Venkovní reklamě by slušelo víc odvážných nápadů | E15.cz

Venkovní reklamě by slušelo víc odvážných nápadů

Venkovní reklamě by slušelo víc odvážných nápadů
Petr Císař
• 
ZDROJ: Jiří Černý

Karel Troška

Technologie a materiály nabízejí pro venkovní reklamu nepřeberné množství využití. Při jejich výběru záleží na cílech kampaně a přirozeně na rozpočtu. Některým technologiím, jako je podlahová reklama, ale stále chybí odvaha v nápadech, proto není naplno využit její potenciál, říká výkonný ředitel společnosti Spyron Petr Císař.

Nabídka nosičů a materiálů pro venkovní reklamu je v dněšní době bohatá. Podle jakých kritérií by měli klienti vybírat?

Zákazník si nejprve zvolí typ média pro venkovní reklamu na základě obecně známých kritérií, jako je délka kampaně, druh kampaně (produkt, image, služba), její plánovaný zásah (regionální, celostátní) a v neposlední řadě dle budgetu, který na to má. Samotná volba materiálů pak odpovídá jednotlivému typu média a délce trvání kampaně. Většina kampaní je naplánována na mnohem kratší dobu, než je životnost použitých materiálů. Není nic výjimečného, že se billboardy přelepují i po 14 dnech, což si u velkoplošné reklamy na budově vzhledem k její pořizovací ceně málokdo dovolí. Více informací na jednom místě, které můžete často měnit, řeší digitální billboardy, kde už neplatíte za papír, ale jen za prostor. Náklady na pořízení jsou sice mnohonásobně vyšší než u klasické billboardové plochy, to se zákonitě odráží na ceně pronájmu. Atraktivita a upoutání pozornosti v porovnání s klasickým billboardem je ale úplně někde jinde. Co zatím pokulhává, je rozlišení, s tím je potřeba při tvorbě sdělení počítat a vyhýbat se drobným textům a detailům. Co se životnosti materiálů týče, všechny běžně používané materiály, jako jsou papír, bannery, síťoviny, samolepky atd., výrazně přežívají délky kampaní. U papíru je životnost až jeden rok, u banneru až dva roky, u digitálních billboardů už mluvíme o třech až pěti letech.

V některých případech se může klientům vyplatit realizace kampaně na papíru, když může dvakrát za rok změnit motiv, místo aby měl plachtovinu celý rok, ale s jedním a stejným motivem. Jak je to s cenovou náročností?

Ano, pokud mám omezený rozpočet a potřebuji udělat například čtyři kampaně do roka po celé republice, určitě zvolím billboardy oproti velkoplošné reklamě či plachtám na budovách a nehraje roli jen cena, ale umístění daného média v jednotlivých lokalitách a jejich dostupné množství. Počet billboardových ploch je mnohonásobně vyšší než množství ploch pro umístění velkých plachet. Ale tohle je už spíše na kolegy z mediálních agentur. Ale zpět k cenám materiálů. Výroba plakátů na billboardy je v přepočtu na čtvereční metr v porovnání s výrobou plachet pořád mnohonásobně nižší. A to už i u malých sérií, díky rozšíření technologie digitálního tisku. V devadesátých letech bylo běžné chtít za výrobu jednoho kusu billboardu až 3500 Kč. Dnes vám téměř každá tiskárna dokáže to samé za pětinu ceny. Tedy aspoň v případě billboardu velikosti 5,1 x 2,4 metrů.

Jsou další levnější alternativy, které přitom dokážou přinést stejnou službu?

Přiznám se, že o levnější variantě než tisku na papír nevím. Díky novým tiskovým technologiím se již začíná stávat standardem vysoká kvalita tisku na různých druzích materiálů od papíru, fólie přes látky až po deskové materiály. Druh materiálu a technologie vždycky volíme právě na základě služby, kterou nám mají splnit. Proto se svých zákazníků vždy nejdříve ptáme na účel použití, jakého chtějí dosáhnout výsledku, a pak se snažíme doporučit to nejlepší materiálové a cenové řešení. Mnohdy výrazně levnější než původní požadavek klienta.

Některé kampaně stále ještě stále ztrátou barevnosti vlivem slunečního záření. Přesto ale asi už všichni nabízejí UV tisk…

Když se šetří, tak je to vidět. Záleží na tiskové technologii, ale standardně jsou již UV složky zabraňující ztrátě barevnosti ve většině inkoustů nebo se grafika chrání laminací s UV složkou. V našem segmentu digitálního tisku jsou obecné záruky na barevnou stálost následující: u solventních inkoustů je to jeden rok, u UV inkoustů až dva roky bez ochranných laminací. Samozřejmě pak záleží na podmínkách provozu a místě využití.

Někteří klienti se naučili používat i jinou škálu propagačních nástrojů, jako je třeba podlahová grafika. Vizuálně je velmi atraktivní, s dobrým nápadem umí zaujmout, šokovat. Jak moc se využívá, pro jaké typy kampaní je vhodná?

Podlahová grafika je opravdu specifické médium a myslím, že u nás stále podceňované a zahalené do jakéhosi rozporuplného hávu. Na jednu stranu klienti nemají rádi, když se jim „šlape“ po značce, na druhé straně je kreativa tak ubohá, že odradí i další možné zájemce o tento druh reklamy. Bude to právě nápad a vhodně zvolená technologie výroby jako tvarové ořezy, transparentní modifikace a hlavně 3D efekty, které dokážou výsledek posunout dál. To je přesně ten okamžik, kdy máte pocit, že na vás produkt z podlahy vystupuje, nebo naopak máte strach, že spadnete do díry. Ale najdou se klienti s odvahou do této formy propagace. Z naší produkce si teď vybavuju například Listerin nebo Nivea. Při plánování a výběru materiálů je nutné počítat s opotřebením grafiky a tomu přizpůsobit délku kampaně, aby následná poškození nepůsobila kontraproduktivně. Díky velmi snadné instalaci a deinstalaci není problém samolepky přes noc vyměnit. Co se použití týče, tak vše výše uvedené se týká prodejních míst, obchodních center, supermarketu a veřejných prostor v interiéru. Umístění podlahové grafiky ve venkovním prostředí je vždycky problém. Existují pro to speciální fólie se silnější vrstvou lepidla, ale výsledek ovlivňuje tolik faktorů, že je téměř vždy mnohem kratší než životnost uváděná výrobcem. Jednou jsme testovali jednu verzi na bázi hliníku, na asfaltu držela jak přibitá, bohužel cena byla několikanásobně vyšší než běžné materiály pro podlahovou grafiku.

Do venkovní reklamy lze zařadit i promo s využitím fasády, vitríny obchodu. Jaké materiály se nejčastěji používají a proč?

Autor: Karel Troška
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!