Když jsou vína na míru | E15.cz

Když jsou vína na míru

Když jsou vína na míru
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Aleš Hudský

Aleš Hudský

Trendem poslední doby jsou dodávky „vlastních“ vín pro restaurace, hotely, ale i firmy. A nejde už jako dřív jen o speciální etiketu na běžném odrůdovém víně – vinařství míchají vína podle přání svých zákazníků.

Byli jsme několik takových cuvée ochutnat ve třech předních moravských vinařstvích, která „šijí“ víno na míru restauracím a vinárnám (Alcron, Allegro, Bokovka), ale i korporátní klientele (Česká spořitelna, Kavalier Glass, Nokia).

Nové Vinařství: cuvée klientům na míru

Firma je stejně mladá jako její vinice: první úroda má vročení 2005. Směsky tvoří zhruba polovinu jejich nabídky, kterou soustřeďují na špičkové restaurace i privátní klientelu. „Pro restauraci Allegro jsme připravili Cuvée Anemone, pro kterou si hrozny z rezervace Lange Wart vybíral sommelier Allegra osobně. Naopak pro restaurace Zinc a Aromi vyrábíme vína nesoucí jejich názvy. Teď právě připravujeme značkové víno pro síť hotelů a restaurací v Mariánských Lázních,“ říká ředitel Marek Špalek. Těší ho, když se z „privátní“ značky stane součást portfolia, jako tomu bylo u Cuvée Asparágus (Veltlín zelený a Sauvignon), které v roce 2006 „vymyslel“ sommelier pražské restaurace Lví dvůr Jiří Kačerovský pro podávání k pokrmům z chřestu. Dnes patří k nejoblíbenějším a nejprodávanějším cuvée. Vedle restaurací míchali vína i pro privátní klientelu: Českou spořitelnu (Cuvée Confisio pro Erste Private Banking), společnost Hobas z Uherského Hradiště (Cuvée Litus a Cuvée Tubus – „tady měl objednávající jednatel jasno: chtěl směsku rýňáku s vlašákem“) nebo módní návrhářku Helenu Fejkovou.

Hort míchá Monarchii

Vinař Jiří Hort vyráběl vína i pro státy bývalé monarchie pod značkou Cuvée Monarchie. Obchodními značkami kolekce byly bílá Sissi a červený Franz Josef. A jak pracuje s českými firmami? „Klientům vyjdeme vždy vstříc: pro pražský Alcron dodáváme vína pod naší značkou a jen menším písmem je na etiketě uvedeno Selection of Alcron. Naopak u dodávek pro velký řetězec jsme se domluvili na brandu,Tesco‘ made by Hort. Klientům obvykle předložíme tři vzorky a společně pak vybíráme vína,s příběhem‘, který je jim šitý na míru. Klient se s námi musí zamýšlet, jaké víno máme vytvářet, co chce preferovat: zdali kyselinku, nebo sladké tóny. Už neplatí, že prezentace je důležitější než chuť vína. Co nás těší, je zpětná vazba na naše víno vyjádřená dárcům a pak i nám,“ konstatuje Hort. Vlastní cuvée připravil i pro výrobce varného skla Simax a Kavalier Glass Sázava, tento měsíc vymýšlejí víno pro Nokia CZ + SK.

Víno pro filmaře

Spojením umění a zkušeností výrobce s chuťovými požadavky zákazníka došlo k obzvláště synergickému efektu při přípravě vyhlášené řady vín pražského vinného baru Bokovka. Ten vlastní parta pražských filmařů (Hřebejk, Ondříček) a kumštýřů (Najbrt, Stano, Diviš). A ti mají vkus opravdu vybroušený. Petr Marcinčák pro vinárničku, ve které vždy ve středu jeden z majitelů obsluhuje osobně, každým rokem připravuje speciální Bokovka Cuvée. Chuť odrůd se každým rokem mění, ale pro značku vybírají vždy to nejlepší z ročníku. „Aleš Najbrt k nám přijíždí i s kolegy z grafického studia a osobně vybírají odrůdy. Chce mít, co opravdu nikdo jiný nemá,“ prozrazuje na své klienty Marcinčák. Velcí klienti si vyberou víno podle svých představ, k tomu si přejí vlastní etiketu i s knížečkou o víně. Všechno jsou vinaři schopni zajistit sami na klíč.

Ilustrační fotoIlustrační fotoAutor: Aleš Hudský, archiv firem

Kolik lahví do série?

A jak velké šarže speciálních vín na míru se připravují? „S Alešem Najbrtem děláme společně již několik let bílé víno Black&Wine, které má velikost šarže jen 600 lahví,“ říká Petr Marcinčák. Jiří Hort má stanovenou minimální hranici speciálních vín 500 lahví. Nové Vinařství naopak začíná tato vína připravovat až od hranice 1250 lahví vína.

Vinaři mají své V8

Zmíněná vinařství se spolu se Sonberkem, Reistenem, letošním vinařem roku Volaříkem nebo Kolby spojila do Aliance V8 a členové využívají synergie nejen při sdílení podobných idejí, ale hlavně v marketingu a ekonomice. V8 obsáhne všechny typy a styly vína. Čímž se stává zajímavá pro domácí i zahraniční distributory a obchodníky.

Autor: Aleš Hudský
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!