Nová generace klientů odráží život v sociálních sítích | E15.cz

Nová generace klientů odráží život v sociálních sítích

Nová generace klientů odráží život v sociálních sítích
Nakupování (a focení) je jen začátek: kampaň pro Mall of the Emirates
• 
ZDROJ: Anna Mrázek Kovačič
24. ledna 2012 • 13:47
Anna Mrázek Kovačič je jednou z nejznámějších slovenských fotografek, žije v Praze a její klienty najdete po celém světě, hlavně v zahraničí. Těsně po revoluci se v 17 letech stala nejmladší majitelkou modelingové agentury na Slovensku -a uznávanou fotografkou se stala vlastně z donucení.

Vaše budoucí směřování ovlivnilo zásadně několik věcí z dětství: bydlela jste v Bratislavě ve VIP čtvrti, sledovala ORF, už od dětství jste měla k dispozici časopisy jako Vogue a ve vašich 17 letech přišla revoluce - co byl ten spouštěcí moment?

Snem mého dětství bylo stát se veterinářkou, což samo o sobě naznačuje, že moje pozdější cesta se opravdu vyvinula díky flexibilitě a možnostem nové doby. Můj nízký věk a vrozená drzost vrhnout se do všeho po hlavě potom způsobily to, že jsem hned po maturitě založila modelingovou agenturu. Sama jsem totiž při boomu hledání nových tváří v „ostblocku“ jako modelka pracovala. Za tu krátkou dobu jsem měla pocit, že jsem na daném území expert, a tak jsem nelenila - brzo jsme měli jako agentura docela úspěch, moje intuice mě tedy nezklamala. Jedna z našich prvních modelek vyhrála soutěž Supermodel of the World, kterou každoročně pořádá agentura Ford Models. A to nastartovalo celý můj budoucí kariérní růst, i v rámci fotky.

Jedna z vašich nejvýraznějších kampaní byla pro veliký Mall of Emirates v Dubaji. Jak se evropský fotograf dostane k takové zakázce?

Mall of Emirates byla jedna z prací mé produkční partnerské společnosti Pavleye.com.

Seňore, kde je tady nejbližší hokynářství?
(Louis Vuitton)Seňore, kde je tady nejbližší hokynářství? (Louis Vuitton)Autor: Anna Mrázek Kovačič

Lze vůbec srovnat úroveň reklamní fotografie u nás a kampaně například ve zmíněném Mall of Emirates?

Pro mě osobně jsou důležité dva parametry: lidsko-profesionální přístup a objem peněz, které jsou k dispozici na produkci. Profesionalita je alfou a omegou převážné většiny zahraničních produkcí. Každý ví, co je náplní jeho práce, kde stojí a za co je odpovědný. A taky ví, že na jeho místo čeká dalších x lidí. Nikdy se mi nestalo, že by si klient něco vymyslel, aby nebyly dodrženy písemné dohody a aby byl fotograf považovaný za dělníka s kamerou. Většinou funguje vzájemná komunikace a důvěra k člověku, kterého si na projekt vyberete. Porovnávat nebudu, posledních pár let jsem pro Slováky a Čechy fotila jen málo, ale věřím, že se věci změnily výrazně k lepšímu.

Jste původně majitelka modelingové agentury, fotografovat jste začala až později. Jak k tomu došlo?

Já jsem netušila, že skončím u fotografování. Sklony ke „krásnu“ ve mně pěstovali rodiče, chodila jsem na nejrůznější výtvarné kroužky, tančila jsem v baletu a zpívala ve sboru. Fotografie jako taková tam ale nebyla. Objevila se spíše jako nutná potřeba jinak prezentovat naše mladé modelky. Nebyla jsem spokojená s prací fotografů, kteří pro naši agenturu pracovali - podotýkám ovšem, že zdarma… Má drzost a vidina dokonalé práce mě přinutily vzít odpovědnost do vlastních rukou. Tehdy jsem pochopila, že mě fotka nejen velmi baví, ale že ji opravdu cítím. Že chci pracovat s lidmi, ovlivňovat, jak vypadají, najít v nich něco skrytého a vytáhnout to na světlo světa. To mi ostatně zůstalo dodnes. Hledání, práce na lince příběhu, kterou modelky ztvárňují…

Ze série žíznivých vizuálů pro AquiluZe série žíznivých vizuálů pro AquiluAutor: Anna Mrázek Kovačič

Čím se liší fotografování módy od klasické reklamní fotografie?

Já bych neoddělovala reklamní fotografii od módní, a ani od ostatních fotodisciplín. Dnes se jednotlivé oblasti stírají, a to vizuálně i technicky. Art directoři jsou ti, kteří určují trend v reklamní fotografii. Myslím, že nejen oni jsou unavení z nerealistického světa ex reklamní fotografie. Je skvělé, že i tady je cítit nový pohled, a možná svým způsobem i návrat k životu. Tento trend je patrný už nějakou dobu, bohužel hlavně v zahraničí. Důležitá je osobnost, vlastní pohled na svět, užívání si života. Přece jen přichází nová skupina potenciálních klientů - generace, která nepotřebuje k životu fake. Jsou to naprosto samostatní lidé s názorem, kteří jsou schopni navzájem sdílet. Je to zřejmě odraz života v sociálních sítích.

Vkus Čechů a Slováků v oblasti módy bývá dost často kritizován. Platí to i pro fotografii?

Je to zvláštní - když si představíme období první republiky s jeho vkusem a noblesou. Kam se vytratila ta chuť považovat oděv za věc reprezentativní, vyjadřující osobnost nositele? Všechno souvisí se vším. I proto je zde skepse, která se promítá v odporu ke krásnu a k vizuálnímu genderovému vyjádření. Není se čemu divit, že to trvalo tak dlouho, než jsme aspoň částečně dosáhli úrovně zahraniční fotografie. Problémem zůstává i nadále komplikovanost, nechuť vzdělávat se a extrémní potřeba vlastního zisku… k tomu přidejme první vlnu celosvětové krize a teď blížící se druhou.

Anna Mrázek KovačičAnna Mrázek KovačičAutor: Anna Mrázek Kovačič

Anna Mrázek Kovačič

Přední česko-slovenská módní fotografka pracuje pro nejprestižnější značky v oboru (Elle, Dolce Vita, Harper´s Bazaar) a vybranou zahraniční klientelu (Louis Vuitton, Schwarzkopf, Harvey Nichols, Burjuman a další). Ve věku 17 let založila modelingovou agenturu, postupem času přestoupila od modelingu k fotografii. Spolupracuje s agenturou Pavleye production, je zakladatelkou webu Little Modernist, který má v titulku „Umění žít s dětmi“. Má pětiletého syna Adama.

Autor: Zdeněk Strnad
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!