Jednorázová aplikace je k ničemu | E15.cz

Jednorázová aplikace je k ničemu

Jednorázová aplikace  je k ničemu
V JEDNODUCHOSTI JE MLÉKO: Společnosti Mondelez se povedlo dostat vlastní produkt do herní aplikace na způsob populární hry Fruit Ninja. Hru Oreo: Twist, Lick, Dunk si stáhlo více než 2,3 milionu uživatelů.
• 
ZDROJ: Repro Strategie

pro Strategii, Michal Kříž, PR manažer Kindred Group

Masový nástup smartphonů přinesl vlnu nadšení z mobilních aplikací a značky je rychle zařadily do arzenálu svých marketingových aktivit. Jenže prvotní nadšení zastínilo racionální úvahu nad skutečným přínosem aplikace pro značky.

Stejně jako jiné módní vlny odezněl po čase i boom mobilních aplikací a pozornost se upřela na větší využití mobilního, respektive responzivního webu. Byla by však chyba mobilní aplikace plošně odepisovat. Svoje místo mezi ostatními marketingovými nástroji stále mají a při správném uchopení se investice do nich rozhodně vyplatí. Kdy byste tedy měli o mobilní aplikaci uvažovat?

Najděte relevantní obsah

Na začátku úvahy o mobilní aplikaci musí být zdánlivě samozřejmý, v praxi ale často opomíjený moment: spotřebitel. Začněte u zákazníka a zeptejte se sami sebe, jak mu může být mobilní aplikace vaší značky prospěšná. Ušetří mu čas při řešení každodenních problémů? Najde v aplikaci užitečné informace, které ho zajímají? Pobavíte ho hrou? Předpokladem správné úvahy je jako vždy poznání vaší cílové skupiny a jejích potřeb. Neméně důležité je také neuvažovat o mobilní aplikaci odděleně, ale vždy v kontextu obchodních, marketingových a komunikačních cílů vaší značky.

Mobilní aplikace Game of Phones, která byla součástí integrované kampaně operátora Virgin Mobile, zase kombinovala v soutěži o 200 tisíc dolarů virtuální realitu a skutečný svět.Mobilní aplikace Game of Phones, která byla součástí integrované kampaně operátora Virgin Mobile, zase kombinovala v soutěži o 200 tisíc dolarů virtuální realitu a skutečný svět.Autor: Repro Strategie

Z pozice značky máte dvě možnosti, jak do světa mobilních aplikací úspěšně proniknout. Ideální je, pokud vaše firma dokáže uživatelům nabídnout vlastní relevantní obsah (třeba jako McDonald’s své slevové kupony). To se ale nepodaří vždy. Pak je lepší obrátit se na téma z oblasti vašeho podnikání a obrandovat (sponzorovat) aplikaci poskytující zajímavý obsah z vašeho oboru.

Příklad z tuzemské farmacie: nemá smysl vytvářet aplikaci nabízející pouze mapu lékáren, která jen supluje funkci rozšířených mapových aplikací. Mnohem užitečnější je v aplikaci nabídnout popis léků, časovač s upomínkami k jejich pravidelnému užívání nebo kupony na promoakce (jako to udělala aplikace Walgreens).

Nezapomeňte na kampaň

Podle společnosti Deloitte má 80 procent aplikací méně než tisíc stažení. Hlavním důvodem je jejich nedostatečná komunikace. Při plánování rozpočtu proto nezapomínejte na adekvátní částku na komunikační podporu aplikace. Ani poté, co si uživatel aplikaci stáhne, ale nemáte zdaleka vyhráno: jen 26 procent uživatelů použije aplikaci víc než desetkrát.

AUSTRALSKÉ KNOW-HOW: Díky aplikaci OzSales se dostanou Australané ke zlevněným nabídkám o hodinu dříve než na počítači. Tento benefit generoval 
50 procent všech prodejů.AUSTRALSKÉ KNOW-HOW: Díky aplikaci OzSales se dostanou Australané ke zlevněným nabídkám o hodinu dříve než na počítači. Tento benefit generoval 50 procent všech prodejů.Autor: Repro Strategie

Studie Nielsen dokonce nedávno uvedla, že ačkoli má v USA uživatel ve svém smartphonu průměrně nainstalováno 50 aplikací, pravidelně používá jen osm z nich. Aby uživatelé s vaší aplikací skutečně pracovali, musíte jim k tomu dát důvod. Pravidelně aktualizujte její obsah, vylepšujte funkce, nabízejte nové e-vouchery nebo třeba pozvánky na launch nových produktů.

Úspěšná obrandovaná aplikace ale nemusí nutně stavět na praktičnosti. Stejně dobře může fungovat i zábava. Příkladem úspěšného spojení mobilní aplikace a značky je hra Oreo: Twist, Lick, Dunk. Tuto zábavní aplikaci oslavující sto let značky Oreo si loni během pár měsíců stáhlo 2,3 milionu uživatelů, kteří v aplikaci strávili v průměru přes 17 minut. Ti odehráli celkem 25 milionů her, jejichž náplní nebylo nic jiného než „omlékovat“ co nejvíc sušenek. A co víc, aplikace nebyla úspěšná jen z pohledu budování vztahu ke značce, ale také obchodně. Víc než polovina z celkových nákladů 170 tisíc dolarů (včetně komunikační podpory a produkce) se společnosti Mondelez vrátilo jen během čtyř měsíců z reklamy a prodeje virtuálních sušenek.

Mobilní aplikace, nebo responzivní web?

Peter Karvinen, managing partner Adikt Mobile

Peter Karvinen, managing partner Adikt MobilePeter Karvinen, managing partner Adikt MobileAutor: Repro Strategie

Tuhle otázku jsem už slyšel nesčetněkrát. Ve skutečnosti je rozhodování mezi aplikacemi a responzivním webem vlastně docela jednoduché. Nativní mobilní aplikace jsou nejúspěšnější tehdy, pokud uživatelům nabídnou novátorskou přidanou hodnotu, která současně využívá funkcionality jejich mobilního zařízení. Fotoaparát, lokalizace pomocí GPS, push notifikace, rozpoznání zvuku/obrazu, skener čárových nebo QR kódů – to vše můžete ve vlastní mobilní aplikaci využít a nabídnout tak zákazníkům opravdu relevantní a zábavný obsah. K tomu si pro tento rok zapamatujte následující pojmy: propojování různých zařízení, instore mapping, rozšířená realita a integrované věrnostní programy. To je jen několik možností, které můžou značky využít k propojení digitálního prostředí s realitou.

Ne vždy jsou ale nativní aplikace nejvhodnějším způsobem, jak své produkty dostat k zákazníkům přes mobilní zařízení. Většina firem si vystačí s funkčním mobilním webem. Pokud vaše internetové stránky poskytují aktuální relevantní obsah a nepotřebujete využít některou z funkcí, které mobilní přístroje nabízejí, je obstojný responzivní web plnohodnotnou alternativou mobilní aplikace.

Autor: pro Strategii, Michal Kříž, PR manažer Kindred Group
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!