Jean-Jacques Annaud: Reklamy jsem nenáviděl! | E15.cz

Jean-Jacques Annaud: Reklamy jsem nenáviděl!

Jean-Jacques Annaud: Reklamy jsem nenáviděl!
Francouzský režisér Jean-Jacques Annaud
• 
ZDROJ: Repro Strategie
5. května 2015 • 07:59
Francouzský režisér Jean-Jacques Annaud byl hvězdným hostem letošního Febiofestu, kde uvedl svůj poslední hraný film Talisman vlků. Je o něm dobře známo, že zejména v začátcích své kariéry na přelomu 60. a 70. let natáčel TV reklamní spoty.

Jak jste se k reklamě dostal?

Naprostou náhodou. Vystudoval jsem pařížskou filmovou školu IHDEC, byl jsem mladý a neměl práci. Jeden známý francouzský producent hledal mladého režiséra, který by ho moc nestál, dostal na mě někde kontakt a oslovil mě. Zadal mi sérii dvaceti reklam, které jsem točil průběžně během půl roku. Hodně jsem se na nich naučil – pracovat se štábem, využívat moderní technologie, vést herce, pracovat s divokými zvířaty. Bral jsem vše jako cvičení, test pro pozdější využití v hraných filmech. Bez téhle zkušenosti bych nenatočil svůj první slavný film Boj o oheň. Bylo nás takových tehdy více – Ridley Scott, Alan Parker, Hugh Hudson…

Co pro vás tahle práce znamenala?

Točit reklamy pro mě byla velká příležitost, ale taky dost nebezpečná – jsou to prostě rychlé peníze za cenu toho, že vyprávíte příběhy, které nejsou odrazem vašeho srdce. Za čtyři roky jsem natočil na 500 reklam, získal za ně řadu festivalových cen, jenomže… Postupně mě čím dál tím více iritovaly reklamy na opravdu špatné produkty, které jsem režíroval. Točit reklamy jsem pak už nenáviděl. Když oni mi ale dávali tak vysoké honoráře… Až jsem se z toho nervově zhroutil. Jeden a půl roku jsem strávil v depresích. Rozhodl jsem se nedělat už nic jen pro peníze. Netočím už prostě nic, o čem nejsem přesvědčen. Uvědomil jsem si, že jsem nedělal nic jiného, než že jsem se prostituoval, podlézal klientům, jen hromadil peníze. Ztrácel jsem své svědomí tím, že jsem propagoval špatné produkty. Stal jsem se vlajkonošem spotřební společnosti.

Oboru jste tedy dal sbohem?

Neznamená to, že netočím reklamy vůbec – jenom si je pečlivě vybírám a beru pouze takové, které mají dobrý potenciál. Takovou byla naposledy reklama pro Dior s názvem J’adore (Zbožňuji). Je to vlastně takový magický hraný film, kterému se dnes říká „branded short film“, na ploše dvou minut. Měl jsem tu příležitost obsadit skvělé herečky: Charlize Theron, Marilyn Monroe, Grace Kelly, Marlene Dietrich… Natáčel jsem na zámku ve Versailles, objednatelem byla agentura TBWA\Paris.

Jean-Jacques Annaud režíroval i „Marlene Dietrich“ a další hvězdy

Jak jste dostal do obrazu dávno zemřelé herečky?

To vám nemohu říci, uzavřel jsem s Diorem a TBWA\Paris dohodu, že právě toto bude předmětem mlčenlivosti… Každopádně po úspěchu filmu Boj o oheň jsem věděl, že mohu každý další film připravovat opravdu pečlivě – kdyby mi došly peníze, mohl jsem se kdykoli k reklamě vrátit a vydělávat a stát se bohatším a bohatším a tlustším a tlustším…

Jean-Jacques Annaud (1943)
Vystudoval pařížskou filmovou školu IHDEC, po ní se hned začal věnovat reklamě. Natočil dosud na 500 spotů pro značky jako Perrier či Carte Noire, naposledy pro Dior. Za svůj první hraný film Černobílá v barvě získal Oscara. Proslavil ho film Boj o oheň, mezi další jeho snímky patří Jméno růže, Milenci, Sedm let v Tibetu, Nepřítel před branami a letošní Talisman vlků. V roce 2011 účinkoval ve filmu Král reklamy.

Autor: Aleš Hudský, spolupracovník redakce Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!