Eda Kauba: Na billboard stačí tři vteřiny | E15.cz

Eda Kauba: Na billboard stačí tři vteřiny

Eda Kauba: Na billboard stačí tři vteřiny
Kreativní ředitel Euro RSCG a předseda poroty Billborce 2012 Eda Kauba
• 
ZDROJ: Petr Kamenický

Miroslav Honsů

Více než čtyřicet prací na téma retro nakonec posuzovali porotci v letošním ročníku soutěže Billborec. A nebylo to nic jednoduchého, jak dosvědčí i kreativní ředitel Euro RSCG a předseda poroty Billborce 2012 Eda Kauba.

Jak hodnotíte letošní úroveň vítězných prací?

Je to skvěle graficky zpracované, ale ne originální. Message je trochu banální a je prvoplánová. Hodnotíme podle tří kritérií a jedno z nich, originalitu, to nesplňuje. Není to dostatečně originální. Druhým kritériem je využití formátu a ani v tom to není nijak překvapivé. Třetí podmínkou je splnění briefu, což je v tomto případě strategicky správně, ale opět bez originality.

Čtěte také: Billborec 2012: Chybí nám retro?


Nad shortlistem přihlášených prací se mezi porotci strhla dost živá diskuse. Je to běžné?

Ne, tentokrát to bylo daleko živější než před rokem. To vyplývá z toho, že soutěž Billborec má volnější pojetí. Nadnese se téma a to se má zpracovat tak, aby splňovalo daná kritéria. Ale máme problém, jak vlastně posuzovat, jestli práce vyhověla zadání – není totiž jasně dáno, co přesně chceme změnit, ke komu mluvíme, co chceme, aby se v myšlení lidí změnilo, a také tam není nutnost použití loga. Vznikne totiž několik úhlů pohledu a nevíme, který je pro nás důležitější. Minulý a předminulý rok se vítězné práce do zadání trefily mnohem lépe. Tentokrát to už bylo jen na osobním vkusu.

A váš vkus byl jiný, než je výsledek soutěže?

Já jsem tam měl jiného favorita, i když bylo hloupé, že to byla zrovna práce naší agentury. Ale toto není soutěž agentur, ale jednotlivců, takže jsem se do diskuse zapojil. Pokud jde třeba o Louskáček nebo nějakou jinou kreativní soutěž, tak pokud je tam nějaká naše práce, zdržuji se jakéhokoli komentáře. Tady mi ale přišlo dobré říci, která práce to pojala nejoriginálněji, a to podle mne žádná z těchto tří nebyla.

Co vám na vítězi vadí?

Napsat „ne každý retro je cool“ a ukázat srp a kladivo, to je, jako bych viděl novinový článek s fotografií.

Pojďme se podívat na billboard jako médium. Kam se posouvá? Platí stále, že u některých klientů je to hlavní forma reklamy třeba i proto, že se dá umístit do zatáčky k silnici, po které jezdí pan ředitel do práce?

Podle počtu billboardů, které jsou vylepené úplně všude, zájem určitě je. Jako médium jsou ale billboardy podle mě malinko na ústupu právě proto, že je přebillboardováno a lidé ztrácejí zájem se na ně koukat.

Změní se něco podpisem zákona o omezení billboardů podél dálnic a silnic první třídy?

Snížení počtu může billboardům jedině pomoci. Když billboardy začínaly, tak si každý pamatoval, co na nich bylo.

Ploch a displejů, které bojují o naši pozornost, přibývá. Není i z tohoto pohledu billboard už trochu v ústraní?

Problém je, že billboard se pořád bere jako nějaké informační médium. Billboard přitom musí fungovat ve zkratce a tato zkratka musí být tak jednoduchá, že to musím zaregistrovat i koutkem oka ve třech vteřinách a musím hlavně chtít vědět, co na tom billboardu je. Klasické billboardy s klasickým textem a klasickým obrázkem to nesplňují.

Jsou billboardy něčím, čím se můžete jako agentura prezentovat? Mají je vaši kreativci rádi?

Samozřejmě, že zpracovat billboard musí umět každý tým. Problém ale je, že billboard je doplňkové médium, takže se mnohdy vezme vizuál z televize a dá se na billboard. Jenže ono to nefunguje. Když totiž to, co funguje v televizi, v nějaké zkratce přenesete na billboard, výsledek pak možná připomíná tu televizi. Už ale nesplňuje svou funkci, tedy že má být originální a má mě sám o sobě zaujmout. A když pak neznám tu televizi, tak už mi billboard nic neřekne.

Vzpomenete si na dobře udělanou billboardovou kampaň, která by z masy formátů a sdělení vyčnívala? Nebo kde by se třeba naopak televize inspirovala billboardem?

Pamatuji si na jednu kampaň v Americe, kdy bylo na billboard jakoby přilepené reálné auto. Byla to pochopitelně kampaň na lepidlo. V televizi pak stačilo takový billboard jen připomenut, protože sdělení na billboardu bylo silnější než v televizi.

Autor: Miroslav Honsů
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!