George Kisugite: Měření OOH spustíme na jaře | E15.cz

George Kisugite: Měření OOH spustíme na jaře

George Kisugite: Měření OOH spustíme na jaře
George Kisugite: Měření OOH spustíme na začátku příštího roku.
• 
ZDROJ: Jiří Černý

Karel Troška

V lednu přišla firma BigBoard Praha s ambiciózním projektem na měření venkovní reklamy. Je to delší a pomalejší proces než jsme původně mysleli, vysvětluje v rozhovoru nový obchodní ředitel společnosti George Kisugite.

Na začátku roku jste se pustili do projektu, jehož cílem je posunout trh OOH reklamy dál. Jde o projekt měření efektivity. Co se od té doby změnilo?

Ano je to tak, celý proces trvá již téměř rok. Úplně upřímně přiznávám, že je zatím delší, než jsme očekávali. Přičítáme to skutečnosti, že je opravdu potřeba se detailně věnovat každé jednotlivé z tisíce reklamních ploch a z toho i vyplývá časová náročnost. O to sladší, doufáme, budou plody. Znovu tedy zopakuji co by mělo být základní cílem. Aby klient, který si u nás objedná kampaň, dostal zpětně relevantní data o tom, jaký jeho kampaň měla zásah cílové skupiny. Druhotným cílem pak je možnost efektivně plánovat kampaně podle umístění každé reklamní plochy. Tuto možnost bychom měli jako první my a pokud bude zájem i ze strany mediálních agentur, mohly by ji mít i mediální agentury.

Bylo zapotřebí nějak samotný projekt upravit vzhledem k problémům? A kdy bude ukončen?

Ne ne, úpravy nebyly potřeba žádné, jenom se to prostě celé prodloužilo. Nyní počítáme s koncem prvního čtvrtletí příštího roku.

Jaká byla vůbec reakce trhu, zadavatelů a klientů na samotný projekt? Je vůbec zájem o podobná data?

Tak reakce trhu je jednoznačně kladná. Až nás to překvapilo. Trh v tom většinou vidí šanci, že konečně přestane venkovní reklama být zahalena rouškou tajemnosti a bude stejně průhledná, jako ostatní média. Zájem o přesná data ze strany zadavatelů určitě registrujeme.

Finančně za projektem stojí Bigmedia. Přidali se jiní? Proč myslíte, že do toho nejdou? Případně není už takto zaděláno na vznik asociace?

Zatím se přidává společnost Euro Awk. Vlažný zájem ostatních přičítáme částečně skutečnosti, že někteří velcí hráči jsou na prodej (a mají tedy jiné starosti, než měření efektivity ploch) a částečně tomu, že ono takové měření zároveň ukáže i na plochy, které jsou prostě špatné, a to se zase třeba pro změnu jiným velkým hráčům nemusí líbit.

A teď trochu z jiného soudku, přesto jde o dost zásadní moment i pro vás, provozovatele ploch venkovní reklamy. Jde o novelu zákona o pozemních komunikacích, kde jsou značná omezení reklamy podél dálničních tahů a i silnic první třídy. Co to udělá s trhem?

Stávající reklamní poutače, jejichž provozovatelé mají platné smlouvy, budou muset být odstraněny nejpozději do pěti let od data nabytí účinnosti tohoto zákona, a to i v případě, že smlouvy mají uzavřeny na dobu neurčitou. Neočekáváte žaloby, případně rozhodčí řízení za zmařilou investici?

Tak to je určitě zajímavá otázka. Já samozřejmě nemám možnost nahlédnout do nájemních smluv či povolení jiných provozovatelů, než jsme my. Ale když vidím, co se děje kolem solárních elektráren, kde byl měněn zákon do podoby rovněž ústavně problematické, a pozoruji, jak se majitelé elektráren semkli a chystají arbitráže proti Českému státu, tak usuzuji, že něco podobného lze očekávat i ve venkovní reklamě. U některých solárních elektráren se původní podnikatelský záměr „vydělat na dlouhodobém provozování“ změnil na záměr „zbohatnout ihned na arbitráži“. Takže když to shrnu, jen na základě přijatého ústavně nekonformního zákona, se kterým si nikdo při schvalování zřejmě příliš nelámal hlavu, mohou nyní zahraniční majitelé elektráren vydělat hodně peněz a mám obavu, aby se totéž nestalo při odstraňování reklamních panelů.

Autor: Karel Troška
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!