Jak zkrotit 17 tisíc e-shopů | E15.cz

Jak zkrotit 17 tisíc e-shopů

Jak zkrotit 17 tisíc e-shopů
Radovan Šesták, produktový manažer Zboží.cz
• 

Karel Hostka

Rozhovor s produktovým manažerem srovnávacího portálu Zboží.cz

Recese naučila lidi porovnávat ceny a nakupovat přes internet. I Češi si už zvykají vybírat si z nabídky jednotlivých internetových obchodů. Nemusí se přitom rozhodovat jen podle ceny, ale i dostupnosti zboží, možnosti jeho vyzvednutí či zaplacení. Jaké jsou zkušenosti jednoho z předních srovnávačů cen na českém internetu, serveru Zboží.cz, jsme se ptali Radovana Šestáka, produktového manažera této služby, kterou provozuje Seznam.

Dá se říct, že se Seznam.cz na srovnávač Zboží.cz teď soustředí nejvíc?

My v Seznamu samozřejmě chceme, aby u nás lidé našli to, co hledají. Proto máme na domovské stránce nejen výběr toho, co se právě děje, ale i specializovaných služeb, ve kterých je možnost hledat, jako jsou vyhledávače realit, automobilů, nebo právě e-shopů v naší službě Zboží.cz. Nedá se říct, že by se Seznam na jednu aktivitu soustředil víc, na jinou méně. Zboží.cz je ale takovým hezkým příkladem služby, na které probíhaly v poslední době změny. Upravovali jsme některé funkcionality, design a zároveň spouštěli mobilní verzi upravenou především pro dotykové telefony.

Na Zboží.cz budou moci čtenáři nově najít hodnocení e-shopů. Co si od tohoto hodnocení Seznam.cz slibuje? Budou e-shopy hodnotit přímo zákazníci, nebo tým Seznamu?

Hodnocení budou provádět sami uživatelé. Domníváme se, že tento krok pomůže zpřehlednit nabídku na trhu. Hodnocení je nastaveno tak, aby se každý zákazník, který se do služby Zboží.cz vrátí, mohl jednoduše podělit o svou zkušenost s nákupem s dalšími uživateli. Vyjádřit může svoji spokojenost i nespokojenost, a to hned podle několika parametrů. Od toho, jaký servis obchod zákazníkům poskytuje, až po spokojenost s kvalitou zakoupeného zboží. Především v předvánočním období tento přehled uživatelům poskytne spolehlivé informace o internetových obchodech a doufáme, že i pomůže ulehčit výběr, kde nakoupit.

Bude umět portál Zboží.cz vygenerovat také nejvýhodnější nabídku nabízeného zboží v e-shopech?

Otázka je, co myslíme pojmem „nejvýhodnější“. Pokud klienty zajímá pouze cena, mohou si již nyní na Zboží.cz najít nejlevnější nabídku. Zboží řadíme do kategorií, nejen podle typu produktů, ale nabídku si lze zobrazit například jen podle konkrétních značek, či seřadit dle ceny. Je dobré si uvědomit, že tím, že má Zboží.cz průměrnou návštěvnost, která přesahuje 160 000 uživatelů denně, se nám alespoň částečně daří eliminovat informační asymetrii o nabízených cenách a kvalitě služeb. Vzniká tak vysoce konkurenční prostředí, z čehož profitují zejména zákazníci, ale také kvalitní obchody, které nelákají zákazníky na nesmyslné ceny či slevy. I hodnocení obchodů, které jsme přidali, slouží jako další informace ovlivňující nákup v konkrétním e-shopu.

Jakým způsobem bude Seznam ověřovat, že nabídky na Zboží.cz jsou právě ty nejlepší? Budete spolupracovat pouze s ověřenými e-shopy?

Na službě Zboží.cz se nesnažíme natlačit uživatelům nabídky s proklamovanou slevou. Transparentně umožňujeme porovnat zboží z široké nabídky, která v současné době činí 66 milionů položek, které pochází zhruba 17 tisíc českých e-shopů. Uživatelé proto mohou najít na Zboží.cz tu nejvýhodnější nabídku na trhu. Své produkty mohou na Zboží.cz navíc nabízet jen registrované obchody, které splňují všechny zákonné náležitosti. Toto prověřujeme a v případě neplnění zmíněných povinností jsou obchody ze Zboží.cz vyřazovány. K určení kvality internetového obchodu také přispějí již zmiňovaná hodnocení uživateli.

Se Zbožím.cz jste připravili také mobilní aplikaci, díky níž si mohou lidé nabídku produktů prohlédnout prakticky kdekoli, pokud si nezapomenou telefon. Jak má aplikace fungovat?

V současné době mobilní verze služby kopíruje webové stránky Zboží.cz. Mobilní službu jsme optimalizovali pro různá zařízení. Přidali jsme například fotogalerii produktů pro dotykové telefony. Nechceme však pomocí mobilní verze služby zasílat promonabídky uživatelům, chceme, aby prostě našli, co hledají, nejen u svého PC, ale kdykoli si vzpomenou.

Prý se také chystáte upravovat systém zobrazování jednotlivých položek ve službě Zboží.cz. Jak?

Rozhodli jsme se upravit systém výchozího řazení nabídek k produktu, který si uživatel vybral. Internetovým obchodům nabídneme možnost ovlivnit si pozici, na které se jejich nabídka objeví, a to na principu aukce, kterou dobře znají z našeho inzertního systému Sklik. I zde si může obchodník cenou, kterou určí za proklik, ovlivnit, na které pozici se jeho inzerát uživateli objeví.

Máte už nějakou zpětnou vazbu od e-shopů? Nevyšachujete tím ty slabší?

Tenhle model je dobrý pro monetizaci i pro uživatele. Chceme uživatelům seřadit nabídky obchodů podle pravděpodobnosti, že daný inzerát využijí a nakoupí. K takovému pořadí se dá přiblížit právě i pomocí modelu aukce generalizované druhé ceny. Suma, kterou je e-eshop ochoten zaplatit za proklik, závisí na konverzním poměru, tedy de facto na tom, jestli uživatel nakoupí. CTR je pak indikátorem toho, nakolik uživatele nabídka zaujme. Proto je hlavní složkou plánovaného nového řazení právě násobek ceny a CTR. Tento model je navíc již osvědčený a marketéři e-shopů s ním umí pracovat. Oslovení klienti s novým systémem problém neměli a značná část jej dokonce ocení. Konverze ze Zboží.cz jsou totiž podstatně vyšší než u obecných PPC systémů. A první reakce? „Budeme muset upravit marketingové plány“ zaznělo u několika velkých obchodů.

Mimochodem, chystáte nějaké kampaně na podzimní období?

Už tradičně se před Vánocemi rozběhne kampaň zaměřená na nakupování na internetu. Očekávám, že trh e-commerce dále poroste. Můj odhad je na dvouciferný meziroční růst.

Autor: Karel Hostka
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!