Nebojte se aplikací | E15.cz

Nebojte se aplikací

Nebojte se aplikací
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Shutterstock.com

Johana Doubravová

Pokud firmy chtějí oslovit své zákazníky mobilní aplikací, měly by uchopit možnosti geolokace, nabídnout zákaznický servis nebo přijít s vlastním tématem. Marketingu aplikací by pak slušelo víc lifestylu.

Provede vás celým dnem. Ráno u snídaně vám zobrazí úkoly a poznámky na dnešní den, možná si v něm už taky rovnou přečtete e-maily, novinky v sociálních médiích a ranní tisk. Cestou do práce poslouží jako hudební přehrávač nebo rádio, v práci na schůzce s klientem ho použijete jako obrazovku i jako zápisník. Všechno si přitom automaticky ukládáte na firemní server a další přístroje, které používáte. Mluvíme o chytrých telefonech a tabletech, které už zcela viditelně přestávají být pomůckou manažerů a podnikatelů či hračkou technologických nadšenců.

Čtěte také: Cílovka 007: majitelé smartphonů


Někdy máte pocit, že se s nimi doslova roztrhl pytel. V Praze nastoupíte do prostředku městské hromadné dopravy a zjistíte, že mobilním telefonem listuje třeba i každý pátý cestující. Možná si právě čte noviny, projíždí svůj účet v sociálních sítích nebo ve své bance, listuje kulturním přehledem, plánuje trasu městem. Tenhle obrázek nemá daleko do doby, kdy se budeme s chytrými telefony a tablety napojenými na interaktivní tabule setkávat v nemocnici, děti je budou používat ve škole a hosté v restauraci. Alespoň tak to vidí technologičtí vizionáři. Proč vlastně? Asi nemůžeme říct, že chytré telefony a tablety zjednodušují naše životy, ale rozhodně nám je pomáhají organizovat a nabízejí funkce, kterými můžeme zvyšovat produktivitu naší práce. Není to ovšem zásluha samotných přístrojů, ale především mobilních aplikací, které v nich používáme.

Dobrý sluha

S mobilními telefony, tablety a jejich aplikacemi tráví lidé víc a víc času. Poptávka po chytrých telefonech loni poskočila o čtvrtinu (nárůst o 25 procent), u tabletů nabobtnala téměř na trojnásobek (nárůst o 261 procent). Mobilních přístrojů se snad poprvé prodalo víc než počítačů (488 miliard vs. 421 miliard) a počet chytrých telefonů převýšil počet těch klasických. Pro srovnání, mezi českými telefony je „chytrý“ už každý pátý. Exponenciálně narostl také počet aplikací. Na celosvětově nejrozšířenější platformě pro telefony, Androidu, se od loňského dubna do prosince zdvojnásobil počet aplikací na celkový počet 400 tisíc.

Aplikací si prý lidé stahují v průměru 65 a s každou z nich tráví průměrně čtyři a půl minuty. To je déle, než kolik času v průměru stráví na různých webech. Z celkového počtu přístupů na internet už jde pět procent na vrub mobilů a tabletů. Mobilní exploze se promítá do uvažování firem. Ovlivňuje nazírání na webové stránky, které si lidé budou stále častěji prohlížet spíš z telefonů a tabletů než osobních počítačů. V praxi to znamená jednak zjednodušit obsah, strukturu i vzhled vlastního webu a ubrat na jeho datové náročnosti a jednak pouvažovat o vývoji vlastní aplikace.

Ale čí pán?

Otázku, jestli lidé budou z mobilu používat internet spíš formou vyhledávání nebo formou aplikací, zodpověděli účastníci reklamního festivalu v Cannes už před dvěma lety jednoznačně ve prospěch aplikací. Tehdy sázeli hlavně na užitečné aplikace postavené na geolokačním principu, například vyhledávače spojení, toalet, restaurací nebo slev v okolí, a pochopitelně na rozšířenou realitu. Odhadovalo se, že tyto aplikace budou ke stažení zdarma, pokud uživatel přistoupí na to, že mu budou nabízet také reklamy. Na tomto principu dnes funguje většina nejstahovanějších aplikací.

