Menší reklamní formáty musí bojovat o zájem mediálek | E15.cz

Menší reklamní formáty musí bojovat o zájem mediálek

Menší reklamní formáty musí bojovat o zájem mediálek
Zdeněk Kříž
• 
ZDROJ: Jiří Černý

Zdeněk Kříž

Zdeněk Kříž řídí společnost TransportTV, která provozuje LCD monitory v MHD, od jejího počátku v roce 2006. Dnes provozuje více než 700 LCD monitorů v krajských městech a regionech a pracuje na další expanzi. Zatímco regionální klienti už kouzlo „pojízdné“ reklamy objevili, velcí zadavatelé tu stále chybí, říká v rozhovoru Zdeněk Kříž.

Digitální nosiče dnes najdete na řadě míst. Proč padla vaše volba právě na autobusy?

Viděli jsme v nich největší potenciál už před lety, kdy jsme začínali. Inspirovali jsme se ve světě, kde digitální média hrají prim. Prostředí i atmosféra v MHD splňuje všechny atributy pro úspěch – lidé se během cesty celkem nudí, jezdí prakticky stále stejnou trasou, a protože valnou většinu cestujících tvoří místní obyvatelé, nesledují cestu, kterou důvěrně znají, a jsou poměrně nakloněni možnosti sledovat reklamní sdělení. Konzultujeme s klienty obsah, pomáháme jim s koncepcí. A zvládneme navrhnout, připravit a produkovat zajímavý klip tak, aby zaujal.

Co tedy můžete do kampaně nasadit?

Nasadit lze video či fotospot i grafickou prezentaci. Základní a doporučovaná délka reklamního spotu je 30 vteřin a můžeme garantovat jeho opakování 3x za hodinu. Vysílání je bez zvukového signálu, kreativita je tedy na místě, protože potenciálního klienta musíte „dostat“ grafikou, obrazovým sdělením. Reklama běží v MHD až 20 hodin denně, provozní doba vysílání je od 4 do 24 hod.

Provozujete LCD monitory a zároveň prodáváte i reklamu. Jak prodej hodnotíte?

Reklamní prostor v regionech se neprodává vůbec špatně. Lokální firmy využívají modernější způsob prezentace, než je třeba standardní vhazování letáčků do poštovních schránek, a testují, zda má tato nová forma nějaký přínos. Velmi dobře si lze reklamu vyzkoušet, pokud ji spojíte s kreativním podtextem (výzva k akci, soutěž) a můžete ji měřit. Máme mnoho zkušeností s firmami, které byly velmi zdrženlivé a až kampaň, která jim přinesla hmatatelné výsledky, je opravdu nadchla. Takže lokální a menší společnosti fungují dobře. Obecně je ale těžké spolupracovat s velkými zadavateli, kteří jsou schováni za mediálními agenturami. Tam tedy jde trochu o rozlousknutí pomyslného oříšku.

Jaký typ klientů využívá právě tyto nosiče?

To je problém většiny menších formátů a nových reklamních nosičů…

Je to určitá pohodlnost a zaseknutí se v rozjetém vlaku na stabilních kolejích. Přesvědčit klienta o smyslu nových médií, dělit se o profit… Proč, když přece velmi dobře fungují zavedené reklamní formáty v tradičních médiích. V tomto směru je to pro nás trochu misionářský boj – dlouhý, únavný, ale věříme v jeho dobrý konec.

Zmiňujete lokální podnikatelské subjekty. Pro koho je tedy digitální reklama v MHD vhodná? menší formáty jako promo v mhd využívají především lokální podnikatelé.

Nejsou to „jen“ podnikatelské subjekty. Jsou to i kulturní nebo sportovní instituce, města a obce, které touto cestou mohou sdělit důležité informace svým občanům. Prostředí je vhodné i pro politické kampaně v předvolebním období pro cílenou komunikaci s občany. Co se týče podnikatelských subjektů, tak tam je digitální reklama v MHD vhodná pro retail (potraviny, oděvy, stavebniny, nábytek, optika, sport), gastronomii (restaurační zařízení, kluby, kavárny, cukrárny) či nejrůznější poskytovatele služeb (fitness, kosmetika, kadeřnictví, autoservis a další).

Zákazníka bude asi nejvíc zajímat cena. Co ho bude takový 30vteřinový spot stát?

Cena se odvíjí od délky kampaně, délky spotu a počtu opakování. Museli bychom mít modelový příklad, na kterém bychom ji ilustrovali. Samozřejmě existují ceníkové ceny, ale ty jsou smluvní, v závislosti na zmiňovaných faktorech se samozřejmě lze dostat na úplně jiná čísla.

Máte za sebou úspěšný projekt spolupráce s městy?

Ano, realizovali jsme projekt v Pardubicích, kde byl zastupiteli města velmi kladně hodnocen. Občané totiž obvykle na webové stránky měst a institucí jdou až tehdy, když něco hledají, informace na LCD v MHD jim jdou ale aktivně vstříc, proto město považuje tuto cestu za ideální prostředek pro sdělování důležitých informací.

Našel byste někoho, pro koho je tato reklama naprosto nevhodná?

Principiálně – pokud se kampaň dobře promyslí a naplánuje, pak jsem přesvědčen, že ji lze realizovat takřka v jakékoli oblasti, závisí spíš na obsahu sdělení než na obsahu podnikání, ale to víte, že bych asi nějaké výjimky našel.

Bavíme se o výhodách, má tento systém také nějaké „ale“?

V tuto chvíli je zřejmě tím největším „ale“ to, že systém neumožňuje online update obsahu vysílání, které by např. umožňovalo zobrazovat aktuální zpravodajství a tím vhodně doplňovat reklamní čas nebo pružně reagovat na požadavky klientů např. s denní obměnou reklamního sdělení.

Jak vidíte budoucnost digitální reklamy?

Češi jsou unaveni reklamou. To ale není nic nového, dokládá to řada průzkumů. Marketéři tedy stojí neustále před otázkou, jak co nejlépe oslovit své cílové zákazníky a maximalizovat návratnost každé investované koruny do kampaně. Před touto otázkou stojí i agentury, které pro své klienty hledají tu nejefektivnější variantu investovaných budgetů. Bude to ještě nějakou dobu trvat, je to běh na dlouhou trať. Já v budoucnost digitálních médií a digitálního obsahu věřím a naštěstí mám už i nějaké pozitivní signály z trhu, takže to vidím pozitivně.

Autor je jednatelem Transport-TV

Autor: Zdeněk Kříž
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!