Miroslav Uďan: V online prodeji je marketing nejdůležitější | E15.cz

Miroslav Uďan: V online prodeji je marketing nejdůležitější

Miroslav Uďan: V online prodeji je marketing nejdůležitější
Miroslav Uďan
• 
ZDROJ: Jiří Černý

Helena Veselá

Bez kvalitní podpory se dnes žádný provozovatel online obchodů neobejde. Už také proto, že otevřít si dnes e-shop je otázkou pár kliknutí. Takový obchod je ale jen začátek, pak začíná tvrdá práce, říká výkonný ředitel projektu Shoptet.cz Miroslav Uďan.

Podle vašich statistik je na českém trhu přes 20 tisíc internetových obchodů, které vygenerovaly kolem 37 miliard korun. V porovnání s britským trhem, kde je e-shopů zhruba 30 tisíc, tak patříme v přepočtu na počet obyvatel k e-shopovým gigantům. Čím si to vysvětlujete?

Za tímto fenoménem vidím několik stěžejních faktorů. Jeden se týká snadnosti, kterou zmiňujete, skutečně dnes není složité e-shop založit. Navíc díky metodě drop shipping třeba nemusíte vůbec řešit skladové zásoby, funguje tak velmi úspěšně řada e-shopů na českém trhu. Svou roli tu určitě hrají i příznivé pořizovací ceny e-shopů, ještě před několika málo lety znamenal e-shop investici v řádech deseti až statisíců korun. Své místo na trhu si našel pronájem e-shopů, na který se specializujeme my, a lidé, kteří chtějí zkusit podnikání, tuto nabídku kvitují – představuje zanedbatelnou investici a přitom jistotu kvality a bezchybné funkčnosti. Další faktor, který stojí za růstem e-shopů v Čechách, představuje komunita teenagerů, kteří se s internetem narodili, jsou jím odkojeni a je pro ně prostředím, ve kterém se snadno pohybují. Na internetu mají své idoly a ikony, mezi nimiž jsou i podnikatelé, a oni se jim chtějí přiblížit, vyzkoušet si to kouzlo a sílu internetu. A tahle skupina rok od roku roste. Co se týče struktury, tak za téměř polovinou z 21 tisíc českých e-shopů stojí komerční řešení, 43 procent z nich je vytvořeno na základě open source. Ostatní, tedy zhruba 9 procent e-shopů vzniká individuálně tzv. home-made řešeními.

Čtěte také: Jitka Součková: Rozdíly mezi e-shopem a kamenným obchodem zmizí


Jaký je rozdíl mezi komerčním řešením, open source a home-made?

Rozdíl je především v kvalitě těchto řešení i v jejich, řekněme, srozumitelnosti pro běžného člověka. E-shop postavený na řešení open-source obvykle předpokládá hlubší technické znalosti toho, kdo jej provozuje. Tato řešení totiž bývají postavena univerzálně a v zásadě jednoduše, ne vždy jsou ale třeba v češtině a ne vždy je možné je doplnit o chybějící moduly. Pokud se ho rozhodnete takto pořídit, potřebujete k tomu samozřejmě určitou technologickou zdatnost. Komerční řešení jsou taková, která nabízíme my, a na trhu je samozřejmě řada konkurentů. Buď se jedná o na míru postavené řešení e-shopu nebo modulovou stavebnici, kterou lze přizpůsobit požadavkům klienta. Potenciál vidím především v komerčních řešeních, speciálně pak v pronájmu e-shopů. Komerční řešení obvykle nabízejí spolehlivost, kvalitu a technickou podporu. Pokud zákazník zvolí pronájem, což je v posledních několika málo letech velmi oblíbená varianta komerčního řešení, získá nízké provozní náklady. To je kombinace, kterou lidé, kteří s podnikáním na internetu začínají a nemají příliš pevné technologické zázemí, velmi oceňují. Pronájem nikoho finančně nezruinuje a lidé uvažují celkem pragmaticky – pokud se e-shopu nepovede, nebude jeho případné zrušení tolik bolet.

Jaké vidíte důvody růstu tohoto segmentu?

