Digitalizace rozhlasu je příležitostí pro nové reklamní výnosy | E15.cz

Digitalizace rozhlasu je příležitostí pro nové reklamní výnosy

Digitalizace rozhlasu je příležitostí pro nové reklamní výnosy
ilustrační foto
• 
15. března 2013 • 07:30
Pozemní příjem rozhlasového vysílání je v současné době, podobně jako je tomu u televizního vysílání, dominantním způsobem příjmu pro většinu posluchačů. Mezi jeho hlavní výhody patří široké pokrytí, mobilita, nezávislost na datových sítích a velmi vysoká penetrace rozhlasových přijímačů. Zároveň se ale potýká s celou řadou problémů, které způsobují pokles reklamních výnosů až o třetinu.

K největším bariérám dalšího rozvoje pozemního rozhlasového FM vysílání, které je s námi již 50 let, patří nedostatek frekvencí pro nový obsah, s ohledem na analogovou technologii žádná možnost rozvoje nových služeb s přidanou hodnotou vedle pouhého přenosu zvuku, kvalitativní limity přenosu audia, omezené možnosti pro provázání rozhlasového vysílání s internetem a integrace analogového přenosového systému do dnešních plně digitálních koncových zařízení, jako jsou mobilní telefony, tablety, navigace nebo automobily. Tyto „neduhy“ může vyřešit digitalizace rozhlasového vysílání.

Co digitalizace rozhlasu přinese posluchači

Tak jako v případě televizního vysílání, kdy prostřednictvím analogu bylo možné přenášet jen čtyři TV programy, a dnes je jich digitálně vysíláno více než patnáct, digitální rozhlasové vysílání umožní k posluchači přenést násobně více rozhlasových kanálů v lepší kvalitě než prostřednictvím analogových sítí. Vedle širší programové nabídky se pro posluchače zpřístupní celá řada nových služeb, jako například elektronický programový průvodce, radiotext, slideshow nebo přenos webových stránek na displej rozhlasového přijímače.

Generování zcela nových reklamních výnosů

Výhod digitálního rozhlasového vysílání je řada. Patří mezi ně třeba možnost celoplošného i regionálního pokrytí (bez omezení nedostatkem kmitočtů FM), větší počet programových pozic nebo nižší cena šíření programu na straně provozovatelů rádií, ale i volitelná zvuková kvalita nebo propojení s dalšími digitálními technologiemi na straně posluchačů.

Především s možností rozvoje interaktivních služeb pak bezprostředně souvisejí i mnohem rozsáhlejší možnosti reklamního prostoru. Velmi dobře se bude využívat například při nabídce služby nákupu nebo stahování písní, které se právě hrají. Díky pestrosti stanic, které se budou moci zaměřovat i na tematicky nebo žánrově užší skupinu, bude pak i konkrétní reklama schopna působit přesněji na svou cílovou skupinu.

Marcel Procházka, manažer strategie a rozvoje služeb Českých RadiokomunikacíMarcel Procházka, manažer strategie a rozvoje služeb Českých RadiokomunikacíAutor:

Jak je to v zahraničí

Digitální rozhlas se těší velké oblibě po celém světě. V současnosti je hitem například v Austrálii, kde pokrývá zhruba 60 procent populace. Vznikají zde i zajímavé obchodní projekty jen pro určité konkrétní, časově a tematicky omezené období.

Z evropských států je pak digitální rozhlas úspěšný především v Německu, Norsku, Švýcarsku, Belgii nebo Velké Británii. V Německu je po zhruba roce a půl provozu digitálního vysílání pokryto 90 procent obyvatel, vzniklo mnoho nových stanic a je zde více než milion prodaných přijímačů: po zahájení digitalizace bylo za tři měsíce prodáno více přijímačů pro příjem rozhlasového vysílání než během předchozích 13 let.

Naší výhodou v České republice je tedy skutečnost, že se v přípravě a postupu digitalizace rozhlasového vysílání můžeme inspirovat a zároveň poučit v řadě zemí. Společným jmenovatelem úspěšného zahájení digitálního vysílání je spolupráce všech zainteresovaných stran, a to hlavně při propagaci a prezentaci „nového média“ a vytváření nabídky atraktivního obsahu.

Česká republika je v současnosti pokryta digitálním signálem pouze z 38 procent a například licenci pro celoplošné digitální vysílání má pouze jedno rádio. Stávající digitální vysílání je však realizováno v L-pásmu (1,5 GHz), které není optimální z důvodu horšího šíření těchto kmitočtů, což znamená nutnost výstavby troj- až čtyřnásobně většího počtu vysílačů než v případě využití III. pásma (200 MHz).

Rovněž velmi malá část DAB přijímačů umožňuje přijímat vysílání v L-pásmu. Prostor pro další rozvoj je tedy velký. Abychom se v procesu digitalizace rozhlasového vysílání mohli posunout dále, je nutné stanovit jasnou národní strategii. Zároveň je třeba zahájit dialog o budoucí koncepci digitálního rozhlasového vysílání se všemi zainteresovanými stranami.

Autor: Marcel Procházka, manažer strategie a rozvoje služeb Českých Radiokomunikací
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!