Trendy v materiálech pro veletržní stánky | E15.cz

Trendy v materiálech pro veletržní stánky

Trendy v materiálech pro veletržní stánky
Trendy v materiálech pro veletržní stánky
• 
31. ledna 2013 • 08:30
Veletrhy neprožívají právě nejlepší etapu svého vývoje. Segment je pod tlakem okamžité dostupnosti informací na internetu a snahy firem šetřit na marketingových výdajích. Projevuje se to menšími a levnějšími stánky i menší poptávanou průměrnou plochou.

V takové situaci se ocitají zejména regionální veletrhy, i když obdobný trend v menší míře postihl i veletrhy světové (jak bylo vidět například na loňském polygrafickém veletrhu Drupa v Düsseldorfu). A je to patrné na první pohled. Menší a levnější stánky, menší poptávaná průměrná plocha. Na druhé straně snížení cen ze strany veletržních správ i realizačních firem v některých případech umožnilo na veletrzích účast i firmám, které na ni dříve nepomýšlely. Veletrhy se musejí vyrovnat i s menší návštěvností, a to zejména v případech světových veletrhů, kam musí většina návštěvníků vážit delší cestu.

Určitý rozvoj ovšem naopak zaznamenávají interní veletržní akce jednotlivých firem či spřízněných skupin, jako jsou například Hunkeler Innovation Days ve švýcarském Luzernu nebo prezentace Océ v německém Poingu. V rámci všeobecného ústupu regionálních veletrhů ze slávy se ale najdou i výjimky: z českých končin uveďme například avizované rozšíření mnohaletého Digifora (Fóra digitální fotografie) na veletrh Fotoexpo.

Dodejme, že české realizační firmy, sídlící často přímo v prostorách veletrhů, mají dnes výraznou část (a někdy i většinu) příjmu z realizací mimo české veletržní areály v zahraničí. A jak se vývoj podepsal na samotných výstavních expozicích a jaké jsou poslední trendy v jejich výrobě? Vybrali jsme to nejzajímavější, co váš stánek v očích návštěvníků veletrhů pozvedne a zviditelní.

V módě je samolepicí fólie

Pokud jde o podlahovou grafiku, ta byla dlouho mezi jinými realizacemi popelkou. Nyní se situace začíná pomalu měnit. Ve veletržních realizacích má samozřejmě smysl použít pouze podlahové fólie snímatelné (případně semipermanentní), nikoliv určené pro dlouhodobou grafiku (permanentní). Určitá omezení přetrvávají pro použití na ne zcela rovných a ne zcela tvrdých površích, jako je guma a samozřejmě kobercovina. Zde je vhodnější přímo použít koberec například s inkjetovým nebo sítotiskovým potiskem. Zásadním prvkem je u podlahové fólie svrchní laminovací fólie, ideálně s protiskluzným povrchem (například ATP Guard).

Laminace přináší 3D efekt

Laminace je vůbec velmi důležitou stránkou přípravy veletržního stánku. Mnohé realizační firmy dnes doslova trvají na tom, aby zákazník objednával potisk ať už polepovací fólie, nebo přímo desky vždy s laminací, aby se potiskovaný materiál nepoškodil ještě před veletrhem, s laminovanými fóliemi se navíc mnohem snáz pracuje při polepu. Novinkou je 3D laminace, např. Icecube, která je schopna na potištěném papíru i fólii vytvořit trojrozměrný efekt podobný například lentikulárnímu, ovšem bez použití lentikulárních materiálů.

Textilie místo desek i bannerů

V posledních dvou letech začínají plastové prosvětlené boxy s logy nad veletržními stánky, ale i stěny stánků samotných (bez požadavků na nosnost regálů apod.) stále více nahrazovat cenově výhodnější potištěné textilie v rámových systémech, někdy i v závěsném provedení shora. Tento trend byl způsoben zejména poklesem cen těchto textilií (obvykle na bázi PES – polyesteru), ale i zdokonalením tiskových strojů na jejich přímý potisk, obvykle inkjetem.

Trendy v materiálech pro veletržní stánkyTrendy v materiálech pro veletržní stánkyAutor:

Zmiňme například v našich krajích používané textilie Berger (PES) nebo Seemee (PES potažený PU – polyuretanem, akrylem). Tyto textilie jsou často používány i místo klasických bannerů z PVC, což je vhodné i z ekologických důvodů – ve Strategii jsme nedávno zmínili i trend k nahrazování PVC bannerů bannery z PE (polyetylenu) a PP (polypropylenu), jak jsme toho byli svědky i na londýnské olympiádě, ale jak je samozřejmě patrné i ve veletržních realizacích.

