Hvězda kreativity svítí dál | E15.cz

Hvězda kreativity svítí dál

Hvězda kreativity svítí dál
V soutěži Hvězda 3D reklamy se ocenění dostává předmětům, které spolu s hmotnou podstatou obsahují také zajímavý nápad. Jako například mísa ve tvaru plastické mapy Karlových Varů s vyznačením polohy hotelů společnosti Imperial.
• 
ZDROJ: archiv firem

Radomír Star

Oborové soutěže si kladou za cíl nejen ukázat to nejlepší, co v dané oblasti vzniklo, ale chtějí ji i zmapovat a dokonce rozpoznat její trendy. Jak je na tom z těchto úhlů pohledu soutěž Hvězda 3D reklamy před blížícím se 12. ročníkem?

Poslední klání reklamních a dárkových předmětů, které opět vyhlásila Asociace 3D reklamy a společnost M. I. P. Group, přineslo několik organizačních změn. Po „revolučním“ 8. ročníku, kdy se změnil koncept kategorií, v tom 11. přibyly další tři. To však nebyl hlavní důvod, proč v porovnání s předchozím rokem soutěžilo o 14 předmětů více. 75 prací s rekordními 44 přihlášeními do dalších kategorií a 24 předmětů nebo jejich návrhů ve zvláštní kategorii Reklamní předmět 3. milénia snad už bylo oním často skloňovaným odražením ode dna. Je však možné, že se po tom dnu – zůstanemeli u této metafory – prostě jen učíme chodit.

Změny dobře vážit

V zavedení změn ve vyváženě nastavené soutěži šlo jen o odstranění drobných nedostatků, případně vyplnění mezer. Radikální zásahy nebudou u H3DR na pořadu roku a musely by reflektovat zásadní změny ve svém oboru. Nová Kategorie roku zavedla každoroční změnu automaticky. Poprvé v ní soutěžily pivní sklenice nebo jejich soubory, v dalším ročníku to budou firemní novoročenky. Organizátoři si od nich s ohledem na podstatu předmětu slibují ještě vyšší počet soutěžních prací, než tomu bylo v premiérovém ročníku. Stále výraznější zapojování moderních materiálů a technologií do 3D reklamy přímo volalo po vytvoření nové kategorie. 3DR hi-tech se stala úspěšným domovem pro vychytávky s předponami mikro, nano či eko nebo bez nich a sama se zřejmě dobře zabydlí v soutěži. Kategorie Hvězdná brána se zvýhodněným poplatkem, zavedená pro nováčky, na své velké chvíle ještě čeká. Dobrým nápadem se ukázalo umožnit přihlašovatelům do Volné kategorie (zde soutěží předměty, které se nehodí do jiných produktových kategorií) podle vhodnosti svoji práci paralelně zařadit i do některé z neproduktových.

Většinou platí, že lidská práce má vyšší hodnotu než materiál, v němž je obsažena. Krizí vyvolaným trendem je v oboru 3D reklamy více tvořivé práce a neřešme, za jaké peníze. V soutěži H3DR jsme svědky trendu – více přidané hodnoty v méně materiálu. Míníme skutečně přidanou hodnotu, nikoli tu účetní. Jako by to dokazovaly i dvě nejúspěšnější práce – nositelé titulů Inovace roku a Absolutní vítěz. V té první v ročníku 2009 zvítězily tři tašky na separaci domácího odpadu, o rok později nepoměrně menší patentovaný sáček nejen s kávou, ale i se zabudovanou překapávací fází. Absolutním vítězem s nejvyšším počtem bodů se za rok 2009 stala dóza na cereálie, zatímco následně vlastně kousek papíru v podobě péefka s pohyblivým rastrem, který vyvolával změnu obrázku pod ním. Po nápadech a jejich aplikacích pátrající porota novoročence přisoudila i prvenství v kategorii 3DR hi-tech.

