I z reklamního trička musí zářit značka | E15.cz

I z reklamního trička musí zářit značka

I z reklamního trička musí zářit značka
Za hadici tričko
• 

spolupracovnice redakce Strategie, Jitka Skalická

Levná a nekvalitní propagační trička jsou pojmem z historie, byť poměrně nedávné. Reklamní textil povýšil na módní záležitost.

Už mnoho let se výrobci snaží přesvědčit zákazníky, že firemní textil je součástí celkové korporátní identity, ovšem ne vždy úspěšně. Každý pracovník firmy, který je oblečený ve firemním outfitu, ať už je to obchodní zástupce, řidič, nebo skladník, je vždy její neoddělitelnou součástí. Firmu pak představuje stejně jako její reklamní materiály, vizitky, webové stránky nebo polepy aut. Velké firmy to vědí velmi dobře, pozvolna ale přibývá i těch středních a menších, kde si důležitost firemního textilu v rámci celkové image dobře uvědomují a na oblečení svých zaměstnanců začínají dbát.

Reklamní textil dnes zažívá boom zájmu o luxusnější značky, funkční a technicky dokonalé materiály, pohodlné a jednoduché střihy. V jednotlivých kolekcích hraje roli i barva – stále častěji se objevují svěží a módní barvy a zajímavé textilní aplikace, které umocňují první a mnohdy i druhý dojem. Právě kombinace líbivosti a funkčnosti je dnes trendem, který určuje poptávku v reklamním textilu.

reklama na oblečení, ilustrační fotoreklama na oblečení, ilustrační fotoAutor: Repro Strategie
JAK ZAZÁŘIT Když na puťáku vyleze ze stanu sličná slečna, body sbírá i sponzor její mikiny

Za vším hledej cenu

Dalším rozhodujícím kritériem na trhu s textilem je cena. Bavlna potrápila výrobce nepříjemným růstem ceny naposledy v roce 2011, a byť se od té doby stabilizovala, náklady hrají v této branži stále hlavní roli.

Kolekce šité na míru mívají punc výjimečnosti, která musí velmi dobře korespondovat s DNA značky.

„Zákazníci o funkční materiály zájem mají, nicméně v konečném důsledku je alfou a omegou rozhodování téměř vždy cena. Ta je na českém trhu tlačena na opravdu nízkou úroveň. Pokud pak chcete zachovat skutečnou kvalitu materiálu, o kterou nám vždy jde, je to mnohdy oříšek. Řešení hledáme individuálně u každého zákazníka a zatím jsme je vždy našli,“ míní Martin Maďa ze společnosti Embrotex.cz. Společnost od svého počátku šije v Čechách a o přesunu do levnějších výrobních destinací neuvažuje.

Ledvinka od Swarovského

Jedním z klíčových parametrů je životnost materiálů a motivů. Zde mají zájemci široké možnosti tisku od separačních motivů do ztracena po vektorové tiskové plochy. „Přímý potisk sítotiskem patří jednoznačně k nejpoptávanějšímu typu potisku, tvoří zhruba 90 procent našich zakázek,“ říká Hana Doležalová ze společnosti Danielson. Pro malé série do 30 kusů je řešením plnobarevných potisků přímý digitální potisk, který je díky zdokonalené technologii rovněž velmi odolný. K oblíbeným, ale ne již tak častým tiskovým technologiím patří také 3D tisk a další plastické efekty jako puff, houba, kámen a bublina. Společnost nabízí i netradiční potisky a aplikace – např. aplikace kamínků na textil, včetně kamínků Swarovski, a různé UV laky a glitry. Ačkoli je textil s těmito aplikacemi velmi efektní a hodí se pro speciální příležitosti, jeho životnost je nižší. V podílu produkce firmy představuje pouze malé procento.

Skladbu nabídkového katalogu dnes mění nové a z převážné většiny funkční materiály a posun kolekcí od univerzálního využití ke konkrétnější oblasti. „V posledních letech byl velmi oblíbený materiál softshell, nyní patří k poptávané produkci různé hybridní materiály, tedy kombinace polyamidů a polyesteru. Oblíbené jsou také různé odlehčené zimní bundy plněné prachovým peřím,“ říká Martin Rázek, jednatel společnosti Gekko Promotin.

reklama na oblečení, ilustrační fotoreklama na oblečení, ilustrační fotoAutor: Repro Strategie
NA PRVNÍ DOBROU Umístit chytře logo není tak snadné, jak by se mohlo zdát

Dříve se nabídka dělila na několik standardních částí – trička, košile, polokošile, mikiny, bundy a pracovní oděvy. Dnes se katalogy firem a webové e-shopy, které se specializují na reklamní textil, hemží specifikací, která zákazníkům umožňuje rychlejší orientaci – sportovní oblečení, outdoor, fleece, golfové a cyklooblečení, běžecké kolekce nebo týmové oblečení, které zahrnuje například dresy a sportovní soupravy.

Tričko vás přechytračí

O velký krok dál za klasickými funkčními materiály jsou smart textiles neboli chytré textilie. Kombinují v sobě výhody funkčních textilních materiálů a propojení technologií. Trička, která dokážou při pohybu ochlazovat a při klidovém režimu téměř hřát, ochrana oblečení proti skvrnám a špíně a také – s důrazem na obnovitelné zdroje – oblečení, které například akumuluje sluneční energii a funguje jako baterie: napájet pak může třeba MP3 přehrávač. Zajímavé a prakticky využitelné se zdá oblečení, které dovede sledovat tep, tlak, rychlost dechu a další parametry. Dokáže tak například podle naměřených parametrů vyhodnotit momentální „náladu“ uživatele a nabídnout mu výběr vhodné hudby v MP3 přehrávači.

Do dvou let se v reklamních katalozích objeví nabídka smart textilu.

Možná se vám zdá, že takový textil je pro využití v reklamě v nedohlednu, všechno je ale jen otázkou ceny. I funkční materiály bývaly před několika lety drahé. „Věřím, že v horizontu pěti let bude chytrý textil v širším zájmu veřejnosti, ačkoli zpočátku osloví jen specifickou skupinu zákazníků, protože bude drahý. A odhaduji, že do dalších dvou let se nabídka smart textilu objeví i v reklamních katalozích,“ míní Martin Rázek.

reklamní potisk, ilustrační fotoreklamní potisk, ilustrační fotoAutor: Repro Strategie
JAK JE VÁM LIBO Možností, které vám nabízí reklamní textilní průmysl, je přibližně nekonečně

Punc originality

Originalita přináší prostor pro vyšší zisk, byť zakázková výroba vyžaduje kreativní práci. Zajišťuje ovšem exkluzivitu a originalitu na míru šité kolekce reklamního textilu. „Zákazník často netuší, co mu vlastně zakázková výroba může přinést,“ říká Rázek. „Velmi často tedy přicházíme už s konkrétní představou a konkrétními výrobky, aby si zákazník uměl představit, jaké jsou její možnosti.“ Gekko Promotion využívá své dceřiné společnosti ProNell, která se specializuje na módní kolekce volnočasové a sportovní módy, na níž spolupracuje řada designérů a návrhářů.

ŠIK Slušet vám to můžei s pivem na zadku

V na míru šitých zakázkách s využitím trendového textilu oceňuje zákazník design, kvalitu materiálů, živé barvy, pohodlné i nadčasové střihy i zajímavé doplňky. Nově stvořená kolekce tak není „katalogová“, nemá ji nikdo jiný a nese s sebou punc originality, o který jde v zakázkové výrobě především.

Autor: spolupracovnice redakce Strategie, Jitka Skalická
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!