Tomáš Přáda: Svět IT a audiovize se sbližuje | E15.cz

Tomáš Přáda: Svět IT a audiovize se sbližuje

Tomáš Přáda: Svět IT a audiovize se sbližuje
Tomáš Přáda má za sebou více přes 12 let zkušeností v oblasti řízení ICT a spotřebního zboží.
• 
ZDROJ: Repro Strategie
18. května 2016 • 07:59
Na začátku 90. let začala AV Media do Česka vozit projektory, dnes připravuje technologické moduly pro školy a science centra. Podle marketingového ředitele společnosti Tomáše Přády je totiž trendem dneška popularizace výuky přírodních věd.

Oboru audiovizuální techniky dnes dominujete, začínali jste ale mnohem skromněji, že?

Firmu založili již v roce 1992 tři společníci, kteří jsou dodnes jejími akcionáři. Naše cesta vedla přes prodej a pronájmy projektorů, dnes už je naše portfolio velmi široké a s našimi projekty se setkáte ve školství, veřejné správě, firmách nebo kultuře. Náš byznys dnes stojí na dvou nohách: prodeji audiovizuálních řešení – tomu se věnuje naše divize integrací – a pronájmu techniky a souvisejících služeb pro eventy. Poměr objemu jejich výkonů je asi 75 : 25 ve prospěch integrací. Naše práce pro klienta začíná studií či projektem, následuje realizace vlastního řešení, zaškolení a samozřejmě poprodejní a servisní péče.

Co je klíčovým jádrem vaší nabídky?

Našim klientům umožňujeme komunikovat obrazem, ale nabízená řešení se liší segment od segmentu. Významnou oblastí je pro nás školství, které dělá asi čtvrtinu našeho byznysu. Zde komunikujeme především se základními školami a náš newsletter čte pravidelně kolem 10 tisíc učitelů. Komunikace probíhá také na portálu Veskole.cz, každý měsíc tam máme 60 tisíc návštěvníků, kterým nabízíme především inspiraci pro moderní interaktivní výuku.

Ta je naprostým opakem frontálního výkladu před tabulí. Jde o zábavnou formu zapojení žáků do výuky, interakci s učitelem nebo spolupráci žáků ve skupině. Napomáhá tomu interaktivní tabule, notebooky, nebo dnes i chytré telefony, pomocí nichž se lze připojit k interaktivní tabuli anebo sdílet práci přes cloud.

Jak se na tyhle vychytávky školy dívají?

Trendem dneška je popularizace výuky přírodních věd, kde jsou dostupná řešení pro snadné propojení měření a pokusů s aplikacemi pro vyhodnocování a sdílení výsledků. Cílem takové výuky by mělo být zvýšení zájmu a motivace o učení. Podobně komunikujeme také směrem k ředitelům škol, školním ICT koordinátorům, ke zřizovatelům škol a nezapomínáme ani na rodiče, kterým ukazujeme výhody využití IC techniky ve školství. Rodičům je určen portál Spravnaskola.cz, kde s nimi komunikujeme a ptáme se jich, jak má vypadat správná škola.

Na portálu jsme vyhlásili soutěž, školy budou hodnoceny podle natočených a sdílených videozáznamů zachycujících interaktivní výuku v přihlášených třídách. Nejlepší kolektivy pak pojedou na zájezd. Kampaň jsme podpořili online komunikací a reklamou na YouTube a sociálních sítích. Vítězné práce vybere odborná porota, ale jednotlivá videa budou přidělováním lajků hodnotit i lidé přímo na portálu.

Tomáš Přáda má za sebou více přes 12 let zkušeností v oblasti řízení ICT a spotřebního zboží.Tomáš Přáda má za sebou více přes 12 let zkušeností v oblasti řízení ICT a spotřebního zboží.Autor: Repro Strategie

Jsou pro vás zajímavým segmentem i kulturní instituce?

Tady nyní prožívají někteří provozovatelé opravdový boom. My věříme, že za nárůstem návštěvnosti určitých kulturních institucí v poslední době stojí poznání, že nejlepší cestou pro zapamatování si nějaké zkušenosti je vše si prakticky vyzkoušet. To lze velmi dobře například v nově vznikajících science centrech, ale už i v některých muzeích nebo planetáriích.

