Kreativita je pro klienty klíčová | E15.cz

Kreativita je pro klienty klíčová

Kreativita je pro klienty klíčová
David Hořický: Až třetinu zakázek tvoří výroba pop a pos propagačních materiálů.
• 
ZDROJ: Pavel Hrádek

David Hořický

Volba materiálu závisí na délce trvání kampaní. Za nejdůležitější ale považuje jednatel společnosti D&S Design Prague/Gerin David Hořický nápad a exekuci POP a POS kampaní. Proto také v jejich týmu vzniklo speciální oddělení, které se věnuje jen POS zakázkám.

Zájem zadavatelů o POP a POS materiály v posledních letech poklesl. Jak se to projevilo na vašem byznysu?

Naše polygrafická společnost se specializuje primárně na outdoorový velkoformátový ofsetový tisk, sekundárně pak na XXL tisk digitální či sítotiskový. Jsou to především billboardy, bigboardy, CLV postery (abribusy) a další klasické produkty outdoorové reklamy. POS a XXL POS produkty jako reklamní stojany, poutače, stojky s opěrnou nohou, 3D zvětšeniny obalů výrobků, klasické i XXL displeje, wobblery, paletové wrapy, kašírované postery apod. jsou ve větším procentu v naší nabídce až poslední 2–3 roky. Specializace na tyto produkty se u naší společnosti vyvíjela postupně. V tomto roce již realizujeme každý měsíc několik zakázek převážně velkoformátových POS ve středním a vyšším nákladu. Jelikož výrazněji se věnujeme této specifické polygrafii relativně krátce, nepociťujeme pokles poptávky, ale naopak výrazný nárůst. V celkovém měsíčním obratu naší firmy dělá POS/POP v posledních měsících až 30 % obratu.

Ve vašem portfoliu služeb jsou mimo jiné právě POP a POS nástroje. Změnila se v posledních letech nějak poptávka?

Relativně dnes již široké spektrum velkoformátových i klasických POS produktů produkujeme především na materiály na přírodní bázi jako kartony, klasické i vlnité lepenky a grafické papíry vyšších gramáží. Plastické hmoty či kovy využíváme jen doplňkově a sporadicky. Požadavek našich klientů na tyto produkty je převážně na trvanlivost v místě prodeje max. 6 měsíců, kde přírodní materiály jsou pak ideální v poměru cena/výkon. Kreativita je v této problematice naprosto klíčová. Z tohoto důvodu jsme před časem oddělili v našem grafickém studiu část, specializující se primárně na POS produkty, jsme tedy schopni realizovat zakázku od A do Z. O tuto službu je mezi našimi zákazníky nemalý zájem.

Můžete zmínit nějakou realizaci, která svým způsobem byla výjimečná?

Zajímavou zakázku složitého XXL POS produktu řešíme právě v těchto dnech pro nadnárodní potravinářskou společnost. Jedná se o 3D produktový stojan extrémních rozměrů (zhruba 2,5 x 1,5 m) – XXL vánoční strom na nosném kartonovém kříži. Náklad POS již odpovídá ofsetové technologii, tudíž jde o několik XXL tisků kašírovaných na pětivrstvou lepenku, velkoformátové několikanásobné výseky, v tisku kromě klasického CMYK je použita pátá barva – zlatá. Z důvodu pevnosti celku při složení byla zvolena jako dokončovací operace velkoformátová laminace. Při prvotním návrhu konstrukce stojanu byl kladen hlavní důraz na jednoduchost složení celého kompletu, zároveň při zachování funkčnosti. Ve spodní části 3D vánočního stromu budou umístěny produkty potravinářské firmy v celkové hmotnosti několika desítek kilogramů, což obnáší u kartonových POS zvláštní důraz na propočítání statiky nosné konstrukce celku. Další specialitou tohoto maxi 3D POS je vytvoření loga společnosti též v prostorovém vjemu – vytištěné ofsetem a vyseknuté z lepenky adjustované na distanční prostorové krabičce.

Velkoformátové tiskárny ve snaze se odlišit velmi často inovují strojový park nebo přichází s nějakou zajímavou novinkou. Jaké máte vy takové ty třešničky na dortu a jak často modernizujete stroje?

D&S Design Prague je satelitní společností nadnárodní tiskárenské skupiny Paul Gerin. Strojové vybavení v primární specializaci, což je XXL i klasický ofsetový tisk, čítá v současnosti osm ofsetových strojů od dvorního dodavatele technologie – Man Roland. K tomu tři systémy CtP (Computer to Plate). Nejnovější investicí je bezesporu pořízení dvou nových CtP jednotek. V součinnosti s kvalitou tisku dle normy ISO 9001:2008 a ISO 12647-2 bylo v létě 2011 investováno do absolutní hi-tech kvality. Od výrobce Kodak byl nainstalován nejrychlejší, plně automatizovaný VLF (Very Large Format) CtP systém na trhu – model Magnus VLF 6383 v provedení dual-plate, velikost ofsetové desky max. 1600 x 2108 mm. Druhým přírůstkem je CtP systém Magnus 800-Quantum, kde velikost ofsetové desky je 1162 x 950 mm. Pro naše zákazníky je hlavním kvalitativním posunem ještě jemnější stochastický ofsetový rastr než doposud. Každopádně již třetím rokem naše společnost využívá tohoto naprosto fotorealistického rastrování v celé výrobní řadě klasického i XXL outdoorového ofsetu. Ne tedy jen na některé „vděčné“ tiskové motivy, ale jako standard pro všechny zakázky.

Jak velké zakázky jste schopni realizovat?

Zakázky velkoformátového tisku, ať už velké náklady ofsetové, či menší, tištěné digitální technologií, jsou prakticky všechny u nás realizovány do jednoho týdne od zadání. Zakázka typu 800 eurobillboardů, 100 bigboardů a 500 oboustranných citylightů je pro nás otázkou výroby 3–6 dní. To samé prakticky platí pro merkantil, jako katalogy ve středním a vyšším nákladu, výroční zprávy, firemní časopisy… Běžně se vejdeme do týdenního výrobního plánu. U POS produktů je to maličko složitější. Nejde jen o vlastní tisk, ať už ofsetový u středních a vyšších nákladů, či digitální u malonákladů, ale následující výrobní operace jako kašírování na kartony a lepenky, výseky a náseky, klasické i UV lakování včetně laku parciálního, laminování, modelování – skládání, lepení a kompletování. Všechny tyto operace následující po vlastním tisku jsou časově náročné, zvláště pak u větších nákladů POS výrobků. Běžně tak termíny na složitější POS/POP produkty jsou 14 i více dnů, i když vlastní tisk z celkového času je třeba jen 1–2 dny.

Autor je jednatelem ve společnosti D&S Design Prague/Gerin

Autor: David Hořický
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!