Šéf Bontonfilmu: V byznysu musíte být jako chameleon | E15.cz

Šéf Bontonfilmu: V byznysu musíte být jako chameleon

Šéf Bontonfilmu: V  byznysu musíte být jako chameleon
Vlastník a ředitel společnosti Bontonfilm Martin Palán
• 
ZDROJ: Repro Strategie (Hynek Glos)

Aleš Hudský

,

spolupracovník Strategie

Ve společnosti Bontonfilm začínal ještě jako student Fakulty sociálních věd, divadelník a autor písniček. Dnes je Martin Palán jejím ředitelem i vlastníkem.

Na trhu působíte jako distributor filmů v kinech, ale více se vám daří ve videodistribuci v několika zemích střední Evropy.

Pomáháme studiím a producentům rozšiřovat jejich produkty spolu s obchodníky. Jde opravdu o sdílenou práci. Důležitým partnerem je pro nás Tesco jako velmi mediálně zdatný řetězec, který spustil svoji vlastní digitální distribuční platformu Clubcard Kino a věnuje se intenzivně zábavě. Změnou svého obchodního modelu se mu podařilo ve třech uplynulých letech ztrojnásobit tržby v oblasti fyzických nosičů.

Od roku 2012 s ním vyvíjíme nové společné produkty, které prodáváme v několika teritoriích s celkovým počtem obyvatel 35 milionů, čímž navíc zlevňujeme náklady. Máme ale i další schopné partnery na trhu – Filmarénu, Bontonland či Kaufland Slovensko. Jde o spojené nádoby, kdy využíváme všechny cesty na trhu k zatraktivnění prodeje titulů a jejich vystavení.

Jak distribuci propagujete?

Podle síly titulu se rozhodujeme, kolik financí vložíme do marketingové kampaně. Jsme velmi progresivní v elektronické komunikaci, máme největší facebookovou komunitu mezi českými a slovenskými distributory. Od loňska jsme agregátorem pro iTunes, jedním ze tří exkluzivních v Česku, dnes díky této technologii můžeme komunikovat se 109 zeměmi. Své tituly tak distribuujeme globálně, což může být zajímavé pro české producenty, kterým jsme schopni nabídnout celosvětové uvedení jejich filmu, dostat české snímky k zahraničním divákům.

iTunes je dnes takovou výkladní skříní trhu a podle čísel hned vidíme, jak jsme schopni oslovit obrovské množství zákazníků. Teď právě chystáme historicky první globální uvedení českého filmu – jméno zatím neprozradím, ale bude se o něm všude mluvit po celé léto. Chceme ho uvést do co největšího počtu zemí. Selekce je na nás, uvádět na trh ho můžeme všude tam, kde na něj máme práva.

Tuzemský trh vám tedy nestačí?

Soustředíme se na náš region, což je Česko, Slovensko a Maďarsko. Odchodem z korporace jsme se stali nezávislou firmou a věnujeme se novým činnostem. Naší core činností je distribuce fyzických nosičů, nadále distribuujeme filmy v kinech, nicméně hlavním cílem je digitální distribuce v oblasti nových distribučních modelů, spolupracujeme se všemi digitálními platformami, které v Česku působí, a snažíme se tuto činnost rozšiřovat a prohlubovat. V digitální distribuci vidíme jasnou budoucnost, rozhodně se ale nevzdáme distribuce fyzických nosičů, které velmi věříme.

Bontonfilm se distribuce fyzických nosičů nevzdáváBontonfilm se distribuce fyzických nosičů nevzdáváAutor: archiv
Bontonfilm se distribuce fyzických nosičů nevzdává

Náš marketingově-obchodní model, který jsme aplikovali s Teskem, se nám podařilo přesunout do Asie, 20th Century Fox ho použila v Hongkongu a na konferenci firmy v Los Angeles jsme byli označeni za lídra inovace v prodeji fyzických nosičů. Námi vyvinutý model je zkrátka životaschopný i na druhém konci světa – je tam také prostor na trhu, chuť vlastnit fyzické nosiče, takže jsou tam peníze, které stačí zvednout…

Jaká je tedy vaše strategie?

Byznys je souhrnem řady náhod a jednotlivostí, které do sebe musejí zapadat. V každém týmu jde o nadšení lidí, kteří chtějí uspět. Snažíme se být spíše konzervativní a příliš neriskovat. Víme, kam se videodistribuce ubírá, chceme přenastavit formu jejího fungování. Víme, že jednoho dne zanikne, ale současně víme, že videodistribuce má kvalitu, kterou žádný jiný způsob distribuce nemá. Spojení Blue-ray a HD TV je prostě to nejkvalitnější médium, které dnes na trhu je.

Ne každý divák takovou kvalitu vyžaduje, nosič má ale řadu ceněných bonusů – přepínání jazyků, bonusy včetně filmových záběrů a fotografií… Dalším aspektem je cena – srovnejte si cenu vstupenky do kina a cenu nosiče. Pro dvojici a rodinu už je výhodnější si film pustit doma. Jde o zajímavou alternativu umožňující větší možnost volby.

Filmy si ale obrovské množství lidí stahuje...

