Kam směřuje 3D reklama | E15.cz

Kam směřuje 3D reklama

Kam směřuje 3D reklama
Reklamní dárky ohromující svým objemem dnes už patří mezi výjimky. Tento sedací vak Veselá kráva se ale povedl. Sedací vak Veselá kráva, dodavatel: iMi Partner
• 

Pavel Černý

Kam se ubírá 3D reklama? Lze vysledovat nějaké trendy? Objevily se letos nějaké významné novinky, které zahýbaly nebo zahýbou trhem? To jsou otázky, které se ve spojitosti se soutěží Hvězda 3D reklamy a s veletrhem Reklama objevují každý rok a lidé z branže na ně každý rok jen těžko hledají odpovědi.

Při pohledu zevnitř jim totiž mnohdy chybí potřebný nadhled a schopnost oprostit se od každodenních problémů a každoročního monotónně se opakujícího kolotoče. Ne že by žádné novinky nebyly, ale všichni jezdí do Hongkongu na stejné veletrhy, pokud se tam objeví něco zajímavého, do několika měsíců to mají v katalozích všichni tuzemští dodavatelé a všichni se pak totéž snaží prodat svým klientům. Klienti však příliš na novinky neslyší, zvláště, pokud jim stejnou nebo velmi podobnou věc nabídne několik konkurenčních firem.

Čtěte také: Reklamní vozidla mají nové možnosti ve využití technologií


Vše se pak strhává v prostou cenovou válku a nakonec pak většina zakázek skončí u triček, propisek, hrnečků a klíčenek, protože mezi těmito masovkami lze najít skutečně levné položky, které nezpůsobují problémy s brandingem a logistikou, neboť se jedná o mnohokrát opakovaný a tedy rutinní proces. I přes uvedenou neradostnou skutečnost se trh 3D reklamy u nás vyvíjí a postupuje kupředu. Jen je třeba podívat se na něj z dostatečného odstupu. Já jsem se o to pokusil z pozice organizátora soutěže Hvězda 3D reklamy.

Na flashdisku ve tvaru letadélka je zajímavé především to, že je možné ho z tohoto předmětu vyjmout, aby nepřekážel při zasouvání do USB
portu. Letadélko Scollegare, přihlašovatel: Radek BarochNa flashdisku ve tvaru letadélka je zajímavé především to, že je možné ho z tohoto předmětu vyjmout, aby nepřekážel při zasouvání do USB portu. Letadélko Scollegare, přihlašovatel: Radek BarochAutor:

Na velikosti nezáleží

Prvním trendem, který se ukáže po přehlédnutí několika posledních ročníků, je zmenšování objemu 3D reklamy. Při přibližně stejném počtu přihlášek jsme před pěti lety potřebovali k vystavení všech prací pro porotce tři místnosti. Letos nám stačila jedna a ani jsme ji celou nezaplnili. Co z toho vyplývá? Firmy se už své klienty a obchodní partnery nesnaží tolik ohromit velikostí daru, ale své poselství vyjadřují spíše funkcí předmětu, tvarem či precizností provedení. S trochou básnické licence by se dalo říci, že v 3D reklamě vítězí přidaná hodnota nad hmotou. Což je dobře.

Flešky útočí

Dalším poměrně výrazným trendem 3D reklamy je obrovský rozmach paměťových flash disků. Zatímco ještě před pěti lety šlo o poměrně drahou novinku, kterou pro své velmi významné klienty využívaly především firmy poskytující služby v oboru IT, dnes jde doslova o masové zboží v cenových relacích srovnatelných s běžným reklamním textilem. Důvod tak rychlého rozšíření tohoto reklamního předmětu vidím především v jeho praktičnosti (fleška se hodí téměř každému bez ohledu na věk, pohlaví i příslušnost k sociální třídě) a zároveň tvarové variabilitě.

Ta však v sobě zároveň skrývá i určité riziko, neboť přílišná touha po originalitě vede zadavatele a výrobce k takovým výtvorům, které svým objemem zakryjí prostor několika USB zásuvek vedle sebe, takže při zapojení jiného příslušenství počítače jsou v podstatě nepoužitelné. Tento problém se pokusil v posledním ročníku soutěže vyřešit student Fakulty uměleckého designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí n. L. Radek Baroch, který navrhl flashdisk vyjímatelný z reklamního předmětu. Do USB zásuvky se tak vstrčí „holý“ flashdisk, který nijak nepřekáží, a tvarovaný předmět slouží pouze pro transport nebo jako ozdoba na stole. Sám jsem zvědavý, zda se tento nápad ujme.

Papír, nebo netkané textilie? Rozhodne
teprve budoucnost.

