Automobil jako bezpečný šperk pro ženy | E15.cz

Automobil jako bezpečný šperk pro ženy

Automobil jako bezpečný šperk pro ženy
Ženy vybírají auta podle jiných kritérií než muži
• 
ZDROJ: Shutterstock.com

Šárka Kociánová

Jakkoli automobil, a zejména jeho koupě, zůstane patrně vždy převážně maskulinní záležitostí, přesto se ženy stále více angažují i na tomto poli. Při koupi vozu pro své potřeby, popřípadě potřeby širší rodiny, berou v potaz určité aspekty, mezi nimiž zdaleka nedominuje jen velikost a barva…

Oproti muži, který bývá agresivnější, méně bojácný, má sklony riskovat a předvádět se, ženy daleko více dbají na dodržování předpisů a pravidel silničního provozu, jsou opatrnější a ohleduplnější, jak vyplývá i z průzkumu americké analytické společnosti Polk. Proto jistě nepřekvapí, že při výběru vhodného vozu zůstává pro ženy, obzvláště matky, na prvním místě hledisko bezpečnosti.

Čtěte také: Autosalon bez ženské krásy by byl jen slavnostní garáží


Bezpečí především

Na rozdíl od mužů, kteří kladou důraz zejména na techniku, výkon a výbavu, ženy uvažují poměrně pragmaticky a více se zajímají o praktičnost vozu a bezpečnost, jejíž požadavky nejvíce naplňují vozy v kategorii SUV. Neopomíjejí pochopitelně ani jisté estetické aspekty, nicméně řidičky, které mají rodinu a jejichž primárním kritériem je bezpečí a uspokojení jejích potřeb, touží zejména po vozech SUV. V jejich hledáčku se konkrétně ocitají především BMW X5 a X6; z mercedesu pak třída GL, tedy ten největší, za jehož volantem lze vidět prakticky jen ženy. Na amerických silnicích se v daleko větší míře než u nás setkáme s range rovery, mezi favority českých i amerických žen však bezkonkurenčně patří volva, přičemž u nás zcela nejfrekventovanější vůz v této kategorii představuje Audi Q7; v USA pak Volvo S40.

Kromě designu zaujme právě bezpečnostním vybavením, jímž je značka proslulá. V jeho těsném závěsu se ocitá městský crossover Nissan Rogue, který je navíc daleko levnější, a jako třetí volba vychází Volkswagen Eos, tedy kupé kabriolet s pevnou skládací střechou. Top 10 automobilový žebříček doplňují ještě další volkswagen, a sice model Beetle nové generace, Toyota Matrix, Hyundai Tucson, Honda CR-V, Toyota RAV4, Nissan Juke a Jeep Compass. Na evropském trhu se pochopitelně v daleko větší míře uplatňují i menší auta a ženy obvykle zajímá velikost zavazadlového prostoru, pohodlný přístup do něj a v neposlední řadě i výhled z vozu. Každá žena při výběru auta zpravidla neopomíjí ani o jeho průměrnou spotřebu. Důležitým aspektem bývá však nepochybně též design a barva automobilu. Podle tiskového oddělení společnosti AAA Auto je pro ženy klíčová komfortní výbava, pro většinu z nich bývá nutností posilovač řízení a často vyžadují také automatickou převodovku, která usnadňuje například rozjíždění do kopce.

Design a atraktivní barva hrají roli

Ženy jsou tvorové namnoze estetičtí, čistotní a vybíraví -a z toho důvodu se v neposlední řadě při koupi automobilu dostává ke slovu rovněž přitažlivý design a barva vozu. Červená, která mimo jiné symbolizuje životní sílu, pocit vlastní hodnoty a sebedůvěry ve vlastní talent, na trhu kraluje dlouhou řadu let. V popředí zájmu se nicméně ocitá i modrá, jež tvoří protipól červené a představuje tradici, stálost, spolehlivost i komunikaci. No a v poslední době se obrovským hitem stala šedá a stříbrná, novátorské, neotřelé a atraktivní chladné barvy, které skvěle vyhovují požadavku praktičnosti a snadné údržby, jelikož na nich není hned vidět, že vůz projel bahnem či kaluží, tudíž nevyžadují tak častou návštěvu myčky.

Nový Ford B-Max, který byl v březnu letošního roku představen na autosalonu v Ženevě, se při výběru barev nechal inspirovat luxusní módou, značkovým nábytkem, špičkovou elektronikou, ale také třeba snowboardy. U této značky jde v jistém smyslu o revoluční průlom, jelikož Henry Ford, zakladatel Ford Motor Company, kdysi proslul výrokem, že zájemci o původní Model T mohou zvolit jakoukoli barvu, pokud to bude černá… Kompaktní všestranný automobil Ford B-Max představuje odstíny ovlivněné světoznámými módními značkami, jako je Gucci, Versace a Miu Miu. Není tudíž divu, že designéři Fordu pohovořili o tomto modelu i na proslulém únorovém Týdnu módy v Miláně. Serife Celebi, vedoucí designu barev a materiálů ve Ford of Europe, podotýká, že „lidé se rádi cítí a vypadají dobře, ať už jdou po ulici ve svém oblíbeném oblečení, nebo sedí za volantem auta“.

