Tloustnu, tloustneš, tloustneme | E15.cz

Tloustnu, tloustneš, tloustneme

Tloustnu, tloustneš, tloustneme
Iveta Křížová
• 
ZDROJ: Strategie
3. února 2015 • 10:54
Tloustneme. A my Češi dokonce nejvíc z celé Evropy. Už nepomáhá ani novoroční předsevzetí, že v dubnu zhubnu. Pokud to tak půjde dál, přebytečná kila nás budou kosit nemilosrdně, bolestně a ve velkém. Vědci a lékaři mají jasno: obezita je mnohem zákeřnější nepřítel než v západním světě tolik skloňovaná hrozba terorismu.

Jak bojovat se sokem, který je k nakousnutí a vypadá tak sladce? Vyhlášení křížové výpravy proti všudypřítomné reklamě na přeslazené či přesolené dobrůtky patrně v demokratickém společenství neprojde. Ale co takhle vyhlásit bitvu přímo na reklamním poli. Hezky reklamou proti reklamě.

Ono vymyslet pěknou reklamu na nezdravou mňamku není žádný kumšt. Ale zabodovat s kampaní na něco zdravějšího, to už si žádá notnou dávku kreativity, po níž marketéři tak často prahnou. Nedávno se o podobný kousek pokusili v Mekce obezity – v USA. Na americké poměry docela tvrdá reklama s názvem „Přetočte budoucnost – zastavte cyklus“ ukazovala, že špatná rozhodnutí vedoucí k obezitě většinou dělají už rodiče u malých dětí. Retrospektivně zdokumentovala život člověka od infarktu až k batoleti a jeho neodvratitelnou cestu za zkázou, až z toho Američany mrazilo. Cílovka, tedy rodiče, z reklamy moc nadšeni nebyli a podrobili ji poměrně ostré kritice. Přesto pozornosti neušla.

Trhlina v lednici

Do boje s obezitou loni vyrazila dokonce už i společnost Coca-Cola, symbol přebytečných kilogramů. Nápojářská velmoc chce lidem nabízet nízkokalorické nebo nekalorické nápoje, na etiketách zpřehlední údaje o energetických hodnotách a chce také podporovat sportovní aktivity ve všech zemích, kde působí. A dokonce volá po zákazu marketingu cíleného na děti do 12 let. Klobouk dolů, pokud to zafunguje. Ačkoli je za kroky Coca-Coly cítit obava ze ztráty trhů, je to gesto, které je hodné následování.

Američané si začali došlapovat také na školní automaty plné přeslazených výrobků. Projdete-li se většinou českých základek, i tady na zářivé ledničky narazíte. Dokonce i kontroverzní unijně dotovaný projekt Mléko do škol má své trhliny. Vedle neochuceného mléka na děti bafnou všelijaké sladké tyčinky, ochucená mléka, doslazované šťávy a podobně.

Kde je motivace?

Český reklamní trh na husarské kousky asi ještě čeká. Postrádáme odvahu, onu opěvovanou kreativitu a hlavně motivaci. A plíživý nepřítel si mne ruce. Jak by ne, když Čechy ještě baví žít nezdravě, vařit nezdravě a honit se za kdejakou slevou v supermarketu. Tolik populární pořady o vaření často propagují nezdravá jídla a knižní rekordy trhají kuchařky pochybné kvality.

Jenže účty za léčení obezity zatím strmě rostou. Česko vydává každoročně na likvidaci nezřízeného životního stylu desítky miliard korun. Nejde ale jen o peníze. Odborníci varují, že pokud si neutáhneme opasky o nějaký ten centimetr, strávíme posledních 17 let svého života v bolestech a nemoci. Například střídmější Švédové se budou trápit o pět let méně. Průměrný Čech onemocní některou z nemocí z nezdravého životního stylu v 61 letech. To už si zaslouží dechberoucí kampaň. Co vy na to, kreativci?

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.

Autor: Strategie, Iveta Křížová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!