Agentury jsou ve střehu, jde o rozpočty | E15.cz

Agentury jsou ve střehu, jde o rozpočty

Agentury jsou ve střehu, jde o rozpočty
ilustrační foto
• 
ZDROJ: shutterstock

Karel Hostka

Blíží se každoroční reklamní kolorit podzimních měsíců. Firmy připravují rozpočet na další rok a častěji než kdy jindy rozhodují o využití marketingových služeb. Nabídky na účast ve výběrových řízeních ale chodí průběžně po celý rok, jen v létě bývá trochu klid. A ten pomalu končí.

Plánování ročních strategií, marketingových aktivit a s tím související přerozdělování rozpočtů je podle Client Service Directora agentury Leo Burnett Martina Klča obvykle navázáno na fiskální rok zadavatelů, což je většinou klasický kalendářní rok. „Jedná se tedy zhruba o říjen až březen. U škrtů je to ještě jednodušší – druhá polovina roku,“ podotýká. „Souvisí to také hodně s obchodní politikou velkých TV stanic, kdy se ve většině případů domlouvá cena za reklamu na kalendářní rok dopředu a je podmíněna roční garancí rozpočtu zákazníka,“ připomíná Milan Kalous, Business Director agentury Initiative. Existují však prý i výjimky, kdy výběrové řízení probíhá v klidnějších obdobích v tzv. low season – například na začátku roku nebo během letních prázdnin.

Pivovary tendrují ročně

Podle agentury Ewing PR bývá nejrušněji v druhé polovině roku. „Společnosti ve třetím kvartálu zjistí, že jim nějaké prostředky ze stávajícího rozpočtu zůstaly, a snaží se je do konce roku utratit. Ve čtvrtém kvartálu už plánují aktivity na příští rok a zde se také rozhodují, na co finanční prostředky z rozpočtu využijí,“ říká Pavlína Rieselová z Ewing PR.

Za nejrušnější období považují konec roku i agentury AMI Communications, Geronimo nebo Kuklík. „Firmy zpravidla přehodnocují využití marketingových služeb průběžně v období mimo první čtvrtletí a letních prázdnin. Naopak u dlouhodobých klientů, kteří nehodlají přehodnotit využití marketingových služeb, se tyto aktivity na další rok obvykle plánují v posledním čtvrtletí,“ uvádí Lukáš Cvrček, výkonný ředitel agentury Kuklík.

„Vypisování tendrů a změny reklamní agentury také závisí na oblasti podnikání,“ upozorňuje Radovan Dostálek, Managing Director agentury Noesis. Například ve FMCG, především u nápojů, jako je třeba pivo, firmy v drtivé většině vypisují výběrová řízení na jednotlivé oblasti marketingového mixu každý rok, zejména před jeho koncem, aby měly jasno, s kým budou příští sezonu spolupracovat. Bankovní domy nebo pojišťovny prý volí konzervativnější přístup a s jedním dodavatelem v oblasti komunikace spolupracují delší dobu – tři až čtyři roky, často i déle.

Jak to vidí agentury

Mnohé agentury mají výběrová řízení vcelku rovnoměrně rozvrstvená během celého roku. „Aktuálně můžeme například potvrdit, že nás oslovují společnosti i s tendry už pro aktivity na jaře 2012. Nedá se říct, že bychom viděli nějakou silnější aktivitu například ke konci roku. Spíš rozhodují termíny smluv se stávajícími agenturami,“ říká Erik Šidlák, CEO & partner agentury aPRiori. Někteří klienti podle jeho zkušeností pracují s jiným plánovacím a účetním obdobím, například červenec – červen následujícího roku.

Leo Burnett dostává každý týden v průměru stejný počet pozvánek do ATL, BTL či digitálních tendrů. „Roste nám zejména počet pozvání do tendrů na služby v rámci novějších disciplín, jako je management sociálních sítí, tvorba mobilních aplikací, consumer engagement. Obvyklé oslabení v tendrovém kalendáři u nás tentokrát nenastalo ani přes Vánoce, ani přes letošní léto,“ popisuje Martin Klčo.

„V posledních letech vypisují zadavatelé tendry tehdy, když přestanou byt spokojeni se svým dodavatelem reklamních služeb, chtějí zvýšit kvalitu nebo snížit cenu služby, tedy kdykoli v průběhu roku,“ souhlasí Sales & Executive Director Arkadia Robin Zahradník.

Také Martin Frýdl, Executive Partner, AC&C Public Relations, potvrzuje, že pozvání do tendrů přicházejí během celého roku. Slabší bývají jen letní prázdniny a samý konec roku, kdy všichni finišují na provozních záležitostech a případné tendry odkládají až na začátek roku dalšího. „Motivy k jejich vypsání u stávajících zadavatelů bývají hlavně dva: buď nespokojenost se současnou PR agenturou, nebo pokyn z centrálního nákupu, že je po pár letech čas proklepnout obchodní vztah. Ani jeden z těchto parametrů nemá sezonní charakter, oba jsou závislé na lidském faktoru,“ říká.

Noví zadavatelé podle něj vyhlašují tendry víc v období příprav rozpočtů. Protože se na přípravu dalšího rozpočtu často začíná myslet téměř okamžitě po dokončení minulého, jsou rovněž rozloženy během roku téměř rovnoměrně. „Pravidelně během roku také přicházejí tendry, v nichž se zadavatelé snaží zdarma rozhlížet po trhu po nových nápadech, nebo jim jde namísto o kvalitní PR služby pouze o snižování cen. Těch se nezúčastňujeme,“ dodává Frýdl.

Autor: Karel Hostka
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!