České televizi hrozí pokuta za reportáž o demonstracích | E15.cz

České televizi hrozí pokuta za reportáž o demonstracích

České televizi hrozí pokuta za reportáž o demonstracích
Česká televize
• 
ZDROJ: profimedia.cz

ČTK

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zahájila správní řízení s Českou televizí kvůli srpnové reportáži o pochodech a demonstracích v šesti městech České republiky. V příspěvku podle rady zazněl hodnotící komentář sociologa, aniž byl nějak korigován názorem jiné strany či moderátorkou pořadu. Kvůli reportáži se již dříve na Radu České televize v otevřeném dopisu obrátila skupina osobností. Jiní naopak reportáž přivítali jako pokus televize o pluralitu názorů.

Nova dostala tři pokuty za Kriminálku Las Vegas
i Českou televizí. S ní zahájila správní řízení, ve kterém chce získat další podklady k reportáži odvysílané letos 24. srpna v Událostech v regionech. „V příspěvku zazněl hodnotící komentář sociologa Jiřího Siostrzonka, jehož vyjádření nebylo nijak korigováno názorem jiné strany či samotnou moderátorkou pořadu, čímž bylo jednostranně zvýhodněno určité, značně vyhraněné názorové spektrum, které zjednodušeně interpretuje příčiny etnického napětí mezi Romy a majoritou a de facto obhajuje radikalizaci společnosti,“ uvedla rada v tiskové zprávě.

Podle rady nebylo zajištěno dodržování zásad objektivity a vyváženosti a to, aby nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory. Ve správním řízení se rada po předložení materiálů rozhodne, zda řízení ukončí, vydá upozornění nebo uloží pokutu.

Kvůli reportáži se již v srpnu obrátila na Radu České televize dokumentaristka Apolena Rychlíková, která v dopisu podepsaném řadou osobností mimo jiné zpochybnila výběr Siostrzonka jakožto sociologa vyjadřujícího se k projevům rasové nenávisti. Především si ale stěžovala na to, že jeho prohlášení nebylo nijak rozporováno. S podnětem souhlasil také člen rady ČT Radek Mezuláník, který sám podal stížnost na generálního ředitele. Podle něj existuje podezření, že televize porušila zákon.

V jiném dopise poté Radu České televize oslovili novinář Dušan Stuchlík či dokumentarista Václav Dvořák, podle nichž naopak reportáž byla „po dlouhé době prvním náznakem pokusu České televize o pluralitu názorů na závažný problém v soužití české společnosti s nepřizpůsobivou částí romské populace“.

K podnětu se již vyjádřil také Etický panel České televize, podle jehož posledního usnesení v uvedené reportáži nedošlo k profesnímu ani etickému pochybení a autoři se podle něj drželi zásad objektivity. Doplnil ale, že zařazení telefonátu s analýzou situace v tomto případě narušilo zpravodajský charakter, který byl posunut spíš k publicistice. „Členové panelu jsou toho názoru, že ve vysílání není možné cenzurovat názory respondentů, je však třeba dát prostor i názorům odlišným, což se v pořadu nestalo,“ píše se v zářijovém usnesení s tím, že hodnocený pořad ale k takovým debatám nepatří.

O další činnosti Rady pro rozhlasové a televizní vysílání se dočtete zde:

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!