První podobnou expozicí, kterou jsme navrhli a realizovali, byla Sexmisie v liberecké IQLandii, která dnes díky svému úspěchu putuje po republice. Byli jsme třeba také u zrodu plzeňské Techmanie. V muzeích projektujeme a vytváříme expozice na audiovizuální bázi, umožňujeme návštěvníkům interaktivně komunikovat s vystavenými exponáty, vše si vyzkoušet a osahat. Díky tomuto nevšednímu přístupu se začaly dít věci. Návštěvníci jsou nadšeni, sdílejí svůj zážitek ve svém okolí a benefitují z toho všichni. Tato část našeho byznysu roste velkým tempem.

Novým a nesmírně zajímavým trendem v tomto segmentu jsou návštěvnické systémy. Náš V-Pass provozovatelům pomáhá se správou expozic, zajišťuje dohled nad exponáty, provozovatelé mohou díky systému snadno obměňovat obsah, vyhodnocovat využití expozic. Díky propojení s údaji o chování návštěvníků lze sledovat popularitu jednotlivých expozic či exponátů a reagovat na jejich preference. Pro návštěvníka je zase zajímavá možnost vytvoření osobního profilu a uchovávání vlastních prožitků v podobě fotografií, videí nebo třeba dosažených výsledků soutěží a zajímavých údajů vztahujících se k navštíveným exponátům. Po návratu domů se může připojit k personifikované stránce, zúčastnit se dalších soutěží a třeba si výhodně objednat vstupenky k návštěvě další expozice. Tyto moderní nástroje jednoznačně přispívají k opakovaným návštěvám a přivádějí do kulturních institucí nové hosty.

Děláte systémy i pro velké firmy?

V loňském roce jsme se podíleli na realizaci návštěvnického centra Microsoftu v Praze na Brumlovce, kde mimo jiné představili koncept „práce odkudkoliv“. Máme za sebou ale i několik dalších velkých projektů – návštěvnické centrum Zetoru Brno nebo Plzeňský Prazdroj, který se otevíral před pár týdny.

Společnost AV Media pracovala mimo jiné také pro pražskou pobočku Microsoftu.Společnost AV Media pracovala mimo jiné také pro pražskou pobočku Microsoftu.Autor: archiv
Společnost AV Media pracovala mimo jiné také pro pražskou pobočku Microsoftu.

Jak probíhá vaše spolupráce s klienty? Chodíte do tendrů, připravujete projekt na základě briefu podobně jako v reklamní branži?

Je tam hodně podobného. I u našich projektů se například často stává, že zákazník vlastně pořádně neví, co chce. Záměr bývá často velmi nekonkrétní a mnohdy neujasněný. Řešíme to tak, že se scházíme s klienty na diskusi a snažíme se pochopit skutečné potřeby. Dobré je, když na základě těchto vstupů vznikne studie. Často je studie tím nejdůležitějším článkem obchodního procesu, má svou hodnotu a odpovídající cenu.

Nevyhýbáte se tedy ani kreativě?

Kreativní řešení a obsah jsou důležité, ale třeba v Centru stavitelského dědictví v Plasech jsme se podíleli i na návrzích architektonického řešení expozic. Přesto zůstáváme především technologickou firmou, to je náš klíčový byznys. Mohli bychom dělat víc, ale nechceme, ani v oblasti eventů přece nesháníme hostesky…

Eventy vám ovšem vynesly i mezinárodní cenu…

Technikou zabezpečujeme řadu konferencí a kongresů a právě za poslední konferenci Retail Summit jsme letos v lednu získali prestižní ocenění InAVation Award, tedy evropské ocenění nejlepších audiovizuálních projektů, kde bylo v kategorii Live Event 150 nominací. V této soutěži jsme zabodovali i v minulosti, třeba s projektem olympijského parku Soči–Letná, který byl výsledkem našeho dlouhodobého partnerství s Českým olympijským výborem. Jako technologický dodavatel a spolutvůrce konceptu jsme byli také u toho, když vznikal první Český olympijský dům v Londýně.

Svého druhu „event“ byl i přímý 3D přenos operace člověka.

