Internetová reklama brzy předežene tu televizní | E15.cz

Internetová reklama brzy předežene tu televizní

Internetová reklama brzy předežene tu televizní
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Pixabay.com

Strategie, Petr Novotný

Internet je s určitým odstupem stále nejrychleji rostoucím médiem. Mediální agentura ZenithOptimedia odhaduje, že výdaje na internetovou reklamu v roce 2015 vzrostly meziročně o 19 procent, a očekává se, že mezi lety 2015 a 2018 bude meziroční nárůst představovat v průměru 13 procent a v příštím roce reklamní investice plynoucí do internetu pravděpodobně předstihnou televizní reklamu.

ZenithOptimedia odhaduje, že internetová reklama v roce 2015 představovala 29,5 procenta celkových výdajů na reklamu oproti 25,8 procenta v roce 2014. Agentura očekává, že do roku 2018 internet přitáhne 38 procent veškeré celosvětové reklamy, v roce 2017 předstihne televizi a stane se globálně největším reklamním médiem.

„Displejová reklama je nejrychleji rostoucí internetovou podkategorií a očekáváme, že do roku 2018 poroste o 15 procent ročně. Zahrnujeme sem tradiční displejovou reklamu (jako např. bannery), online video a sociální média. Všechny tři typy displejové reklamy profitovaly z přechodu k programatickému nákupu, který agenturám umožňuje zaměřit se na dané publikum díky personalizovanému obsahu mnohem účinněji a efektivněji,“ říká Michal Šeda, ředitel výzkumu mediální agentury ZenithOptimedia.

„U tradiční displejové reklamy tento přechod zpomaluje, alespoň pokud jde o největší trhy, a mezi lety 2015 a 2018 předpovídáme její meziroční nárůst o 6 procent ročně. Online video a sociální média i nadále rostou mnohem rychleji – předpovídáme u nich ve stejném období roční nárůst o 21, respektive 23 procent,“ dodává Šeda.

Nové formáty bodují

Množství času, který spotřebitelé tráví sledováním online videí, roste ročně o 17 procent a tvůrci obsahu tvrdě pracují na tom, aby napravili nedostatek prémiového obsahu. Sociální média mezitím i nadále těží ze svého rychlého přechodu na mobilní telefony a ze zavedení nových, poutavých formátů, jako je reklama Canvas na Facebooku, která se zobrazuje přes celý displej.

ZenithOptimedia předpovídá, že placené vyhledávání do roku 2018 poroste v průměru o 12 procent ročně, přičemž ho budou pohánět neustálé inovace vyhledávačů, jako je personalizace výsledků vyhledávání, automatické přiřazování vyhledávaných výrazů k obsahu dostupnému na stránkách zadavatele reklamy a vylepšení místního vyhledávání a vyhledávání v reálném čase.

Poslední z nich zahrnuje začlenění dat zadavatele reklamy do výsledků vyhledávání, aby se zlepšila zkušenost spotřebitele. Spotřebitelé se tak například dozvědí, jak dlouho jim bude trvat cesta do prodejen zadavatele reklamy a jak dlouho budou přibližně čekat, než na ně přijde řada.

Výdaje na internetovou reklamu podle typu v letech 2015–2018Výdaje na internetovou reklamu podle typu v letech 2015–2018Autor: ZenithOptimedia

Vzestup mobilní reklamy

Pohled na výdaje na internetovou reklamu podle zařízení ukazuje dramatický vzestup mobilní reklamy (myšleno veškeré internetové reklamy doručené na chytré telefony a tablety, ať už jde o displejovou reklamu, inzeráty nebo vyhledávání, včetně reklamy uvnitř aplikací).

Agentura odhaduje, že mobilní reklama v roce 2015 vzrostla o 72 procent a mezi lety 2015 a 2018 ZenithOptimedia předpovídá průměrný meziroční nárůst o 32 procent ročně, který bude poháněn rychlým rozšířením zařízení a zlepšováním spotřebitelských zkušeností. U internetové reklamy na stolních počítačích naopak předpokládá průměrný růst o pouhá dvě procenta ročně.

Celosvětové výdaje na mobilní reklamu v roce 2015 agentura odhaduje na 50 miliard dolarů, což představuje 31,3 procenta výdajů na internetovou reklamu a 9,2 procenta celkových výdajů na reklamu. ZenithOptimedia predikuje, že do roku 2018 mobilní reklama vzroste na 115 miliard dolarů a umístí se těsně za celkovými výdaji na reklamu pro počítače, která bude mít hodnotu 116 miliard dolarů. Mobilní reklama bude představovat takřka 50 procent výdajů na internetovou reklamu a 19 procent všech výdajů.

Autor: Strategie, Petr Novotný
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!