Scanner: Jeden čehý, druhý hot | E15.cz

Scanner: Jeden čehý, druhý hot

Scanner: Jeden čehý, druhý hot
Není M jako m.
• 
ZDROJ: archiv
19. července 2016 • 07:59
Scanneru se do jednoho pytle dostaly vývoj v Guardianu, neúspěchy Sereny Williamsové, inovace Ryanairu a řešení společnosti Mars. Že spolu tyhle věci nesouvisejí? Jen zdánlivě.

Švédský soud zakázal potravinovému výrobci Mars prodávat čokoládové bonbony m&m, protože řečenou obchodní značku si již ve Švédsku zaregistrovala konkurenční firma Kraft Foods. Mars tedy přišel s prodejem týchž sladkostí pod názvem M&M – a ten je podle švédské justice v pořádku. A pak že na velikosti nezáleží. Co však má dělat vokální umělec Eminem („zpěvák“ se Scanneru říkat nechce), u něhož není zjevné, jestli je jeho přezdívka odvozená od téže značky psané velkými, nebo malými písmeny, to už Švédové neříkají.

Konec Guardianu

Alan Rusbridger se stal šéfredaktorem britského deníku The Guardian před dvaceti lety, ve šťastné době, kdy ještě neexistovala slova jako Facebook a Google. Za jeho vlády byl Guardian protivně levičácký (což byla i do té doby samozřejmost), ale v zásadě fér (což bylo méně samozřejmé). V květnu se Rusbridger poroučel a měl jít šéfovat Scottovu Trustu, de facto dozorčí radě listu. Nová šéfredaktorka Katherine Vinerová jej však z již slíbené pozice vyštípala.

Proč? Zjednodušeně řečeno, Rusbridger expandoval, od roku 2012 najal na 200 lidí a loni prodělal přes 58 milionů liber. Vinerová bude propouštět a je zastánkyní digitální žurnalistiky. Co bude dál? Scanner by byl rád špatným prorokem, ale nejspíš ze všeho tištěný Guardian za pár let zanikne a dosud volně přístupný web (další pozůstatek Rusbridgerovy vlády) bude za peníze. Jeden z mála inteligentních hlasů levice tak pro všechny praktické účely zanikne.

Zakletá Serena

Úspěšná tenistka Serena Williamsová inspirovala už loni na podzim agenturu Bloomberg k netypicky emotivnímu výlevu na téma „proč nemá Serena nejvíc peněz z reklamy, když toho tolik vyhrává“. Za použití termínů jako „corporate bias“ (korporátní předsudek) či skrytý rasismus článek složitě vysvětloval, proč Ruska Maria Šarapovová dostává víc peněz od firemních sponzorů, ačkoli za život vyhrála jen pět turnajů prestižního Grand Slamu, kdežto Serena jedenadvacet.

Serena Williamsová podává.Serena Williamsová podává.Autor: archiv
Na kurtu Serena Williamsová vítězí.

Autora patrně nenapadlo prosté vysvětlení, že reklama je vizuální záležitost a málokdo chce prezentovat svoje flakonky oživlým tankem, ale budiž. Pointa? Od té doby, co článek vyšel, Serena nevyhrála ani jeden ze tří grandslamových turnajů. To připadá i Scanneru trochu nespravedlivé.

Ryanair a revoluce

„Naše nízké ceny a poskytované služby způsobily v komerčním létání revoluci,“ chlubil se v časopise Marketing Week Kenny Jacobs, šéf nízkonákladové letecké společnosti Ryanair. Ano, té firmy, která létá, jen když se jí chce, k nízké základní ceně letenek si přičte zvlášť poplatek i za to, když chcete během letu dýchat, parodii na jídlo si účtuje jako michelinská restaurace a tuhle navrhla, že by bylo šikovné mít místa k stání.

„Chceme být Amazonem a IKEA létání,“ pokračoval. To se vlastně již stalo, uvažuje Scanner. Jen je to všechno na kordy s krédem majitele firmy Michaela O’Learyho, že „bychom měli být firma, která lidi zbytečně nesere“. Tomu říkáme poctivý branding.

Daniel DeylDaniel DeylAutor: Repro Strategie
Daniel Deyl

Autor: Daniel Deyl, Strategie
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!