Tento trend ale nebrání firmám v tom, aby hledaly cesty, jak se k lidem a potencionálním zákazníkům dostat i pomocí ryze vlastních aplikací. Jednou z možností je postavit aplikaci firmy či značky na vyhledávání jejích poboček. Interaktivní mapa bývá součástí nejčastějšího zadání firem. „Firmy chtějí nejvíce jednoduché a základní mobilní aplikace, které slouží jako vlastní prezentace firmy, zejména jako zákaznický servis a podpora prodeje. Aplikace tak obsahují základní informace o firmě, mapu, kontakty, aktuální nabídku zajímavých produktů, možnost přímého kontaktování firmy z aplikace,“ říká Radka Hošková z agentury Rh+ marketing. Nadstavbou těchto aplikací jsou věrnostní programy a promo akce, které se uživateli zobrazí v místech prodeje. Zpráva je přitom už uzpůsobená pohlaví, věku a preferencím zákazníka. Význam těchto aplikací by v budoucnu mohl posílit diskutovaným propojením telefonů s kreditními kartami.

Lepší servis

Zatím ale více než jako prodejní nástroj slouží aplikace k užšímu propojení značky se zákazníkem. Nejdále zatím pokročily asi banky, pojišťovny nebo operátoři. U většiny z nich už můžete ovládat svůj účet přes mobil. Například Česká spořitelna dokonce nabízí k běžnému ovládání účtu také možnost naskenovat a zaplatit složenku. „Aplikace jednoduše převede číselné údaje na složence během okamžiku do platebního příkazu, který klient pouze potvrdí,“ uvádí banka ve svém prohlášení. V pojišťovně zase můžete okamžitě nahlásit pojistný případ a zdokumentovat ho.

„Výhodou pro klienty je, že do pojišťovny mohou zaslat informace o nehodě okamžitě a řešení celé události je pak rychlejší. Často se totiž stává, že řidiči se zasláním povinného euroformuláře otálejí a likvidace se tak protahuje,“ vysvětluje výhody aplikace Direct Pojišťovny její internet manažer Ondřej Vích. V sektoru služeb zkrátka začíná platit, že pokud zákazníkům nenabídnete také mobilní komfort, ztrácíte krok s konkurencí. Další osvědčenou praxí jsou aplikace značek, které ze své podstaty pracují v terénu. Pokud hledáte byt nebo dům k pronájmu či koupi, oceníte aplikace realitních kanceláří, které vám ukazují volné nemovitosti i s cenou v oblasti, kde se pohybujete.

Chce to téma

Co když ale jako firma nemáte podobně pevnou vazbu se zákazníkem jako banky, nemůžete dobře využít geolokační princip ani nechcete jít cestou slevových a jiných promo akcí či věrnostních programů? V takovém případě potřebujete najít téma, které souvisí s vaším byznysem a podtrhuje jedinečnost vaší značky v segmentu, a oslovit vývojáře tematicky podobné aplikace. Společným cílem bude najít inovativní a kreativní řešení pro téma. V ideálním případě budete první, kteří téma uchopí a lidé si řeknou, že je vůbec nenapadlo, že by jim „v tématu“ mohla být užitečná mobilní aplikace. Dobrým příkladem jsou aplikace nedávno oceněné na mezinárodní soutěži Mobile Premier Awards v Barceloně. Mluvíme například o aplikaci převádějící text řeči pro neslyšící (Hand), aplikaci pro interaktivní četbu dětských knížek (Touchy Books), aplikaci, která vám přehraje nové statusy na Twitteru (The Social Radio) nebo aplikaci, jejíž pomocí můžete sdílet s lidmi z celého světa fotografie stejných míst a komentovat je (EyeEm).

Vznik podobných aplikací je ale většinou opačný. Vznikají v agenturách a firmy se do nich zapojují ve formě sponzorství a reklamy. Inspirací najdeme hodně. Stačí si zalistovat některým z obchodů s aplikacemi a aplikace procházet podle kategorií a filtrovat podle oblíbenosti, zpoplatnění nebo data vzniku. V „App Storu“ pro telefony a tablety značky Apple to jsou například kategorie: byznys, cestování, encyklopedie, finance, foto a video, hry, hudba, katalogy, knihy, lifestyle, medicína, navigace, počasí, pomůcky, produktivita, sociální sítě, sport, vzdělávání, zábava, zdraví a fitness a zprávy. Užitečný může být i přehled českých aplikací Katalogaplikaci.cz.

