Milan Fedorek: Menší marže, větší efektivita | E15.cz

Milan Fedorek: Menší marže, větší efektivita

Milan Fedorek: Menší marže, větší efektivita
Milan Fedorek
• 
ZDROJ: Jiří Černý

Helena Veselá

Český trh výrobců a dodavatelů POP a POS nástrojů komunikace je velmi konkurenční. Přesto firmy dokážou i v pokrizovém období vykazovat nárůst. Jsme na tom lépe než v minulých letech, říká v rozhovoru obchodní ředitel firmy Sára Milan Fedorek.

S koncem roku je dobrou tradicí rekapitulovat. Jaký byl pro vás ten letošní rok v porovnání s předchozími a jaký vývoj očekáváte v roce 2012?

Letošní rok jsme obratově dotáhli léta předkrizová a uskutečnili jsme několik hodně zajímavých projektů, diverzifikovali a inovovali jsme naše výrobkové řady, snad už konečně podle přání zákazníků, a celkově jsme na tom lépe než v letech minulých. Také jsme se naučili „ žít“ s menšími maržemi, více šetřit a zamýšlet se nad vlastní efektivitou, což není nejhorší výsledek. Jsem optimista a v roce 2012 očekávám zhruba stejná čísla jako letos.

Velkým tématem snad všech konferencí a diskusních panelů instore reklamy jsou poplatky za umístění. Neboli nechcete-li platit, běžte tam, kde neplatíte… Jaký je váš názor na formy placení za umístění POP a POS reklamy především v retailových řetězcích?

Podle mě je to antagonistický rozpor, řeší maximalizaci zisků, na kterém je postaven zájem obou stran. Já, jako dodavatel POP nevím, zda je to dobře, ale je to tak. Jedinou možností řešení je otevřený dialog a vyjednávání. Je úkolem dodavatelů formovat se tak, aby byly protistraně rovnocenným partnerem, což je velice složité.

Český trh je v produkci a nabídce POP a POS materiálů již velmi konkurenční. Lze přesto vysledovat nějaký trend ve srovnání například cenových hladin s Evropou?

Podle mne se cenově český trh pohybuje v celoevropském měřítku v pomyslném středu. Ceny materiálu jsou díky globalizaci stejné, my sice máme materiál asi trošku dražší v porovnání např. s Němci, Francouzi nebo Italy, vzhledem k velikosti našeho trhu. Ceny ostatních vstupů, jako třeba energií, jsou stejné, odlišujeme se pouze cenou práce. Ta je sice levnější než v západní Evropě, zcela jistě dražší než v Evropě východní, ale je dražší i oproti Polsku a Maďarsku. Trendem je určitě tlak na růst mezd a růst celkových nákladů na zaměstnance, zkrátka přestáváme býti levnými. V porovnání s vyspělou Evropou nám ceny též mírně zvyšuje horší místní infrastruktura.

Synonymem konkurenceschopnosti je i vstup zahraničních dcer na český trh. Přineslo to kromě cenové přestřelky ještě něco?

Díky globalizaci má k technologiím námi v oboru používaným přistup každý, ať je z kterékoli části světa. Toto je pouze otázka kapitálu. Na cokoli, co potřebujete nakoupit, seženete díky globalizaci dodavatele ještě týž den. Obor POS je pod tlakem asijských výrobců, a to zejména u katalogových položek, tomuto se musel přizpůsobit každý ve světě. V přímé asijské konkurenci můžete uspět pouze dokonalými technologiemi, vysokou kvalitou a celkově velice zákaznicky orientovaným přístupem. Toto je existenční nutnost a zároveň i přínos pro český trh. Globální konkurence nás nutí hledat nejnovější technologie, kvalitní materiály a pečovat o zákazníka.

S krizí, která podle mnohých ekonomů u nás teprve přijde, se mění i nákupní chování spotřebitelů. Je víc cílené na finální cenu výrobku. Lze toto směřování k nižší ceně, k promocím formou slev vysledovat i u zadavatelů POP a POS materiálů?

Zcela jednoznačně. Zadavatelé za poslední tři roky neustále stupňují tlak na cenu, někdy oprávněně. Nutí nás být efektivnějšími, hledat i ty nejmenší možné úspory. Někdy to však bývá na škodu v kvalitě projektu, resp. v estetickém a technickém řešení, což se někdy projeví na konečném výsledku a účinnosti promoční kampaně, kdy zadavatel vydělá méně, než by vydělal větší investicí třeba do nápaditějšího stojanu pro druhé umístění výrobku na prodejně.

Nákup dnes není jen o důchodcích s letákem v ruce. Mnoho mladých lidí nakupuje a podle trendů ze zahraniční bude nakupovat podle cenových online srovnávačů, nakupovat podle QR kódů apod. Mění se i komunikace výrobců POP a POS nástrojů vzhledem k mladší cílové skupině zákazníků?

Jste členy zakládajícími asociace POPAI. Co to pro vás znamená? Co přináší?

Vstup asociace POPAI k nám přinesl kromě kultivace oboru a prostředí hlavně oborovou platformu pro dialog mezi všemi účastníky procesu instore komunikace. Je zde vše, od zadavatele přes agenturu, designéra, výrobce, implementátora, prodejce až k nakupujícímu. Toto fórum je pro nás zdrojem důležitých informací pro náš další vývoj.

Autor: Helena Veselá
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!