Analýza maloobchodního trhu a obchodních center | E15.cz

Analýza maloobchodního trhu a obchodních center

Analýza maloobchodního trhu a obchodních center
Kolínské obchodní centrum
• 

Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení Consulting & Research DTZ

Tuzemský maloobchodní trh je nejrozvinutější ve střední Evropě, nejlepší vyhlídky má však Polsko. V případě Prahy, a obecně České republiky, se na evropské úrovni očekává stabilizace, stratifikace a zvyšující se počet remodelingů a rekonstrukcí stávajících obchodních center.

Na tisícovku obyvatel České republiky připadá nejvíce čtverečných metrů v maloobchodu. Je to přesně 284 m2. Pokud bychom však počítali pouze obchodní centra, jde o 209 m2. Tím však pro tuzemský retail výčet prvenství končí. Co do hustoty maloobchodu v metropolích střední Evropy vede Bratislava (1044 m2 na 1000 obyvatel), nejvíce ploch v obchodních centrech lze nalézt v Polsku (skoro 8,4 mil. m2), největší průměrná velikost obchodních center je pak v Maďarsku (25 484 m2 na jedno centrum).

Poláci mají našlápnuto

Polsko, které prošlo ekonomickou recesí následující po roce 2008 prakticky nedotčeno, má rovněž nejodvážnější ambice v nových projektech nákupních center. Do dvou let by se měla nabídka retailových ploch rozrůst o další více než 1 milion čtverečných metrů. V České republice by to podle dostupných plánů developerských firem a údajů, které máme v DTZ k dispozici, mělo být zhruba 350 000 m2 do konce roku 2013. O sebevědomí polského trhu vypovídá také to, že je zde dosahováno nejvyšší průměrné nájemné v maloobchodu, a to běžně kolem 100 eur za čtverečný metr a měsíc. V České republice je to zhruba 70 až 80 eur.

Poslední porovnání evropských nákupních center ukázalo propastný rozdíl mezi západní versus střední a východní Evropou. Velmi překvapivě najdeme však mezi osmi městy s nejhustší sítí obchodních center na 1000 obyvatel hned pět metropolí z postkomunistického bloku: Tallinn, Rigu, Varšavu, Vilnius a konečně i Prahu. Všechna tato hlavní města několikanásobně převyšují evropský průměr – 384 m2 v nákupních centrech na tisíc obyvatel. Zatímco v případě Prahy je to 693 m2, v estonském Tallinnu je to skoro 950 m2!

Jak je to u sousedů

S tímto zjištěním ostře kontrastují výsledky řady západoevropských měst. Pod hranicí 200 m2 v OC na 1000 obyvatel se pohybují Mnichov, Rotterdam, Kolín nad Rýnem, Stuttgart nebo dokonce i metropole, kterou mají mnozí s nákupy spojenou – Paříž. K hlavním důvodům tohoto stavu patří kontinuální vývoj, který dlouhodobě nahrává tradici nákupů v kamenných obchodech, často v centrech měst. Radnice si pečlivě hlídaly, aby nedošlo k přebujení nových obchodních center, které by ohrozily životaschopnost obchodů na nákupních třídách v centrech měst. Ve střední a východní Evropě byla a dosud je patrná snaha co nejrychleji saturovat neuspokojenou poptávku. To vedlo k často intenzivní výstavbě nákupních center především v letech 2004 až 2008.

Stojí za pozornost, že pobaltským republikám a Varšavě se predikuje i nejvitálnější vývoj tržeb v dalších čtyřech letech. Vedle Istanbulu jsou to právě Vilnius, Riga, Varšava a Tallinn, kde by se obchodníci mohli těšit na růst tržeb vysoko nad 5 procent. Na opačném pólu se pohybují Lisabon, Milán a Dublin, kde se očekává v lepším případě stagnace, v horším další propad.