Šlo o využití přenosu na dálku, byť do auly nemocnice, kde odborníci a studenti sledovali operaci s využitím robota i s komentářem operatérů. Zúročili jsme zde naše zkušenosti s telekonferencemi v jiných segmentech. Tenhle projekt přesně zapadá do konceptu naší spolupráce s univerzitami, zejména medicínou. Pro nás jde o oblast s obrovským potenciálem, v budoucnu využitelnou třeba i při domácí péči.

Zabýváte se i videomappingem a podporujete Signal Festival. Dá se ale tohle nějak zobchodovat?

Sázíme na to, že přinášíme lidem inspiraci a radost, a o ty ve videomappingu především jde. Naše marketingová strategie je založena na práci s referencemi a právě spojení se Signal Festivalem je pro nás výborná reference.

Tomáš Přáda (1969)
Absolvent pražského ČVUT má za sebou přes 12 let zkušeností s řízením v oblasti ICT a spotřebního zboží. Začínal v Siemensu, osm let strávil v Microsoftu, kde se dostal až do užšího vedení společnosti, a pět let v Oriflamu, nakonec jako Marketing Director. V AV Media působí jako ředitel marketingu tři a půl roku.

Podobný potenciál vidíme také u našeho nového spojení se soutěží Česká Miss. Organizátoři mají velké ambice a naše práce na přípravě technického zajištění finálového večera je pro nás zajímavou výzvou. Na galavečeru v Obecním domě jsme představili moderní technologie mimo jiné v podobě 200 m2 LED stěny. Navíc jsme se stali partnerem soutěže Česká Miss Technologie, kde si každá dívka vybrala jednu technologii, a my zdokumentovali, jak se s ní „popasovala“. Fotky jsou na Facebooku, návštěvníci hlasují a lajkují…

Považujeme to za zajímavý marketingový experiment, úkrok trochu bokem mimo náš tradiční B2B marketing.

Jak jste se dostali k digitalizaci kin?

Digitalizaci se tady ještě před pár lety moc nevěřilo. Nám se přesto v poměrně krátké době podařilo digitalizovat přes dvě třetiny klasických kin. Před provozovateli kin jsou ale nové výzvy – udržet a zvyšovat návštěvnost. Toho lze dosáhnout například zvyšováním komfortu, modernizací na špičkovou úroveň obrazu i zvuku – z rozlišení 2K na 4K, nebo 3D zvuk v systému Dolby Atmos.

Jiné možnosti se nabízejí kulturním domům v menších městech a obcích, ty se mohou díky digitální distribuci filmů jednoduše stát jakýmsi multifunkčním centrem. Každý týden mohou nabízet nové filmy té nejvyšší kvality a doplňovat je dnes už třeba také o živé přenosy opery či sportovních událostí. A pokud zainvestují třeba do mobilních sedadel, tak mohou vedle kina nebo divadla ve stejném sále provozovat třeba i tradiční zábavy. I dosud kulturně „mrtvá“ města získají multifunkčním sálem místo pro mnohem širší kulturní vyžití než doposud.

Kudy se podle bude dál ubírat váš obor?

Hlavně se sbližují světy AV a IT. Projevuje se to třeba v oblasti spolupráce a komunikace na dálku. IT si dlouho myslelo, že k efektivní komunikaci postačí propojovat počítače jednotlivých uživatelů. Nyní se však stále více ukazuje, že pro efektivní komunikaci je potřeba také prvotřídní obraz a špičkový zvuk, nejlépe ještě doplněné o prvky interaktivity. Tyto zkušenosti přinášejí právě firmy z oblasti AV, a proto je propojení obou světů jasným trendem. Interaktivní zobrazovače integrované s komunikačním SW jsou typickým příkladem spolupráce IT a AV.

Další produkty tak vznikají a budou vznikat spoluprací těchto dvou světů. Ale i když tento trend bude podle mě pokračovat, naší snahou a zájmem je uchovat si naši klíčovou kompetenci v oblasti AV. Pro zachování a rozvoj naší unikátní kompetence potřebujeme inspirovat a získávat ty nejlepší lidi na trhu práce. A to by nás mělo udržet na špici v oboru dalších pět, deset i dvacet let.


Autor: Aleš Hudský, spolupracovník Strategie
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!