Nápaditá je i krabička s úspornými zářivkami
v barvách a tvaru loga společnosti ČEZNápaditá je i krabička s úspornými zářivkami v barvách a tvaru loga společnosti ČEZAutor: archiv firem

Vybrat vítěze z nejpočetněji obsazené kategorie, kterou je pravidelně Aplikace motivu na 3D reklamu, byl v zatím posledním ročníku soutěže opět „3D oříšek“. Koneckonců aplikace motivu předmět mění na reklamní nástroj a o komunikaci nám jde až na prvním místě. 31 přihlášených prací je v této kategorijní královně rekord a tím vyvoleným se stala opět drobotina: Propiska Bernard v horní části vzhledově i funkčně korespondující s tvarem patentního uzávěru láhve stejnojmenného pivovaru. Také další úspěšné předměty, například porcelánová mísa na ovoce znázorňující 3D mapu Karlových Varů či mísa pro společnost ČEPS, které realizovala agentura Kuklik. CZ, ukazují, že nejde jen o logo a vhodně zvolenou technologii jeho aplikace, ale o způsob sdělení a o to, jak bude příjemcem prožíváno. „Hvězdy jsme se zúčastnili potřetí a opět s úspěchem,“ uvádí majitel agentury Pavel Kuklík. „Mísa pro ČEPS zřejmě zabodovala díky originálně aplikovaným tradičním materiálům klienta, tedy porcelánu a elektrického kabelu.“ Oba předměty uspěly i v kategorii Manažerský dárek. Říká se, že člověk nezapomene to, jak se cítil s někým druhým, tak proč ne s předmětem?

Hledá se nápad!

Dobrých nápadů opravdu není nikdy dost, a pokud jsou, zbývá je ještě provést. Pominout v rekapitulaci hvězdných pozitiv tedy nelze zvláštní kategorii Reklamní předmět 3. milénia, určenou pro dosud v reklamě nerealizované návrhy. Nejen kvůli jejich počtu – letos přihlášených předmětů proti loňsku přibylo o deset na 24 prací –, ale hlavně kvůli jejich rostoucí úrovni. Přihlašovatelé už přijali zadání, že nejde „jen“ o uměleckou kreativitu návrhů, ale především o jejich použitelnost v reklamě. Zcela anonymní volbou vítěze porota našla fenomén soutěže, studentku Lucii Volkovou s jejími vítěznými ergonomickými porcelánovými otvíráky ve tvaru oblázků a miskami na pružině na místě druhém. Proč fenomén? Protože jiná porota v předchozím ročníku jí první místo v této kategorii přisoudila také.

Mísa užívaná společností ČEPS, k jejíž výrobě slouží
porcelán a elektrický kabel a kterou jsou schopni sestavit handicapovaní zaměstnanci chráněných dílenMísa užívaná společností ČEPS, k jejíž výrobě slouží porcelán a elektrický kabel a kterou jsou schopni sestavit handicapovaní zaměstnanci chráněných dílenAutor: archiv firem

Za v reklamě využitými nápady se ještě podívejme do placených kategorií. Retro v novém hávu je v rozumném množství a provedení vždy vítané. Dokazují to dřevěný skládací had Vodafone a hra Špágr podobná starodávné hře na špačka, které oslovily i mladé porotce a porotkyně. Dárková krabička se čtyřmi kapsami pro reklamní předměty, kterou přihlásila společnost iMi Partner, ukazuje, jak může vypadat chytrý reklamní obal, a také proto v této kategorii zvítězila. „Naše firma je pravidelným účastníkem H3DR s vyšším počtem přihlášených předmětů,“ říká marketingový ředitel iMi Partner Martin Kyjovský.

„Práce vybíráme pečlivě, koneckonců jako členovi A3DR nám jde nejen o umístění, ale i o kvalitu soutěže. Jsem rád, že se Hvězdě navzdory ekonomickým podmínkám daří.“ Udělejme ještě reklamu kategorii 3DR hi-tech, kde zabodovala nemechanická chladicí podložka pod notebook a zaujal přívěsek na klíče SaveKey. Ten sice není hi-tech, ale způsob, jak naložit s ním i s klíči, aby se dostaly zpět k majiteli v případě ztráty, je jistě „clever“. Reklamní nebo dárkový předmět je hmatatelná věc, ke které se její majitel může vracet podle své vůle a přání a jejíž reklamní účinek není závislý na počtu odvysílaných minut či potištěných stránek. Je závislý jen na tom, jaký příběh člověk s předmětem prožívá. Co je a bude cílem Hvězdy 3D reklamy? Posvítit na některé z těch příběhů a snad i na kousek cesty před nimi, alespoň k nejbližšímu 12. ročníku.

Autor je manažerem soutěže H3DR

Autor: Radomír Star
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!