Je znát, že lidé šetří, na internetu hledají zboží i služby také proto, že tam čekají lepší ceny. Zaniká mnoho kamenných prodejen, internetový obchod nabízí řadu benefitů, především širší možnosti oslovení potenciálních zákazníků, internet stírá hranice měst či krajů. Je tu samozřejmě jeden výrazný problém, a to fakt, že zboží si nelze vyzkoušet a osahat, uvádí to jako důvod obav z nákupu na internetu velké procento nakupujících. Podíváte-li se ale na to, o co je na internetu největší zájem, pak vede oblečení, a to hovoří o tom, že i v této oblasti se už pomalu lidé učí a do budoucna to pro ně nebude představovat vážnější překážku. Nové a nové e-shopy vznikají, protože je to na jednu stranu snadné a na druhou stranu i lidé cítí tu příležitost a potenciál. Bohužel pak ale zjistí, že to jen tím založením nekončí, že je třeba tomu věnovat opravdu hodně času.

Životnost takových e-shopů je někdy krátkodobá. Důvodem může být jak silná konkurence, tak špatný obchodní model…

„Úmrtnost“ e-shopů je skutečně velká. Ač se to špatně měří a počítá, odhaduji, že každý měsíc je na českém internetu založeno zhruba 700 až 800 nových e-shopů. Za stejné období jich kolem pětistovky zase zanikne. Důvodů je hned několik, tím klíčovým je fakt, který jsem již zmínil – lidé zjistí, že založením e-shopu to nekončí, ale začíná. Je třeba pracovat na marketingu, na obsahu e-shopu, na službách, je třeba být neustále k dispozici zákazníkům. Je třeba se tomu hodně věnovat, s čímž třeba lidé na začátku nepočítali. Čas od času se ještě objeví názor, že stačí si e-shop někde založit a ono to nějak půjde samo. A pak přijde to rozčarování, protože ono to samo nejde.

Podle nárůstu tržeb velkých hráčů je patrné, že český zákazník umí být loajální. Lze se tedy vůbec prosadit na trhu? A jak?

Určitě to jde, když se to dělá dobře. V e-shop byznysu je velmi důležitý marketing, takže tady musí každý z nových hráčů hodně zapřemýšlet, jakým způsobem dá potenciálním zákazníkům na vědomí, že vlastně existuje a co nabízí. A troufl bych si odhadnout, že maximálně deset procent e-shopů to dělá skutečně dobře. Kromě produktů, které e-shop nabízí, je třeba nabídnout i velmi kvalitní služby, to je polovina budoucího úspěchu. Zákazník se neřídí jen cenou, jeho finální rozhodnutí o koupi je výsledkem kombinace více faktorů. A ačkoli cena má samozřejmě tu nejvyšší váhu, kvalita služeb je tu rovněž zásadní. Vezměte si například internetový obchod alza.cz. Vůbec se nedá říct, že by jejich ceny byly absolutně nejnižší, určitě byste podobný produkt na internetu našli prostřednictvím porovnávačů zboží levnější. Ale právě dobře zpracovaný marketing a kvalita služeb, spočívající v tom, že alza.cz dodrží to, co slíbí, třeba jen dobu dodání, se významně podílí na jejich tržním úspěchu.

Online nákupní servery stále ještě neumí přesvědčit zákazníky o důvěře. To nenahrává právě novým hráčům. Už jen z vašich statistik: Více než polovina nakupuje na základě doporučení od známých, dobírku stále využívá 63 procent zákazníků…

Bohužel ještě stále na internetu najdete e-shopy, jejichž majitelé zákazníky klamou. Jednotlivé kauzy se potom probírají v médiích, lidé si toto dobře pamatují a nedůvěra roste. Třeba letos v únoru Česká obchodní inspekce odhalila, že tři čtvrtiny internetových prodejců klamou své zákazníky, ať už ve zdánlivých maličkostech nebo zásadních věcech. S tou dobírkou je to taková trochu rarita. Podíváme-li se na západ od našich hranic, tak najdeme e-shopy, kde ani tato platební možnost není v nabídce, maximálně tvoří několik zanedbatelných procent. Dobírka má u nás dlouhou tradici. A její obliba také úzce souvisí s obavou zákazníků ze zneužití platební karty, bojí se více než 80 procent z nich.

Autor: Helena Veselá
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!