Vánoční polepy zvládnete i na poslední chvíli | E15.cz

Vánoční polepy zvládnete i na poslední chvíli

Vánoční polepy zvládnete i na poslední chvíli
Vánoční kamion
• 
ZDROJ: Archiv Spyron

Helena Veselá

Jen je třeba si dávat pozor na počasí. V mrazech totiž materiály ztrácejí svou pružnost a mohou se při manipulaci i poškodit. Jakou technologii na předvánoční maraton propagace zvolit, prozradil výkonný ředitel společnosti Spyron Petr Císař.

Vánoční kampaně jsou už tady. Několikaměsíční úsilí firem je koncentrováno do pár prosincových týdnů, kdy jsou největší obchodní obraty. Co když ale někteří zaspali a je nutné zrealizovat kampaň alespoň v místě prodeje…

Všichni víme, že se zahájení předvánočních kampaní stále nenápadně posouvá a jsou takoví, kteří začínají už v půlce října, ne-li dříve. Obecně zde máme tři skupiny. Odvážlivci s velkým předstihem, klasici – v relativně očekávaných časech s menším předstihem a střelci. Ti na poslední chvíli s heslem včera bylo pozdě. A vy jako výrobce to pak všechno musíte stihnout.

Tady záleží na celé řadě faktorů, jedním z prvních je správné načasování celého procesu. Od nápadu, přes jeho grafické zpracování, přípravu dat, výroby a vlastní instalace. Z praxe všichni víme, že poslední články jsou na tom časově nejhůře. Naštěstí musím zaklepat a pochválit naše klienty, že nám posílají podklady relativně včas. Platí pravidlo, že čím větší zakázka a zákazník, tím snadnější průběh. Ale možná kolegové od konkurence budou mít jiné zkušenosti.

Kolik času potřebujeme na výrobu? Záleží samozřejmě na rozsahu kampaně a počtech instalačních míst. Ale i u velkých kampaní jsme schopni reagovat v průměru do dvou týdnů, to se bavíme o výrobě a insta-
laci. Jestli jde jen o tisk a závoz, tak stačí týden. Jsou samozřejmě i akce do druhého dne, ale to je vždy individuální.

Petr Císař, SpyronPetr Císař, SpyronAutor: Jiří Černý

Vánoční kampaně jsou na relativně krátkou dobu, po jejich skončení je třeba hned promovat výprodej skladů apod. Jsou na trhu nějaké technologické vychytávky, které odstranění původních výlepů na výlohách nebo na podlahách usnadňují?

Vzhledem ke krátkodobosti kampaní se používají také materiály s krátkou dobou životnosti. Tady je důležité volit materiál se snadnou odstranitelností, známý pod označením nonperm. Při tlaku na ceny se pak na tento důležitý faktor zapomíná a vznikají tak další vícenáklady na odstranění, ať už zadavateli, pokud to neměl v rozpočtu, nebo samotnému dodavateli.

Aby si i majitelé menších obchodů mohli udělat obrázek. Na kolik přijde takový výlep?

Tady záleží na celkové metráži kampaně, na použitém druhu materiálů a tiskové technologii, na počtech míst k instalaci a jejich vzdálenosti, takže nedokážu poskytnout relevantní informaci. Ale aspoň pro hrubou představu. Pokud budeme počítat na výlohy 10 m2 polepu a 5 m2 podlahové grafiky, přišla by tato realizace řádově na 12 tisíc korun.

Jak je to s teplotními limity při venkovních instalacích?

Toto je důležitá otázka a zadavatelé na tento faktor často zapomínají. A to nejen u předvánočních kampaní. Tak dlouho se řeší grafika a rozpočty a smlouvy, až je najednou listopad a venku se již nedá lepit. Takže limit pro polepy výloh je 10 °C, pro polepy aut 18 °C. S nižší teplotou je fólie křehčí, může se lámat a hlavně se velmi snižuje adheze.

Existuje tedy nějaké technologické řešení v případě předvánočních nízkých teplot?

Pro tento rok tu máme fólie typu Easy stick, pro snadnou aplikaci i při teplotách pod nulou, díky speciální výrobní technologii a absenci lepidla tuto instalaci zvládne opravdu každý. Pro zákazníka tedy i úspora za instalace, mohou si nainstalovat zaměstnanci přímo v místě prodeje.

Další vychytávkou je okenní fólie s možností aplikace z vnitřní strany výlohy. Donedávna je bylo nutné lepit jen zvenčí. V neposlední řadě stojí za zmínku zrcadlový tisk na ultračirou fólii s aplikací zevnitř výlohy, což v některých případech částečně řeší problém s nízkou teplotou. Fólie navíc na skle, tam kde není potištěná, není vůbec vidět.

Vánoční polepyVánoční polepyAutor: Archiv Spyron

Bílá, zelená a červená jsou barvy vánočních kampaní. Motivy jsou víceméně dané, od postaviček z betléma až po Santa Clause. Jsou ale i jiné trendy pro letošní rok?

Vánoce jsou již svým charakterem velmi tradiční, a proto i výzdoba bývá relativně konzervativní ve vámi uvedených barvách, občas máme možnosti vidět oživení leskem stříbrné nebo zlaté. Hodně se používá motiv sněhu, který vytváříme přímým UV tiskem na ultračirou fólii s možností tvarových ořezů. Momentálně lepíme vánoční kamiony pro Coca-Colu a tam je vše tradičně červené včetně Santa Clause a společně s nasvícením to funguje stále dobře.

Co vše se dá vlastně u takových předvánočních kampaních v místě prodeje odekorovat?

Tak za segment digitálního tisku jsou to nejčastěji výlohy, různé POS materiály, plakáty, bannery, podlahová grafika, přímé potisky desek, individuálně řešené stojany na produkty a samozřejmě klasické vánoční dekorace.

Můžete zmínit nějaké minulé vánoční kampaně, které z pohledu výlepu a tisku byly zajímavé?

Zmínil jsem už celopolep vánočního kamionu Coca-Cola. K zajímavým kampaním patří každoročně předvánoční akce pro našeho dlouholetého klienta společnost Makro. U některých produktů se ladí technologické provedení, dle záměru klienta, a to nás baví. Není to jen tisk klasických formátů, minulý rok jsme například realizovali obří zlaté mašle na klasické Hyper Cube systémy.

Autor: Helena Veselá
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!