Petr Škarka: Filozofie výstav se mění | E15.cz

Petr Škarka: Filozofie výstav se mění

Petr Škarka: Filozofie výstav se mění
Petr Škarka, Exposale – cz
• 
ZDROJ: Archiv autora
27. ledna 2012 • 15:08
Situace ve výstavnictví je v naší republice v mnohých směrech specifická a než dosáhneme evropského standardu, čeká nás ještě hodně práce. Říká v rozhovoru jednatel společnosti Exposale - cz Petr Škarka.

Jaké jsou současné problémy výstavnictví v ČR?

Rezervy vidím jak v nedostatečné infrastruktuře, v horších službách i v celkovém ne zcela vyhovujícím vybavení jednotlivých výstavišť, tak v koordinaci veletrhů jako celku. Vše je dáno tím, že spolupráce a vzájemná komunikace mezi jednotlivými výstavišti u nás prostě nefunguje a k tomu je navíc i potřeba přihlédnout k určité vzájemné výstavářské řevnivosti mezi Brnem a Prahou. Jak jinak bychom mohli během pár dnů navštívit dvě téměř shodné konkurenční výstavy a to dokonce v jednom městě? V zahraničí už dávno pochopili, že podobná situace, jako je nyní u nás, nepřispívá výstavářskému byznysu a místo konkurenční výhody přináší jen zmatky. Potenciální vystavovatele podobná situace často vede k rozhodnutí neúčastnit se žádného veletrhu a raději hledat alternativní způsoby prezentace. Preferovali by jeden prestižní veletrh s bohatou účastí vystavovatelů i návštěvníků, než několik dílčích po sobě jdoucích akcí.

Podle dat je patrné, že firmy svou účast na veletrzích velmi pečlivě zvažují. Je to dáno jen krizí, která se promítla do rozpočtů na propagaci?

Faktem zůstává, že účast na veletrzích z řad vystavovatelů již není tak živelná, jak tomu bývalo na přelomu století. Je však otázkou, zda za to mohou větší zkušenosti manažerů, kteří raději volí jiné marketingové nástroje k propagaci daného brandu, nebo zda je tento vývoj spjatý výhradně s rozpočtem. V současné době si však všechny firmy pečlivě mapují úroveň jednotlivých veletrhů a na základě toho se rozhodují, zda a kde se budou prezentovat. Díky našim klientům máme možnost pozorovat, že daleko větší důležitost vystavovatelé přikládají například účasti na veletrhu anebo výstavě konané při příležitosti významného kongresu nebo akce konané ve dvou nebo tří letých periodách. Vystavovatelé se na ni připravují daleko pečlivěji. Dokonce jsou ochotni i více investovat do marketingových nástrojů, které přímo s výstavní expozicí a výstavou nesouvisí, avšak dokonale komunikují s cílovou skupinou. Vystavovatelé se tímto krokem snaží maximálně zefektivnit vynaložené prostředky na podobné akce. Chci tím říci, že dříve se především hledělo na kvantitu oslovených návštěvníků, nyní se však situace změnila a pro vystavovatele je daleko důležitější oslovit tu správnou - byť užší - skupinu potenciálních klientů.

Jaký byl loňský rok pro vás a vaše očekávání roku 2012?

Autor: Pavel Pichl
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!