Byznys vede

Podle agentur specializovaných na vývoj mobilních aplikací mají české firmy zájem o vlastní aplikace. Mnohdy ale nevědí, k čemu jim vlastně budou. „Firemní aplikace by měly být především smysluplné,“ vysvětluje Jiří Matějček z Definity Systems. „V praxi to znamená, aby mobilní aplikace dokázala něco víc než webová aplikace. Mnohé aplikace dnes vlastně nabízejí stejnou funkcionalitu jako na webovém rozhraní,“ říká. Agentura Definity systems se proto raději orientuje na byznys a manažerské aplikace. Je autorem aplikace pro Zdravotní pojišťovnu ministerstva vnitra, která přišla s požadavkem na propojení dat sama. Agentura ale oslovuje firmy také sama. „Většinou přijdeme s vizí na vyvedení dat ze stávajícího systému do mobilní aplikace. Společně s vedením firmy ji pak dotváříme,“ říká systémový analytik agentury Jiří Matějček. Na zakázku má ale podle něj velký vliv to, jaký má k digitálním technologiím přístup majitel firmy.

„Pokud sám digitální technologie používá, propojení systémů pomocí aplikace ho zajímá spíš.“ Podobnou zkušenost s přístupem firem, kdy nevědí, k čemu by jim aplikace vlastně posloužila, má i Peter Macsadi z agentury Breele.com. „Stává se, že firmy neuvažují nad tím, co by jim měla aplikace přinést. Velká část takovýchto projektů se nakonec nerealizuje, protože si společnosti nedokážou obhájit vynaložené náklady,“ říká. O to cennější jsou pro agenturu firmy, které naopak vědí přesně, proč aplikaci potřebují. I proto, že takových je méně. Jedná se například o stavební firmy, kterým aplikace pomáhají v terénu. Vedoucí stavby má při ruce stavební dokumentaci a na místě může do systému vkládat změny. Aplikace pro tablet se ale může hodit i obchodní firmě, která vysílá do terénu své obchodní zástupce. S tabletem se mohou blýsknout při jednání s klientem. Jak ukazuje agentura Breele.com, aplikace se může hodit i řidičům nebo pilotům. Letecké společnosti Xair slouží její aplikace jako pilotní deník a šetří čas s administrativou.

Víc lifestylu

Zdá se, že vytvořit přidanou hodnotu u byznys a manažerských aplikací tak může být snazší než u aplikací určených pro zákazníky. Podobně jako v celém podnikání i v komunikaci firmy je zapotřebí dát prostor kreativitě a přijít s něčím novým a zajímavým. Tímto pohledem se ale řada firem na oblast mobilních aplikací asi ještě nedívá. Důvodem může být podle Petera Mascadiho i to, že „firmy vnímají mobilní aplikace jako doplňkový marketingový nástroj, který se realizuje, jen když zůstanou v rozpočtu nějaké peníze.“ Bez toho, aniž by aplikace dostaly místo v marketingové strategii, se ale těžko budou rodit takové, které lidi zaujmou.

Kde tedy začít? Kromě přehlídek oceněných aplikací a katalogů se vyplatí sledovat trendy v zahraničí. Z nich je vidět, že úspěšné aplikace potřebují mít v sobě něco zábavného, umožňovat sdílení a přenášení souborů, propojování lidí a využívat kontextové geolokace. Zapomínat by se samozřejmě nemělo na to, aby se aplikace dala snadno ovládat a probíhala automatická aktualizace. „Kolem aplikace musíte dělat stejnou marketingovou kampaň jako u jiných výrobků, které chcete prodat,“ potvrzuje Peter Mascadi. Zvýšení zájmu o aplikace by pak určitě pomohlo, kdyby je jejich autoři zbavili nálepky technologických vychytávek a hraček pro nadšence a aplikace prezentovali spíš jako příjemný lifestylový produkt. Přeci jenom seznamovat se s okolím a lidmi prostředním telefonu nemusí každému připadat jako úplně nezbytné.

Autorka pracuje ve společnosti talkingfish

Autor: Johana Doubravová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!