České výstavnictví je na tom už zase lépe | E15.cz

České výstavnictví je na tom už zase lépe

České výstavnictví je na tom už zase lépe
Trendy v materiálech pro veletržní stánky
• 

spolupracovník redakce Strategie, Jiří Gogo Souček

Agentura M-S-P působí na trhu od roku 2000, sídlo má v pražských Kbelích, tedy jen kousek od veletržního areálu v Letňanech. Spoluzakladatelem agentury je Martin Apeltauer, kterého jsme požádali o rozhovor.

V branži se pohybujete skoro patnáct let. Jak při svých zkušenostech momentálně vidíte české výstavnictví?

Podle mého názoru by po určitých krizových letech mohlo být z nejhoršího venku. Velmi ale u toho záleží na oborech – některým se to stále nedaří a možná už nikdy dařit nebude. Ale naproti tomu jsou obory, kde je zájem obrovský, výstavám se daří a i úroveň je relativně vysoká. Ať již po stránce množství a kvality vystavovatelů, nebo z hlediska návštěvnosti.

V Česku jsou v podstatě dvě hlavní výstavní města – Praha a Brno. Specifikem doby bylo, že v Praze dlouhá léta proti sobě bojovala dvě výstaviště – Letňany a Holešovice. Tento souboj má dnes už svého vítěze, trumfy jsou jednoznačně v rukou Pražského veletržního areálu (PVA) Letňany.

Tíhnete tedy k Letňanům?

I my jsme se v souvislosti s tímto trendem ještě úžeji zaměřili na spolupráci s letňanským areálem. Náš modulární systém X-module bude nabízen vystavovatelům na některých výstavách pro realizaci jejich expozic. Pokud tedy vystavovatel nemá svůj vlastní stánek, provozovatel výstavy, firma ABF, mu nabídne jako jednu z možností náš stavební systém. X-module se nehodí na úplně všechny typy výstav, pro některé je ale zcela příhodný, například pro veletrh For Bikes. Vystavovatel zde potřebuje na volné ploše, vhodně osvětlené a obrandované, zajímavě představit svůj exponát – jízdní kolo. Pro tento účel je X-module naprosto ideální výstavní systém.

Jedná se přímo o váš produkt?

Výrobcem je dánská společnost Modulex, která je úzce spjata i se známou stavebnicí Lego, proto mají bohaté zkušenosti s plastem. Dělají celou řadu modulárních produktů, tento prodávají pod obchodním názvem Trusswire X20, kde číslice 20 znamená průřez 20 x 20 cm. V nabídce mají i jiné – např. 10 x 10, 15 x 15, 25 x 25 – každý průřez je vhodný pro jiný účel. My jsme si vybrali ten 20 x 20 – zdá se nám univerzální, nejkomplexnější. Systém je vyráběn ve dvou barvách – černé a bílé. Pro použití ve výstavnictví je vhodnější barva černá, ale třeba na svatebních veletrzích se samozřejmě více uplatní bílá.

Jedná se o unikátní systém skládání nosné kostry z jednotlivých segmentů, dá se z nich sestavit jakákoli libovolně velká a složitá konstrukce, to vše vždy s vysokou pevností a nosností. Oproti jiným robustním kovovým nosným systémům se každý tento samostatný modul dá složit, zploštit, čímž z něho vznikne jen „placka“ o tloušťce 4 cm. To je obrovská výhoda nejen z hlediska skladovatelnosti, ale zejména z hlediska logistiky. Máme zkušenost, že konstrukce na středně velký stánek/expozici do 20 m2 se vejde do kombíku. Kam dáte dvoumetrové lyže, dáte pohodlně i náš dvacetimetrový stánek. To přináší vystavovateli opravdu velkou úsporu nákladů na dopravu, zejména když se jede na veletrh někam dál. Na první pohled je zřejmé, co to znamená v dnešní době, kdy se maximálně hlídají rozpočty.

Spoluzakladatel agentury  M-S-P Martin
ApeltauerSpoluzakladatel agentury M-S-P Martin ApeltauerAutor: Repro Strategie

Jak jste se k tomuto produktu dostali?

Tento modulární systém jsme poprvé viděli při jeho premiéře na výstavě FESPA v Mnichově v roce 2010 a okamžitě se nám zalíbil. Proto jsme se hned na místě domluvili s výrobcem na zastoupení pro ČR a nyní nabízíme možnost jak zakoupení tohoto systému, tak jeho pronájmu – včetně návrhu stánku či jeho stavby. S tím úzce souvisí i další naše nabízená služba – stavby veškerých expozic na klíč. Zároveň děláme i to, že zákazníka (a jeho lidi) v případě zájmu naučíme, jak si expozici smontovat, postavit na místě a doplnit všemi atributy, jako je grafika či televizní displej, a zaškolíme ho v obsluze. Zákazník tím opět výrazně ušetří náklady, nemusí platit naši montáž, naši dopravu a podobně. Samozřejmě to jde jen v případě jednodušších instalací.

Jaké jsou vůbec možnosti využití tohoto modulového systému?

X-module je určen pro indoor i outdoor. V outdooru záleží na typu instalace a na povětrnostních podmínkách. Vše je jen otázka bezpečného ukotvení – jak třeba svisle do zdi budovy, tak do země. Výrobce s tím počítá – a nabízí mimo jiné i speciální kolíky do hlíny. Další možností je využití prvků X-module jako stojanů na velkoformátové fotografie či jiné grafické artefakty nebo propagační nosiče. Stojany jsou vhodné pro různá nádvoří, galerie a podobně.

Vraťme se obecně k výstavnictví. Kam se bude podle vás obor posouvat?

Už dnes se posouvá – od drahých originálních expozic k ekonomičtějšímu řešení jednotlivých výstavních stánků. Je to dané celkovou ekonomickou situací – a též je to do jisté míry přirozený vývoj. Dávno neplatí, co platilo před deseti lety, natož dvaceti – že rozpočty na marketing se nemusely ohlížet na nějakou velkou úspěšnost, utrácelo se lehčeji, bezbolestněji. Dnes je to přesně naopak – hodně se kouká na peníze, ale vedle toho i na atraktivnost, originalitu, odlišení se, hlavním cílem je zaujmout. Tomu jdou vstříc nové trendy a nové technologie – jak mít „za málo peněz hodně muziky“. Právě X-module může být jedním z příkladů, jak za rozumných nákladů udělat na relativně malé ploše dobře vypadající, vysoký a dominantní stánek.

Co se týče trendů ve vizuálních věcech, čím stánek „obalit“, oblepit – je vidět odklon od plastových bannerů k textilním. Ty mají své výhody – nižší měrná hmotnost, lepší světelnost, možnost podsvícení, jednoduché upnutí, vypnutí do rámu… Obě varianty zatím žijí vedle sebe, textilní je ale sympatičtější – a to i z ekologického hlediska.
Zajímavým moderním doplněním pak jsou jakékoli digitální technologie. Běžná 50palcová plochá televize už dnes stojí jen 10 až 15 tisíc korun, takže na stáncích je jich spousta – fungují jako atraktivní dekorace i jako nosič sdělení.

Autor: spolupracovník redakce Strategie, Jiří Gogo Souček
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!