Když chuť zabijou finance | E15.cz

Když chuť zabijou finance

Když chuť zabijou finance
Ilustrační foto
• 

Marek Valiček

První brief od klienta bývá často snovým. „Nechceme nic obyčejného, nic srovnatelného, nic nudného. Jsme moderní dynamická firma. Lidé z naší cílové skupiny jsou trendy, oceňují originalitu, nebojí se experimentovat a očekávají současný styl komunikace. Dokážou ocenit nadhled, lehkou ironii a přímou komunikaci. Všechny tyto aspekty by měly obsahovat návrh strategie a kreativita, kterou budete jako účastníci výběrového řízení prezentovat.“

Čirá krása, řeknete si a doufáte, že vám v agentuře přistane klient, který nechá agenturu pracovat tak, aby bylo všem shora specifikovaným požadavkům uděláno za dost. I přes logický požadavek na dodržování pravidel – guidelines. Pustíte se do práce a připravíte prezentaci, která je takovou, jakou klient poptal: dodržuje guidelines, komunikuje vlastnosti produktu nebo služby adekvátně požadavkům klienta, a dokonce se vám podaří do toho všeho zapasovat i ten nadhled a lehkou ironii. PowerPoint je hotový, skicy sexy, naladění v týmu dokonalé.

Na řadě je prezentace

Manažeři od klienta dosedají kolem stolu, na něj si před sebe položí mobily a magnetické karty, které je pouštějí do dveří na chodbách jejich pracovišť, a těší se. „Tak nám ukažte, co jste připravili. Jsme zvědaví.“ A vy začnete. Zopakujete zadání, manažeři přikyvují a odškrtávají si jednotlivé body ve svých blocích. „A tady jsou naše návrhy,“ dostanete se k tomu nejočekávanějšímu. Nejdříve strategie, obrázky přijdou až poté. Rozpovídáte se o tom, jak by měl být produkt komunikován, kde by měl být komunikován, jak silně a jakým způsobem by mělo být upozorněno na vlastnosti produktu. Váš první „gól“ (o kterém si bláhově myslíte, že jde o „gól“) je manažery téměř přehlédnut. To vás ale nezastaví. Prezentujete dál. Sem tam se někdo usměje, nebo se zeptá, jestli ta červená se shoduje s logotypovou červenou…

Pak přijdou na řadu obrázky

„To je pěkný, takový veselý. Ve skutečnosti bude ta sukně opravdu takhle dlouhá? Kolik obalů s naším zbožím se vejde na prezentační stolek? Nestačil by pouze jeden promotér – proč máte na obrázku nakreslené dva lidi? Ta červená na tričku promotéra se shoduje s logotypovou červenou? Zdá se mi trochu bledá. Kolik stojí jedno to tričko s výšivkou? Nebyl by levnější potisk?“ A tady už začínáte chytat první signály, že zadání „nic obyčejného, nic srovnatelného, nic nudného“ začíná „neplatit“… Touhy klienta při zadávání začínají bojovat s realitou (rozuměj penězi) a váš entuziasmus se začíná chovat jako stálý zákazník, který si každé poledne skočí do teplého bufetu na obligátní sekanou s hořčicí a rohlíkem.

První část prezentace končí a vy jste i přes určitá úskalí stále plní chuti do debaty, která by měla po prezentaci nastat. „Děkujeme vám za opravdu zajímavou prezentaci,“ rozpovídají se zástupci klienta. „Jde opravdu o netradiční pojetí zadání, dodrželi jste všechny podmínky zadání a drželi jste se guidelines. Má některý z mých kolegů nějaký dotaz?“ Přihlásí se zatím mlčící zástupce klienta. „Mně by hlavně zajímalo, jestli to nebude pro naši cílovou skupinu příliš. Jestli ten lehký nadhled, který v rámci komunikace navrhujete, nebude proti nám? A ta červená je opravdu logotypovou červenou?“ „Dáme vám vědět,“ ukončí debatu vedoucí manažerů. Vy vstanete, poděkujete, sbalíte si fidlátka, vizitky založíte do diáře a rozloučíte se.

Za pár dní přijde mail

A v něm je text: Gratulujeme vám k vítězné účasti ve výběrovém řízení. Rádi bychom se s vámi co nejdříve sešli, abychom postupně projednali detaily. Připravte si, prosím, kalkulace, které budou obsahovat: – Obsazení promo místa jednou hosteskou – Kostým bude obsahovat pouze klasické bílé tričko s potiskem našeho loga – Stánek na promotion bude klasický, polep pouze v topu stánku – Tour plán bude třeba zredukovat zhruba na polovinu původního zadání – Diskuse povedeme i o způsobu komunikace, bude třeba ji „učesat“

Dostali jste zadání, které je snem pro každou agenturu. Výběrové řízení vyhrajete a pustíte se do realizace, jejíž možný efekt zabily finance. Pořád si ale říkáte: nápady zabíjejí finance… ne odvaha manažerů. Zatím…

Autor je Art Promo Director ve společnosti ppm factum

Autor: Marek Valiček
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!