Deset let Českého Direktu | E15.cz

Deset let Českého Direktu

Deset let Českého Direktu
Večírek soutěži Český Direkt & Promo dost pomohl. aspoň podle ohlasů.
• 

Tomáš Hájek

Při ohlédnutí za uplynulým desetiletím soutěže Český Direkt (dnes Český Direkt & Promo) je třeba zejména zmínit různé koncepce soutěže během její krátké historie. Soutěž se poprvé konala na počátku roku 2003. Důvodem vzniku byl zejména tlak některých firem z directmarketingové branže prezentovat se na specializované soutěži.

První tři ročníky Českého Direktu měly jako základ dvě kategorie (komunikace B2B a B2C), ke kterým asociace ADMAZ jako pořadatel přidala experimentálně kategorii Mobilní marketing, protože tento marketingový kanál se začal prosazovat na trhu, i když mu to příliš dlouho nevydrželo. Soutěž od počátku navázala spojenectví s veletrhem Reklama, Polygraf. Práce zde byly vystavovány a na výstavní ploše i porotou hodnoceny. To mělo své výhody i nevýhody, s ohledem na menší rozsah soutěže byl však tento způsob postačující. Přesto nastal čas něco změnit.

Čtěte také: Ford získal Grand Prix na soutěži Český direkt & Promo


Jak se soutěž měnila

Změna přišla jako reakce na stále pestřejší komunikaci v branži, stálý růst digitálních metod marketingu a integraci jednotlivých komunikačních kanálů. Čtyři následující roky se soutěž trochu připodobnila některých zahraničním akcím. Kategorie byly vypsány podle jednotlivých komunikačních kanálů. Bohužel, některé se obsazovaly snadno, jiné byly prázdné či poloprázdné. Proto se z přibližně patnácti vypsaných kategorií realizovala vždy asi polovina. Soutěž ale i tak získala na větší vážnosti a povyrostla co do počtu přihlášených prací. Důležité bylo, že právě v tomto období se do soutěže více zapojily renomované agentury (Euro RSCG, Proximity, Wunderman, agentury skupiny Ogilvy a další), které pochopitelně začaly některé kategorie ovládat.

Protože na malém českém trhu se v době časté integrace marketingových kampaní striktní dělení kategorií potýkalo stále s jejich špatnou obsazeností, došlo k další změně. V polovině roku 2009 oslovila Asociace komunikačních agentur (AKA) ADMAZ a navrhla společné pořádání soutěže, která bude spojovat přímý marketing se sales promotion. Soutěž pod novým názvem Český Direkt & Promo byla postavena na relativně šířeji pojatých kategoriích. Kromě toho se stala národní soutěží s právem postupu vítězů jednotlivých katesamostatný gorií do evropské IMC European Awards. Některé agentury práva využily a uspěly, zejména předloni, kdy přivezly jednu zlatou a tři bronzové medaile.

Podobně jako se vyvíjela celá soutěž a jednotlivé kategorie, došlo i ke změnám v koncepci hodnocení a složení poroty. V porotě zasedali jak nezávislí odborníci, tak zástupci soutěžících agentur. V době, kdy soutěžilo relativně méně agentur, měl každý soutěžící právo nominovat svého porotce. Dnešní pojetí poroty je jiné. Hodnocení probíhá dvoukolově a porota je sestavena jak z několika nezávislých odborníků, tak z řad kreativních ředitelů, strategických plannerů, digitálních odborníků a zástupců klientů. V každém případě se pořadatelé snaží, aby porotci byli zkušení a zodpovědní. Možná i proto dosud nebyly žádné stížnosti na regulérnost soutěže.

Rekordní ročník překonal všechny předchozí

Jubilejní desátý ročník soutěže a třetí jako Český Direkt & Promo byl po všech stránkách rekordní. Zúčastnilo se ho dvacet sedm agentur s celkem dvaaosmdesáti soutěžními pracemi v devíti kategoriích. Pouze jedna kategorie byla špatně obsazena, neboť zde byla přihlášená jediná soutěžní práce. Paradoxní je, že jde o kategorii Loajalitní a dlouhodobý marketing. Některé agentury operují neochotou klientů zveřejnit čísla o věrnostních programech. Možná i to je důvod. Ale není také možný argument, že se věrnostnímu marketingu trh prostě nevěnuje? Nemají nově lapení zákazníci vlastně daleko lepší podmínky než ti věrní?

Český Direkt & Promo v posledním ročníku rozdal pět zlatých, devět stříbrných a čtrnáct bronzových medailí. Dalších dvacet soutěžních prací kromě medailistů skončilo těsně pod stupni vítězů na shortlistech. Absolutně nejlepší kampaní se stala práce „Do it yourself“ z dílny agentur Wunderman, Ogilvy & Mather a Mindshare, která vyhrála zlato ve dvou kategoriích a porota jí udělila i Grand Prix. K nejúspěšnějším agenturám a skupinám patřily letos zejména Ogilvy Group, Wunderman a Mather Group. Velkou změnou v organizaci soutěže bylo i vyhlášení vítězů. Po devíti ročnících, kdy slavnostní ceremoniál byl součástí programu veletrhu Reklama, Polygraf nebo později konference iBTL, zorganizovali pořadatelé samostatný večírek v Jazz Docku na smíchovské straně Vltavy. Ohlasy byly výborné a spokojení byli i ti, kteří nevyhráli.

Autor je výkonným ředitelem ADMAZ

Autor: Tomáš Hájek
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!