Skládací taška Elmex, dodavatel:
Blue Arrow InternationalPapír, nebo netkané textilie? Rozhodne teprve budoucnost. Skládací taška Elmex, dodavatel: Blue Arrow InternationalAutor:

Zážitky vítězí

3D reklama jsou především reklamní předměty užívané jako dárky. A nepochybným trendem v „dárkařině“ poslední doby jsou zážitky. Dodavatelé hmotných dárků proto většinou považují zážitkové agentury za nemilou konkurenci, protože jim ukusují ze stejného koláče. Někteří z nich však vzali nový směr jako výzvu a o zážitky rozšířili svůj sortiment. Výhodu mají především tam, kde mohou zážitek vhodně spojit s materiálními dárky, které vyžadují určité hlubší znalosti a zkušenosti. Např. dodavatelé vín pro reklamní účely tak nabízejí návštěvy sklípků, degustace apod. Zajímavým zážitkem může být i výroba vlastní čokoládové bonboniéry, nebo jiné pochutiny, ale třeba také relaxační pobyt na biofarmě spojený se zpracováním přírodních surovin třeba na textil, dřevěné pomůcky do domácnosti atd. atd. Fantazii se meze nekladou a dobré nápady mohou přinést tolik potřebné oživení a hlavně finance v čase snižujících se rozpočtů.

Zapojte se

Zážitkem je i zapojení příjemců 3D reklamy do procesu jejího vzniku. I zde se nabízí nespočet různých způsobů a forem. Od prosté informace, že konkrétní dárek vyráběl pracovník chráněné dílny, kterému tato činnost pomáhá zařadit se do společnosti, přes inspirativní televizní spot „jak si vyrobit svého kofoláska“ až třeba po darování stavebnice, kterou si příjemce musí sám sestavit a hotový produkt tak ponese i jeho vlastní vklad. Podobné reklamní dárky s přesahem se objevují stále častěji a v blízké budoucnosti můžeme nepochybně očekávat jejich další rozvoj.

Soubor tašek pro Elektrospoj, dodavatel:
Hart TaškySoubor tašek pro Elektrospoj, dodavatel: Hart TaškyAutor:

Eko nás nebere

Když se na přelomu milénia začaly mezi reklamními předměty objevovat první ekologické zelené vlaštovky, zdálo se, že se rodí nový trend, který brzy nabude na síle. V některých zemích na západ od našich hranic tomu tak možná i je, v Česku tvoří zelená reklama bohužel stále jen velmi malý podíl z celkového objemu. Důvodem je s největší pravděpodobností její vyšší cena ve srovnání se standardním zbožím, a také ne příliš rozvinuté ekologické cítění tuzemské populace. Jen málokdo u nás dokáže náležitě ocenit tričko z biobavlny, kompostovatelnou propisovačku nebo rádio, které se místo vložení baterek uvádí do chodu točením kličkou. Ekologické 3D reklamě se u nás moc nedaří a zatím to nevypadá, že by se poptávka po ní měla v dohledné době nějak významně zvýšit. Podobně jsou na tom i tzv. fair trade produkty.

Funkční a inteligentní

Své uplatnění na trhu naopak nachází tzv. funkční prádlo, které odvádí pot, brání průniku dešťové vody, chladí, hřeje a kdovíco ještě. Protože jsme národ chatařů, trempů a cyklistů, nějaká ta outdoorová bunda, cyklodres nebo ponožky se hodí téměř každému. A každý je rád jako dárek přijme. Na funkční prádlo navazuje prádlo inteligentní nebo digitální. U nás jsem ho ještě nezaznamenal a i ve světě je teprve v plenkách, ale protože nabízí již zmíněné zážitky, které je navíc možné sdílet, předpovídám mu velkou budoucnost. O co jde? Třeba o triko, v němž je zabudován snímač tělesných funkcí – srdečního tepu, tlaku, teploty, rychlosti dechu, pH potu apod. Hodnoty ze snímače se online přenášejí na server, který je může dále zpracovávat a publikovat v různých formátech a souvislostech. Fanouškové tak budou brzy moci sledovat aktuální stav svého idolu třeba v průběhu fotbalového zápasu nebo při maratonu a až cena inteligentních oděvů klesne, nebude problém vymyslet akci s jejich využitím pro celé týmy nebo i pro diváky na tribunách.

Zapojit příjemce do příběhu reklamního předmětu je možné např.
výzvou k výrobě ponožkových maňásků sloužících pro pobavení dětí
pobývajících dlouhodobě v nemocnicích.
Kofola dobronožky, dodavatel: Sprint TradingZapojit příjemce do příběhu reklamního předmětu je možné např. výzvou k výrobě ponožkových maňásků sloužících pro pobavení dětí pobývajících dlouhodobě v nemocnicích. Kofola dobronožky, dodavatel: Sprint TradingAutor:

A jedna výzva na konec

Při výčtu trendů a novinek v 3D reklamě nesmím zapomenout na postupný odklon od dříve oblíbených igelitových tašek. Civilizovaný svět těmito značně neekologickými reklamními nosiči stále více opovrhuje a snaží se je vymýtit. Otázkou je, co nastoupí místo nich. Zprvu se zdálo, že to budou tašky papírové, ale nedávno se objevily tašky z netkaných textilií, které jsou sice také z plastu, ale vydrží mnohonásobně déle než igelitky, takže je lze používat opakovaně a tudíž jich není potřeba takové množství. Bitva mezi dvěma koncepty ještě zdaleka není dobojována a vůbec bych se nedivil, kdyby se na trhu objevila nějaká další technologie, která jak papír, tak netkanou textilii strčí do kapsy. Ten, kdo tady vsadí na správnou kartu, určitě hodně vydělá.

Autor pracuje v agentuře Gordica Communication

Autor: Pavel Černý
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!