Obchodní centrum EuroveaObchodní centrum EuroveaAutor:

Očekávaný vývoj podle expertů

Vedle Polska předpovídají analytici mezinárodní poradenské společnosti DTZ do roku 2016 nejdynamičtější rozvoj maloobchodního trhu v Londýně, Hamburku, Manchesteru a Birminghamu. Důvodem je dosud značná neobsazenost projekty nákupních center a vyhlídky na nadprůměrný ekonomický růst. Rekordmanem je ovšem Stockholm: i když zde stávající saturace přesahuje 800 m2 na 1000 obyvatel, velmi záhy by zde mělo být zpřístupněno patnáct nových projektů. V případě Prahy, a obecně České republiky, se na evropské úrovni očekává stabilizace, stratifikace a zvyšující se počet remodelingů a rekonstrukcí stávajících obchodních center.

Už nejde jen o nákupy: v obchodních centrech vznikají oázy sportu, zábavy i vzdělávání

V roce 2012 DTZ očekává dokončení celkem cca 140 000 m2 (meziroční nárůst o 150 %). Nová nabídka ve 4. čtvrtletí dosáhne 64 250 m2. Významné projekty k dokončení ve zbytku roku jsou Breda & Weinstein v Opavě developera Mint Investments (25 000 m2), CPI Trutnov (20 000 m2), Galerie Moritz (8000 m2) v Olomouci, Paráda Shopping Park Frýdek Místek (5300 m2) nebo 2. fáze CPI retail parku v Třinci (3900 m2).

Významné projekty, které jsou již ve výstavbě, a s největší pravděpodobností budou dokončeny v roce 2013: Galerie Šantovka (46 000 m²), rozšíření Centra Černý Most na Praze 9 (41 000 m²), Fontána Teplice (20 000 m²), Pivovar Děčín (17 000 m²), OC Lužiny (16 000 m²) a Centrum Krakov (14 000 m²). Celkem by mohlo být v roce 2013 dokončeno více než 200 000 m2.

Forum Nová KarolinaForum Nová KarolinaAutor:

Aktuální poptávka a expanze retailových řetězců

• Vstup na český trh plánuje britský sportovní řetězec SportsDirect.

• Luxusní obuv návrháře Jimmy Choo brzy otevře nový obchod v Pařížské ulici. Luxusní prodejce hodinek a šperků Azra otevře na Staroměstském náměstí. Louis Vuitton, který již v Pařížské má svůj obchod, by zde měl otevřít nový rozšířený třípatrový obchodní dům.

• V nákupních centrech i v kamenných obchodech na nákupních třídách expandují obchody s delikatesami a také farmářské obchody.

• Po vlně nových kaváren v minulých letech dorazil v létě 2012 do Čech nový koncept bublinkových čajů s perlami tapiocu. Mezi první značky patří český Tapi tea se stánky v Galerii Harfa, NC Eden v Praze a Futurum Ostrava či Bubbleology. Ten v srpnu otevřel jednotku v Atrium Flóra a v říjnu v Géčku České Budějovice.

• Ahold začal s remodelingem svých super- a hypermarketů Albert pod jednotným konceptem One, který zahrnuje například tržiště s ovocem a zeleninou, samoobslužné prodejny či WiFi připojení.

• Makro Cash & Carry plánuje expandovat se sítí večerek Můj Obchod ve spolupráci s menšími obchodníky. První pilotní obchod byl otevřen v Průhonicích.

• Billa dokončila rekonstrukci prvních 40 obchodů na nízkoenergetický standard s očekávanou úsporou energie 20 %. Cílem je uspořit až 50 % energie v následujících pěti letech.

• Potravinové řetězce začínají nabízet e-shopy: po Tesku by měly následovat také Spar, Billa či Ahold.

• Centrum Černý Most přivítalo v srpnu dva nové nájemce, kabelky Carpisa a H&D Home Design.

• V OC Palladium v Praze 1 budou brzy otevřeny prodejny nových nájemců jako Affliction nebo DKNY Men. Affliction, který má nyní jeden kamenný obchod s módou v centru Prahy, tak bude provozovat první jednotku v nákupním centru.

Zdroj: DTZ

Autor: Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení Consulting & Research DTZ
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!