Láska k cestování prochází žaludkem | E15.cz

Láska k cestování prochází žaludkem

Láska k cestování prochází žaludkem
Christoph Engl, ředitel Südtirol Marketing
• 
ZDROJ: Archiv autora

Pavel Pichl

Itálie je pro gurmety zemí zaslíbenou. Právě spojení turismu a gastronomie prožívá v posledních letech v celé Evropě nebývalý boom. Díky sázce na kvalitu služeb a dobré kuchyni se nám mění i cílová skupina, říká Christoph Engl, ředitel Südtirol Marketing.

V posledních letech je cestovní ruch v Jižním Tyrolsku velmi úzce spojen s gastronomií. Jaká je role gastronomie v marketingových plánech Südtirol?

Jižní Tyrolsko se v posledních letech proslavilo jasnou strategií svého image jako hot spot pro milovníky kvalitní gastronomie. Čistě statisticky. Oblast Jižního Tyrolska s půl milionem obyvatel má celkem 15 michelinských hvězd. Kvalita jídel a služeb včetně servisu je tak patrná nejen ve vyhlášených restauracích, ale též na horských chatách a v hotelových restauracích. Tajemství této strategie je založeno na vysoké profesionální úrovni na straně jedné a na straně druhé v mixu chutí mezi středomořskou a alpskou kuchyní. Turisté jsou pak často nadšeni z objevování kuchyní a vyhlášených receptů na rodinných farmách, kde jsou autentické čerstvé produkty používané k přípravě pokrmů podle tradičních receptur.

Česká lyžařská centra řeší problém s propagací často bez synergie všech subjektů a komunikaci si každý řeší po svém. Vy jste sjednotili podnikatele v oblasti a vytvořili jakýsi systém Umbrella, díky němuž dochází k propagaci celé oblasti s cílem dostat turisty k vám do Jižního Tyrolska. I přes prokazatelné úspěchy, jak složité je přesvědčit všechny partnery pro společnou akci?

Je to každodenní práce, abychom všechny přesvědčili o výhodnosti projektu Umbrella. Tato značka jim a ve výsledku turistům a odběratelům zaručuje normy jakosti a jednotnou corporate identity. Pro místní podnikatele jde o projekt, na kterém se dnes již rádi podílí, neboť jim přináší profit. Jednotná image a logo jsou tak v posledních pěti letech k vidění na všech produktech a výrobcích firem, které sídlí v Jižním Tyrolsku. A v konečném důsledku i na výrobcích, které si kupují zákazníci v zahraničí, a de facto tím lákáme na návštěvu naší oblasti. Zastřešující označení brandu už své fanoušky má, přesto je stále několik subjektů, které neplní nastavené normy kvality, a tudíž se nemohou společného projektu Umbrella zúčastnit. Právě v našich plánech je přesvědčit lidi, že být součástí společného projektu znamená ekonomický přínos. Sice ne okamžitý, ale ve středním nebo delším období.

Itálie je pro mnohé cestovatele synonymem kvality potravin. Vy jako instituce na podporu cestovního ruchu nějak kontrolujete kvalitu služeb cestovního ruchu? Nebo podnikatelé sami mají jasnou představu o kvalitě potravin a služeb na prvním místě?

Nejlepší kontrolu kvality v současné době provádí naši klienti, kteří nás hodnotí každý den. A to například na diskusích nebo na sociálních sítích. Toto sdílení zkušeností a zážitků je čím dál častější, především na internetu nebo formou mouth to mouth. Z výzkumů vyplývá, že víc než 80 procent turistů se díky pozitivním zkušenostem rádo vrací do lyžařské oblasti nebo jsou loajálními zákazníky výrobků. To je jeden moment. Ten druhý je, že jsme naše podnikatele aktivně zapojili do společné strategie rozvoje, každý se podílí na rozvoji a budování brandu a to celé posiluje všechny subjekty v systému. A v neposlední řadě je to otázka kvality jídla. To je v Itálii naprostý základ, dobrá kuchyně se dědí z generace na generaci. A to platí dvojnásob v Jižním Tyrolsku.

Se zaměřením na gastronomický zážitek jde o změnu positioningu? Jde o velké změny oproti původním očekáváním?

Ano, ano. Naši klienti se liší, cílíme na vyšší profilované cílové skupiny, které již vyžadují své standardy a jsou zvyklé na kvalitní služby a servis. Tato profilace na druhou stranu zabraňuje takové té levnější masové turistice, která ve finále přinese stejný obrat jako bonitnější turisté v polovičním počtu. Díky této změně positioningu se bavíme o větším tlaku na poměr cena/ /výkon. Naším cílem je zvyšovat výdaje turistů za den a lůžko. Což se daří. Například lyžaři z Česka už nyní dotahují takové velmoci, jako jsou Němci nebo Rakušané, a jsou pro nás velmi důležitou cílovou skupinou v regionu střední Evropa.

Vaší cílovou skupinou jsou především turisté z celé Evropy. Jsou patrné rozdíly v komunikaci na jednotlivých trzích?

Každý trh má své zvláštní chování, zákazníci vnímají různě nástroje, obsah a styl. Proto máme své komunikační kampaně rozdělené podle zemí, nepoužíváme jednotný marketingový mix pro všechny krajiny Evropy. Přesto ten příběh, který skrz reklamu a propagaci vyprávíme klientům, je stejný, stejná je i image a brand a stejné jsou hlavní klíčové claimy. Nástroje se liší trh od trhu, a dokonce i na stejném trhu podle cílových skupin, které jsou odlišné. Je to sice náročnější, ale tato strategie se vyplácí. Máme na míru marketingové strategie pro všechny naše trhy a jsme si jisti, že dělat to tímto způsobem je jedinou možností, jak být úspěšný. A dovolte mi říci jasně: Jižní Tyrolsko zvýšilo turistická čísla, hodnotu a příjmy i v minulých letech v době hospodářské krize posledních let…

Máte nějaké netradiční formáty a nástroje, jako je využití chytrých telefonů?

Ano, v našich komunikačních plánech je máme. V App Store a obchodu Android najdete zdarma aplikaci Jižní Tyrolsko. Jde o navigaci, kterou klienti mohou použít pro vyhledávání hotelů, restaurací, turistických tras. V menu aplikace je také sněhové zpravodajství, výběr filmů a galerie v reálném čase. A to vše v několika jazycích. V němčině, italštině a angličtině.

Autor: Pavel Pichl
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!