Zajímavou kombinací je například spojení závěsného a rámového systému na bázi profilů Sign-Ware, jak jej pod názvem Frame Systems vyvinula českobudějovická společnost Galileo. Textilie jsou pružné (strečovité), což umožňuje v rámu jejich dokonalé vypnutí a výsledný „deskový“ dojem.

Papírové desky jsou ideální pro kreativce

Změny probíhají ale i ve využití klasických desek pro stavbu stánků a členění jejich vnitřního prostoru. Vyšší kvality i odolnosti dosahuje přímý potisk desek, na desky lze ovšem rovněž aplikovat stále dokonalejší digitálně potištěné textilní či papírové (obvykle samolepicí) tapety, které je dnes možno použít i pro přímý snímatelný polep zdi, včetně zdi z hrubých cihel bez omítky, bez rizika poškození podkladu.

Ekologickým trendem je využívání celopapírových desek s voštinovým jádrem, jehož struktura se podobá vnitřní struktuře vlnité lepenky. Jde například o desku Allison z produkce Pillopaku ze skupiny Palm. Tyto desky mají značnou odolnost a nosnost, což je předurčuje kromě vertikálních i k horizontálním zátěžovým aplikacím, kromě toho přes svůj papírový původ splňují i poměrně náročné protipožární atesty. Kromě desek samotných se zdokonaluje i jejich formátování, rozšiřuje se laserový výsek a gravírování, což umožňuje vytvářet z desek složitější tvary s čistými hranami.

Digital signage: stále levnější a je vidět

POP/POS stojany jsou na stáncích rovněž široce využívány. Stále častěji jsou kombinovány také s digital signage, vzhledem k jeho klesající ceně i zvyšující se kvalitě. Za pozornost stojí stále větší používání velkoplošných dotykových panelů, ať již ve formě horizontálních stolů, jak je občas vidět na českých veletrzích, nebo vertikálních „výstavních“ panelů, jak bylo vidět například na obří expozici TetraPaku o 5000 m2 na letošním potravinářském veletrhu Anuga v Kolíně nad Rýnem.

Významnou roli dnes na stáncích hraje osvětlení, ve kterém stále více dominují LED diody v nejrůznějších kombinacích. Při jejich výběru je důležitá požadovaná barevnost, světelný výkon a bezpečnost, u veletržních realizací pak hrají poněkud menší roli než při dlouhodobějších realizacích spotřeba a výdrž. Mezi kvalitní výrobce v této oblasti patří například Osram, SloanLED nebo Koledo.

Trendy v materiálech pro veletržní stánkyTrendy v materiálech pro veletržní stánkyAutor:

Praktické skládačky do interiéru výstavní expozice

Pokud jde o vnitřní vybavení stánku, zajímavou variantou jednorázového nádobí pro občerstvení při jednáních jsou hrnky, tácky, případně i příbory z bioplastů, respektive biologicky rozložitelných plastů (které mohou pocházet z ropných i biologických surovin), jako je PLA – kyselina polymléčná.

Pestrá je rovněž nabídka veletržního sedacího nábytku. Pro stánky s prezentacemi pro větší počet účastníků, ale i pro venkovní akce jsou dobře využitelné například skládatelné kartony z nabídky společnosti Packwell. Jde o speciální krabice z velmi pevné pětivrstvé vlnité lepenky, která se dodává naplocho s minimálními nároky na přepravní prostor. V místě potřeby se podle návodu bez použití lepidla nebo lepicí pásky složí. Zvolený pevný materiál a vnitřně vyztužená konstrukce unese až 160 kg váhy. Po skončení akce lze stoličku opět velmi snadno rozložit a uložit pro následné využití, nebo si ji odnést bez problému na další místo použití a nakonec i jednoduše recyklovat jako ostatní sběrový papír. Krabice mohou být potištěné, ale i nepotištěné, s přírodním hnědým povrchem.

Určitou mezerou na trhu jsou kompaktní formátovací zařízení na desky i role a také laminátory, které by pracovníci realizačních firem mohli vozit s sebou na zahraniční realizace stánků a používat přímo na místě.

Ať už zadavatelé expozic zvolí jakékoli řešení, čím dál častěji hledí nejen na cenu, ale i na možnost dalšího uplatnění nakoupeného materiálu. A není se co divit. Samotná expozice vyjde od jednoho až do řádu několika desítek tisíc korun za jeden metr čtvereční. Alternativou je tak přirozeně i pronájem hotových expozic.

Autor: Miroslav Dočkal
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!