Bývalí redaktoři listu Sme spustili vlastní mediální projekt | E15.cz

Bývalí redaktoři listu Sme spustili vlastní mediální projekt

Bývalí redaktoři listu Sme spustili vlastní mediální projekt
Projekt N
• 
ZDROJ: Projekt N
12. listopadu 2014 • 17:24
Bývalí redaktoři slovenského listu Sme, kteří kvůli spolupráci finanční skupiny Penta s novým spolumajitelem vydavatele Sme hromadně podali výpověď, zahájili vlastní mediální projekt s názvem Projekt N. Jeho prvním výsledkem je mimořádné vydání novin u příležitosti 25. výročí pádu komunismu v bývalém Československu. Do budoucna redakce počítá se spuštěním vlastního zpravodajského webu, který by v závislosti na zájmu čtenářů měl doplnit deník nebo týdeník.

Na titulní stránce list otiskl fotografii davu lidí na jednom z náměstí v Bratislavě v listopadu 1989 a komentář šéfredaktora Projektu N Matúše Kostolného, který donedávna vedl redakci listu Sme. „Komunismus padl i proto, že lidé nemohli svobodně hovořit a psát. Režim tehdy skončil za pár dnů, o svobodu je ovšem třeba bojovat i dnes. Například i proto, aby noviny psaly pravdu a nebyly jen hračkou v rukou těch, co si pravdu chtějí koupit. Příběh těchto nových nezávislých novin N je proto rovněž listopadový,“ uvedl Kostolný.

Bezplatné noviny přinesly kromě jiného články a rozhovory o sametové revoluci. Komentář v listu, který dostanou obyvatelé Bratislavy do svých poštovních schránek a který některá knihkupectví budou přikládat k objednávkám klientů, má také slovenský prezident Andrej Kiska. V článku vzpomínal na to, jak byl v době sametové revoluce na jazykovém kurzu v Havířově. Noviny na 36 stranách vyšly na pětimilionovém Slovensku v nákladu 210 tisíc kusů.

Noviny také otiskly komentář od komentátora týdeníku Trend Mariána Leška o podílu bývalého českého prezidenta a dlouholetého politika Václava Klause na tom, že Česko je zemí oligarchů.

Redakce plánuje plnohodnotný zpravodajský portál

Redakce na svém webu uvedla, že od příštího roku chce spustit plnohodnotný zpravodajský portál. První články hodlá zveřejňovat už v průběhu listopadu. V prvním čtvrtletí příštího roku by měl portál doplnit tištěný deník nebo týdeník, a to v závislosti na zájmu čtenářů. Ti si budou moci předplatit přístup k webovému obsahu portálu na půl roku za 29 eur (800 korun), nebo v kombinaci přístup na web a tištěnou verzi deníku nebo týdeníku za 69 eur (1905 Kč) na půl roku nebo rok - v závislosti na tom, zda redakce bude vydávat deník nebo týdeník.

Zmiňované předplatné je dražší než přístup ke zpoplatněnému obsahu webů, které v minulosti některá slovenská média zavedla v rámci společného projektu Piano. Roční předplatné v Pianu přijde na 39 eur.

V redakční radě sedí Bútora, Šimečka či Kaščák

Členy redakční rady Projektu N se kromě jiných stali poradce slovenského prezidenta a bývalý slovenský velvyslanec ve Spojených státech Martin Bútora, editor českého týdeníku Respekt a někdejší šéfredaktor Sme Martin Šimečka nebo organizátor největšího slovenského hudebního festivalu Pohoda Michal Kaščák.

Několik desítek redaktorů listů Sme, tedy značná část redakce, podalo výpověď kvůli tomu, že se finanční skupina Penta stala finančním partnerem společnosti Namav, nového spolumajitele Sme. Namav si měla původně nechat polovinu akcií společnosti Petit Press, která vydává kromě jiného deník Sme, podle nedávné dohody ale ustoupí do menšinového postavení. Manažerský vliv ve vydavatelství si udrží jeho druhý dosavadní akcionář, společnost PSIS.

Většině odcházejících redaktorů listu Sme uplyne výpovědní lhůta na konci roku.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!