Firemní Vánoce: Málo peněz, málo experimentů | E15.cz

Firemní Vánoce: Málo peněz, málo experimentů

Firemní Vánoce: Málo peněz, málo experimentů
Bez krásných žen není dobrý večírek
• 

Jan Jiřička

Firemní večírky patří ke koloritu Vánoc. Společnosti ale na rozptýlení pro své zaměstnance docela šetří – většinou se drží na rozpočtech z předchozích let, některé z nich párty úplně ruší. Také v náplni večírků sází na osvědčený program a příliš neexperimentují. Už tradičně firmy ve vánočním čase myslí také na dobročinnost.

Listí teprve začíná padat ze stromů, ale v mnoha firmách už mají vánoční večírek skoro připravený. Například Plzeňský Prazdroj plánuje párty obvykle s přibližně tříměsíčním předstihem. „Letos s přípravami teprve začneme, jak tedy bude večírek vypadat, ještě nevíme,“ říká. Ještě více času – zhruba půl roku – zabrala v předchozích letech příprava společnosti T-Mobile. Velmi brzy, obvykle již na jaře, začínala v minulosti s přípravami společnost ČEZ. U České spořitelny se datum zahájení příprav odvíjí od velikosti jednotlivých týmů. Čím větší počet osob, tím jsou přípravy produkčně náročnější. „Co nejdřív je ale dobré začít s rezervací lokality podle přání pořádajícího. Sehnat v předvánočním období na poslední chvíli slušný prostor je totiž téměř nemožné,“ podotýká Klára Pačesová z Tiskového centra bankovního domu. Podle zkušeností Jiřího Budka ze společnosti Qam, která podobné akce zajišťuje, si některé firmy objednávají večírky již v létě nebo dokonce rok předem. Takto postupují především velké společnosti. „Menší flexibilnější firmy si zařizují vánoční večírek počínaje koncem září, ale zhruba z dvaceti procent na poslední chvíli,“ uvádí.

Firmy: Šetříme, někdy i párty rušíme

V otázce finančních nákladů se drží firmy spíše při zemi. Podobný rozpočet jako v předchozích letech má vyčleněný Plzeňský Prazdroj či T-Mobile (v jeho případě se jedná o večírek k výročí). „Investice do těchto aktivit je podobná, jako tomu bylo v loňském roce,“ souhlasí Klára Pačesová z České spořitelny. ČEZ letos od pořádání vánočních večírků „s ohledem na nezbytné úspory“ zcela upustil. „Investice do vánočních večírků se poslední dva roky snižovaly, až byly zcela zrušeny,“ vysvětluje ředitelka vnitřní komunikace Šárka Samková. Zatímco T-Mobile se při organizaci večírku v minulosti spoléhal na externí firmy, Plzeňský Prazdroj se na jeho přípravě z části podílel. Česká spořitelna si menší aktivity organizuje sama. Na každý větší večírek pořádá poptávkové řízení. Energetický gigant na organizaci obvykle spolupracoval s agenturami, které zajistily účinkující, občerstvení či techniku. Společnost Qam oslovují kvůli pořádání vánočních párty spíše větší firmy. „Z menších ti, kteří chtějí kromě občerstvení nějaký sofistikovanější program nebo si uvědomují, že i když jim večírek může zajistit asistentka, tak tím v konečném efektu stejně neušetří,“ vysvětluje Jiří Budek.

