Brigitte Plemelová: Náš další cíl jsou turisté z Česka | E15.cz

Brigitte Plemelová: Náš další cíl jsou turisté z Česka

Brigitte Plemelová: Náš další cíl jsou turisté z Česka
Brigitte Plemelová
• 
ZDROJ: Archiv

Helena Veselá

Pro rakouský turistický průmysl jsou čeští cestovatelé důležitější než kdy jindy. Podle statistik jsme ochotni si za kvalitu na rozdíl od 90. let připlatit a svou dovolenou si doslova užít. Pro provincii Vorarlberg je počet Čechů ještě zanedbatelný, ale do budoucna očekávají velký nárůst. Cítíme na českém trhu velký potenciál, říká Brigitte Plemelová, Marketing Director Vorarlberg Tourist Board.

Kvůli dopadům ekonomické krize se nákupní chování turistů ve všech střediscích, nejen v těch alpských, změnilo. Například italská centra ztratila velkou část italských turistů. Proto se více zaměřují na další trhy, jako je například Česká republika, Polsko nebo Rusko. Jak je to v případě nejzápadnější země Rakouska Vorarlberska?

V posledních letech se cestovnímu ruchu ve Vorarlbergu velmi dařilo. Na rozdíl od jiných odvětví, neboť Vorarlbersko je především orientováno na export. Incomingová turistika se tak ukázala jako stabilní sektor. Nejen to. V loňském roce jsme podle statistik dosáhli rekord v počtu hostů. Celkem k nám zavítalo 2,05 milionu turistů. Pokles byl ale v počtu přenocování (2,03 milionu). I přes hospodářský útlum v Evropě se většina podniků, hoteliérů a provozovatelů lyžařských areálů rozhodla investovat do nových kapacit a zvyšování kvality. Velkou roli sehrála i podpora vlády prostřednictvím investičních programů. V roce 2008 se Vorarlberg Tourist Board a šest regionálních organizací rozhodly pro společnou strategii, která by měla snížit riziko nadměrné závislosti na německém trhu. Z této strategie byly ze středoevropských trhů vybrány Česká republika a Polsko jako země s nejvyšším potenciálem pro Rakousko a Vorarlbersko.

Čtěte také: Jak se vytváří produkt v cestovním ruchu


Sledujete nějaký vývoj a hlavně změnu složení přijíždějících návštěvníků? Jaké je zastoupení národností a kde je největší nárůst a potenciál?

Složení příchozích návštěvníků se v posledních sezonách změnilo jen nepatrně. Hlavními trhy pro naše aktivity jsou nadále Německo (55 %), Rakousko (17 %), Švýcarsko (11 %), Nizozemí (6 %), Francie (2,4 %). Všechny ostatní trhy (více než 20) pak tvoří méně než 1,5 procenta z celkového počtu klientů. Před více než třemi lety jsme se rozhodli zvýšit podíl turistů z jiných než německy mluvících evropských zemí a začali pracovat na marketingu v těch zemích, kde očekáváme největší potenciál růstu. Vypadá to, že naše volba na Českou republiku a Polsko byla správná. Počet českých turistů se meziročně zvýšil a další nárůst očekáváme v budoucnu.

Hlavní devizou horského střediska je snadná dostupnost. Vorarlberg je zemí, která je de facto na dálnici. Cesta z Prahy trvá při rychlé jízdě slabě přes pět hodin. Přesto Češi o této lokalitě zatím moc neví. Čím to? Jste na startu komunikace?

Máte pravdu. Vorarlbersko, nejzápadnější provincie Rakouska, je ve skutečnosti snadno dostupné pro české rekreanty. Ale mnozí lidé si zatím neuvědomili, že cesta k nám nevede přes Rakousko, ale přes Německo. Bohužel zatím pro české turisty jsme vnímáni jako země, která je daleko, a tudíž hůř dostupná. I když čísla jsou relativně malá (0,5 % z celkového počtu příjezdů za rok), jsme přesvědčeni, že český trh má velký potenciál pro letní a zimní období. Proto jsme se rozhodli soustředit na budování povědomí o cílové zemi Vorarlbersko jako celku.

Jak vypadají komunikační vizuály pro jednotlivá střediska a samotný výběr médií?

Například oblasti Lech a Warth je jistě dobré nabízet jako místo ideální pro freeride nebo ski touring. Na druhou stranu středisko Lech je rakouským St. Moritzem…

Není to pak komplikované při profilování a positioningu střediska?

Komunikační vizuály se liší samozřejmě mezi létem a zimou. V létě se zaměřujeme na venkovní aktivity, jako je vysokohorská turistika, kola nebo běh. Zdůrazňujeme hlavní výhodu, kterou je vysoká hustota rekreačních příležitostí na relativně malém prostoru. Všechny aktivity v provincii a v oblasti Bodamského jezera jsou velmi blízko a snadno přístupné. To je hlavní sdělení v kampaních všech rekreačních oblastí v provincii. Zimní sezona je spojena s lyžováním a gastronomií. Jednotlivá střediska se profilují už samotnou nabídkou aktivit a služeb. Takže si turista vybere podle svých možností a zaměření. Právě tyto drobné rozdíly jsou pak podpořeny v komunikační strategii, v kampaních v printu, onlinu a dalších médích. V neposlední řadě i formou PR.

Změnilo se nějak chování turistů při výběru dovolených? Měníte podle toho kampaně?

Obecně ano. Za poslední roky se chování turistů změnilo, ale ne v závislosti na určité kampani. Obecně lze vypozorovat tendenci ke zkrácení dovolené v létě i v zimě a rostoucí význam gastronomie a kvality služeb. V porovnání s hosty z jiných zemí mají čeští turisté skutečnou vášeň pro hory a jsou aktivní během své dovolené. Ze statistik je patrné, že i Češi mění své chování a z levnějších hotelů přechází do tří- až čtyřhvězdičkových zařízení s polopenzí. Na druhou stranu se zkrátila doba pobytu, což si myslím je dáno ekonomickou situací v celé Evropě. Od našich partnerů v České republice také zaznívají hlasy, že je to i tím, že Češi si dopřejí víc než jednu lyžařskou dovolenou během sezony.

Brigitte Plemelová

Vystudovala vysokou škola ekonomie a cestovního ruchu. Za svou kariéru pracovala v několika průmyslových společnostech a nevládních organizacích ve Vorarlbersku. Marketingu turismu se věnuje přes dvacet let, od roku 2003 pak na pozici ředitelky marketingu Vorarlberg Tourist Board.

Autor: Helena Veselá
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!