalita, lpění na prověřených postupech i odmítání expanze za každou cenu. Rodinná firma, pro kterou jezdí řidič dodávky čtyřicet let a nevidí na tom nic pozoruhodného. Zvláštní zážitek z místa, kde se zdánlivě zastavil čas, ale kde si zároveň v poklidu užívají jistoty, že se to lépe dělat nedá.

Richard Guryča je novinář a fotograf. Píše o životním stylu, bydlení, kultuře a komunikaci. Pracoval mimo jiné v deníku Dnes, v České televizi či v časopise 100+1 zahraničních zajímavostí. Se Strategií spolupracuje od roku 2014.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.

Autor: Strategie, Richard Guryča
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!