Z našeho pohledu je pirátství velkým problémem. Zní to sice trochu romanticky, ale ve skutečnosti to není nic jiného než krádež. Je potřeba ctít hodnotu duševního vlastnictví. Stáhnout si film je nefér. A navíc takto peníze unikají z filmového prostředí, nemohou být využity pro další reinvestici do obsahu, tedy do vytváření nových filmů či TV formátů. Bohužel si to lidé neuvědomují a často podporují zloděje, aniž by o tom věděli.

Budete se podílet i na produkci filmů?

Ano, máme čtvrtinový podíl v produkci Format Factory, která nyní natáčí film Vojty Kotka Padesátka. Rodí se trochu v bolestech, ale my produktu věříme. Vzniká tu komedie, která u nás nemá srovnání a rozdá spoustu radosti.

Kudy se bude ubírat filmová distribuce dál?

Jsem přesvědčen, že bude dominovat digitální distribuce filmů. Určitě převáží nad nosiči i kinodistribucí. Největší příležitost to bude pro televize a mobilní operátory, nová internetová média. Ti všichni ale budou potřebovat obsah. Na našem trhu se moc nevyplatí vyrábět speciálně pro jedinou platformu – stále bude zapotřebí prostředník, který vyrobený content zakoupí primárně pro jednu platformu, ale bude ho distribuovat i na dalších. Nelze předpokládat, že by zákazník používal jedinou platformu.

Vlastník a ředitel společnosti Bontonfilm Martin PalánVlastník a ředitel společnosti Bontonfilm Martin PalánAutor: Repro Strategie (Hynek Glos)

Naším cílem je věnovat se titulu marketingově po celou dobu jeho životnosti. V digitálním světě bude hrát velkou roli digitální marketing, ale nejde jen o tuto cestu, k zákazníkům se mohou marketingová sdělení dostat nejrůznější formou. Naší budoucí úlohou bude role marketéra filmů a mezičlánku mezi obchodníky a zákazníky – zakoupit film a na trhu ho prodat, tam, kam dosáhnou práva, která s licencí zakoupil.

Naším úkolem je titul maximálně podpořit a „vystřelit“ ho do světa nejlepší možnou cestou. Někdy se nám to daří lépe, jindy hůře, ale každý film má svého zákazníka, který se s filmem může ztotožnit a pro nějž bude zajímavý. Marketovat a prodávat titul prostřednictvím všech platforem je pro nás důležité. Bontonfilm do budoucna svou roli nezmění. Co se změnit může, je rozrůstání činností v rámci korporace Redbloom (jediný akcionář Bontonfilmu, pozn. red.) – nákup, prodej, logistika nejrůznějších produktů včetně nefilmových.

Jak to bude za takových deset let?

S oblibou říkám, že když chameleon přeleze na jinou větev, musí změnit zbarvení. Vyhraje tedy ten, kdo se dokáže adekvátně adaptovat prostředí a kdo není slepý k tomu, co se v byznysu odehrává. Musíme být flexibilní, mít diverzifikované portfolio činností, abychom nebyli ohroženi změnami v obchodním prostředí. Co se změní, bude způsob obchodování produktu a možná i produkt samotný. Věřím ale, že na trhu uplatnění najdeme. Bontonfilm je ikonou mediálního prostředí.

K čemu slouží sesterská společnost Bontonfilm Promotions?

Bontonfilm Promotions spolupracuje s americkou společností Creative Marketing Concepts (CMC). Vytvořili jsme spolu joint venture s cílem prodávat brandované produkty. Bude-li si klient přát umístit své logo na jakémkoli předmětu, my to zařídíme. Nemáme žádný kompletní katalog, oslovujeme klienty cíleně a nabízíme jim na míru řešení jejich potřeb a umíme dodat jakýkoli produkt, který klient požaduje nebo který doporučíme podle našich zkušeností.

Navrhujeme trendy předměty pro zajímavé kampaně, využíváme zkušeností našeho partnera CMC, který ve Spojených státech servisuje společnosti jako Google, Uber nebo eBay. My na českém trhu nedávno započali takovouto spolupráci s pivovarem Staropramen.

Jsme připraveni vyrábět podobné předměty i pro filmový průmysl. Jdeme na to tak, že když kupříkladu vstoupíme do produkce filmu, můžeme zařídit i jeho merchandising. Producentům tak dovedeme vytvořit balíček produktů jak distribučních (DVD, Blu-ray), tak merchandisingu. Dodáváme filmový set, ve kterém je kromě nosiče filmu také kompletní ikonografie filmu. Je známo, že filmový svět je velmi populární. Spojení jakéhokoli produktu s populárním filmem je velmi lukrativní. Jde o dlouhodobou práci „opečovávání“ brandu, který s námi může být celou řadu let.

Martin Palán (1980)
Již při studiu na Fakultě sociálních věd, kde se zabýval kulturou střední Evropy, začal pracovat v Bontonu, kde se postupně propracoval na řídící pozice. Souběžně psal básně, písničky, hrál divadlo. Jako ředitel pro rozvoj Bontonfilmu se věnoval rozvoji digitální distribuce a hledání nových distribučních cest. Po převzetí firmy společností CME přešel do její centrály, kde prošel školou fungování mezinárodní korporace. Do Bontonfilmu se vrátil na pozici generálního ředitele. Když se CME rozhodla soustředit se na svůj core TV byznys, Palán před rokem filmovou distribuční firmu Bontonfilm odkoupil a vydal se s ní na novou cestu digitální distribuce.

Autor: Aleš Hudský, spolupracovník Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!