Opustit „kancl“ pro zachování duševního zdraví

Většina firem nemá na pořádání rozlučky odpovídající prostory, proto se poohlíží jinde, upozorňuje Budek. Poptávka je především po místech, která se nacházejí v blízkosti sídla společnosti a kde je dobrá dostupnost městské hromadné dopravy. Některé společnosti by musely vzhledem k vysokému počtu pracovníků pronajímat stadiony či sportovní haly. Například v T-Mobilu pracuje přibližně 3500 lidí. Jen výjimečně organizuje večírek ve svých vlastních prostorách Česká spořitelna. „Pro posílení vztahů mezi kolegy a zachován,duševního zdraví‘ je vždy efektivnější nepořádat týmové akce v kanceláři,“ uvádí Klára Pačesová. „Vzhledem k velikosti naší společnosti nepořádáme žádný společný večírek, ale spíše podporujeme setkání zaměstnanců ve svých týmech. Už několik let se nám osvědčilo pořádat právě spíše menší regionální setkání. Každá oblastní pobočka má možnost pro své zaměstnance vánoční večírek uspořádat,“ dodává Pačesová. Především s ohledem na velké množství zaměstnanců se o večírek v prostorách firmy nikdy nepokusil ani ČEZ. „Obvykle jsme pořádali zhruba desítku akcí pro stovky až tisíc zaměstnanců hned na několika místech republiky, protože naši pracovníci působí v regionech po celé republice,“ říká Šárka Samková. U Plzeňského Prazdroje, který má tři pivovary, se situace liší místo od místa. Například v Plzni probíhal dříve večírek vždy v restauraci Na Spilce přímo v areálu pivovaru. Poslední dva roky se ale již přesunul do plzeňské Měšťanské besedy.

Dělat invenční program je stále těžší

A o jaký program vánoční párty je největší poptávka? V prvé řadě firmy chtějí zaměstnancům za celoroční práci odměnit jejich žaludky. „Vždy záleží na rozpočtu, kromě bohatého až opulentního cateringu, což je většinou základ, od kterého jen málokdo ustoupí ve prospěch programu (někdy ke škodě věci), přes tradiční živé hudební produkce a nejrůznější tematické večírky,“ podotýká Budek. Zájem je prý o večírek ve filmovém duchu či odehrávající se v nějakém historickém období. „Někteří chtějí něco nového a netradičního, což je rok od roku složitější. Večírků je řádově více než kvalitních nápadů,“ upozorňuje. Záleží také podle něj na odvaze managementu. Jeho společnosti se osvědčil například program s živými herci nazvaný Mystery Murder. Některé firmy se pokoušejí do podoby vánočního večírku promítnout předmět svého podnikání.

„Vždy se snažíme večírek ladit v duchu a na téma našich piv a sestavit program tak, aby si v něm každý našel něco zajímavého,“ podotýká Johana Houbová, asistentka manažera pivovarů Plzeňský Prazdroj a Gambrinus. T-Mobile při vymýšlení náplně vánočního „mejdanu“ zohledňuje věkovou dominantní skupinu svých pracovníků. „Naši zaměstnanci jsou mladí a velmi aktivní lidé. Proto velmi dobře funguje kombinace aktivní i pasivní zábavy. Lidé se rádi podívají na unikátní vystoupení, ale zároveň si rádi sami vyzkoušejí něco nového a zábavného,“ říká Martina Kemrová, senior manažerka firemní komunikace a tisková mluvčí T-Mobilu. Jednoduchý recept nabízí Česká spořitelna. Zaměstnance prý vždy zaujme něco zajímavého, netradičního a překvapivého. „Osvědčila se co nejméně formální forma zábavy a co nejrozmanitější program, který uspokojí různé věkové kategorie,“ souhlasí Šárka Samková z ČEZ.

Vánoční večírky i po Vánocích

Zaměstnanci pomáhají i postiženým

Právě nejrůznější dobročinné aktivity v mnoha firmách kromě debužírování a barového „tlachání“ s kolegy z vedlejšího oddělení neodmyslitelně patří k závěru firemního roku. „V adventním čase probíhá elektronická dražba předmětů, jež do aukce věnují neziskové organizace, kterým je určen i výtěžek. T-Mobile navíc částku věnovanou zaměstnanci zdvojnásobuje. Mimoto pořádáme i adventní trh s výrobky neziskových organizací v prostorách naší společnosti,“ přibližuje Martina Kemrová. ČEZ již řadu let organizuje předvánoční charitativní akci pro zaměstnance nazvanou Plníme přání. Každý rok pracovníci přispívají na dárky podle přání handicapovaných či společensky znevýhodněných lidí a skupin. Nadace ČEZ vybrané prostředky navýší. „Pomáhali jsme již pěstounským rodinám, tělesně handicapovaným, dětem v dětských domovech, mladým lidem v domech na půl cesty. Letos se zaměříme na chráněné dílny,“ uvádí Šárka Samková. Prazdroj kromě večírku pořádá také charitativní dárcovské programy.

Autor: Jan Jiřička
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!