Důraz na eleganci a desing. To jsou priority žen.Důraz na eleganci a desing. To jsou priority žen.Autor: Shutterstock.com

Spolu se svým týmem proto pozorně sleduje nejnovější trendy v barvách, texturách a vzorech. Odstíny B-Maxu s poeticky znějícími názvy jako Burnished Glow (blýskavá záře), Tectonic Silver (tektonická stříbrná) a Nautical Blue (námořnická modrá) odpovídají současnému trendu decentního luxusu ztělesňovaného značkou Gucci. Nadšení pro barvy, látky a design u Serife Celebi, která před svým příchodem k Fordu v roce 2000 vystudovala textilní návrhářství, patrně souvisí s tureckým původem její rodiny - babička tkala orientální koberce z ovčí vlny. „Burnished Glow připomíná slunný podzimní den, působí velmi přirozeným, vstřícným dojmem a odráží barvy, jež jsme viděli na designových výstavách, jako je Milánský veletrh nábytku,“ vysvětluje Celebi a pokračuje: „Tectonic Silver míchá stříbrnou s hřejivým náznakem zlata. Je to luxusní barva takového typu, jaký můžete vidět na předváděcích molech v kolekcích Versace nebo Miu Miu.

Nautical Blue je jasný a moderní metalický odstín, který bude letos v létě populární u plátěných kalhot a italské pánské módy od návrhářů, jako je Armani.“ V luxusním stupni výbavy Titanium má B-Max dokonce látkové potahy s noblesním proužkem inspirovaným klasickým krejčovstvím Savile Row a jeho moderními vyznavači, konkrétně třeba britským návrhářem Paulem Smithem. „Tento vzor nám umožnil vytvořit vzrušující kontrast mezi matnými a lesklými povrchy, což je populární trend jak ve sportovním oblečení, tak v pánské a dámské módě,“ dodává Celebi a nadto doplňuje zajímavou informaci, že „kontrastní textury jsme se skvělým výsledkem uplatnili i v případě leštěného černého povrchu, který používáme na ovládacích panelech a u středové konzole“. V tomto případě se stala inspirací luxusní elektronika a také snowboardy. Konečným výsledkem je pak moderní a skutečně exkluzivní vzhled.

Ojeté vozy nejsou vždycky výhra

Ženino srdce zpravidla zaplesá radostí, spatří-li nad svým oblíbeným obchodem s konfekcí či botami nápis „výprodej“.
Tímto kouzelným slovem jako by se spojila její vrozená touha se líbit (a také si udělat radost) se smyslem pro ekonomičnost a potřebou ušetřit. Ovšem to, co platí pro halenku, kabát či lodičky, není vždy vhodné aplikovat na auto. V tomto směru muže před „výhodnou“ koupí daleko více chrání jejich ješitnost i touha se předvést. Kromě toho se auto do jisté míry stává součástí jejich osobnosti, takže si přece nezadají! Ženy sice berou v potaz, jak by se jim vybraný automobil řídil i jak snadno s ním zaparkují, tudíž se dlouho procházejí mezi zaparkovanými vozy, pečlivě vybírají, vše si nechají dopodrobna vysvětlit, ale nakonec si auto stejně vyberou hlavně podle toho, kolik si na ně vyhradily finančních prostředků. Mnohem častěji se proto nechávají unést výhodnou koupí, různými akcemi a slevami.

Teprve časem bohužel zjistí, že udělaly chybu a nákupu litují. Žádná sleva se ovšem neděje jen tak z dobré vůle prodejce, proto se může snadno stát, že pokud se propočítají náklady, které žena za auto zaplatila, nakonec zjistí, že za ojetý vůz vydala stejnou částku jako za úplně nové a kvalitní auto s patřičnou zárukou a servisem. Na druhou stranu platí, že jakmile se vyjede s novým autem z prodejny, jeho cena okamžitě klesá. Nový automobil ztrácí rychle ze své hodnoty, a to zhruba 40 % během prvního roku. Z tohoto důvodu se zákazníci stále více přiklánějí k vozům starým 1-3 roky, kdy je hodnota téměř konstantní.

Ředitelka společnosti AAA Auto Karolína Topolová ví, že zákazníci netouží pouze po nízké ceně, ale požadují též možnost výběru a záruky.„Nejčastěji se nakupují vozy s nájezdem 80 tisíc kilometrů. Zákazník takovou koupí získává dobře zajetý automobil v první třetině své předpokládané životnosti. Růst zájmu o kvalitní automobily s nízkým počtem najetých kilometrů souvisí i se zavedením písemné garance stavu tachometrů, doživotní zárukou na původ vozidla a 12měsíční zárukou na mechanický stav vozidla,“ doplňuje Topolová důležité faktory, které je třeba vzít při koupi ojetého vozu v úvahu.

Autor: Šárka Kociánová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!