Deset let Českého Direktu | E15.cz

Deset let Českého Direktu

Deset let Českého Direktu
Večírek soutěži Český Direkt & Promo dost pomohl. aspoň podle ohlasů.
• 

Tomáš Hájek

Při ohlédnutí za uplynulým desetiletím soutěže Český Direkt (dnes Český Direkt & Promo) je třeba zejména zmínit různé koncepce soutěže během její krátké historie. Soutěž se poprvé konala na počátku roku 2003. Důvodem vzniku byl zejména tlak některých firem z directmarketingové branže prezentovat se na specializované soutěži.

První tři ročníky Českého Direktu měly jako základ dvě kategorie (komunikace B2B a B2C), ke kterým asociace ADMAZ jako pořadatel přidala experimentálně kategorii Mobilní marketing, protože tento marketingový kanál se začal prosazovat na trhu, i když mu to příliš dlouho nevydrželo. Soutěž od počátku navázala spojenectví s veletrhem Reklama, Polygraf. Práce zde byly vystavovány a na výstavní ploše i porotou hodnoceny. To mělo své výhody i nevýhody, s ohledem na menší rozsah soutěže byl však tento způsob postačující. Přesto nastal čas něco změnit.

Čtěte také: Ford získal Grand Prix na soutěži Český direkt & Promo


Jak se soutěž měnila

Protože na malém českém trhu se v době časté integrace marketingových kampaní striktní dělení kategorií potýkalo stále s jejich špatnou obsazeností, došlo k další změně. V polovině roku 2009 oslovila Asociace komunikačních agentur (AKA) ADMAZ a navrhla společné pořádání soutěže, která bude spojovat přímý marketing se sales promotion. Soutěž pod novým názvem Český Direkt & Promo byla postavena na relativně šířeji pojatých kategoriích. Kromě toho se stala národní soutěží s právem postupu vítězů jednotlivých katesamostatný gorií do evropské IMC European Awards. Některé agentury práva využily a uspěly, zejména předloni, kdy přivezly jednu zlatou a tři bronzové medaile.

Podobně jako se vyvíjela celá soutěž a jednotlivé kategorie, došlo i ke změnám v koncepci hodnocení a složení poroty. V porotě zasedali jak nezávislí odborníci, tak zástupci soutěžících agentur. V době, kdy soutěžilo relativně méně agentur, měl každý soutěžící právo nominovat svého porotce. Dnešní pojetí poroty je jiné. Hodnocení probíhá dvoukolově a porota je sestavena jak z několika nezávislých odborníků, tak z řad kreativních ředitelů, strategických plannerů, digitálních odborníků a zástupců klientů. V každém případě se pořadatelé snaží, aby porotci byli zkušení a zodpovědní. Možná i proto dosud nebyly žádné stížnosti na regulérnost soutěže.

Rekordní ročník překonal všechny předchozí

Jubilejní desátý ročník soutěže a třetí jako Český Direkt & Promo byl po všech stránkách rekordní. Zúčastnilo se ho dvacet sedm agentur s celkem dvaaosmdesáti soutěžními pracemi v devíti kategoriích. Pouze jedna kategorie byla špatně obsazena, neboť zde byla přihlášená jediná soutěžní práce. Paradoxní je, že jde o kategorii Loajalitní a dlouhodobý marketing. Některé agentury operují neochotou klientů zveřejnit čísla o věrnostních programech. Možná i to je důvod. Ale není také možný argument, že se věrnostnímu marketingu trh prostě nevěnuje? Nemají nově lapení zákazníci vlastně daleko lepší podmínky než ti věrní?

Český Direkt & Promo v posledním ročníku rozdal pět zlatých, devět stříbrných a čtrnáct bronzových medailí. Dalších dvacet soutěžních prací kromě medailistů skončilo těsně pod stupni vítězů na shortlistech. Absolutně nejlepší kampaní se stala práce „Do it yourself“ z dílny agentur Wunderman, Ogilvy & Mather a Mindshare, která vyhrála zlato ve dvou kategoriích a porota jí udělila i Grand Prix. K nejúspěšnějším agenturám a skupinám patřily letos zejména Ogilvy Group, Wunderman a Mather Group. Velkou změnou v organizaci soutěže bylo i vyhlášení vítězů. Po devíti ročnících, kdy slavnostní ceremoniál byl součástí programu veletrhu Reklama, Polygraf nebo později konference iBTL, zorganizovali pořadatelé samostatný večírek v Jazz Docku na smíchovské straně Vltavy. Ohlasy byly výborné a spokojení byli i ti, kteří nevyhráli.

Autor je výkonným ředitelem ADMAZ

Autor: Tomáš Hájek
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!