Na Slovensku padla historicky první pokuta za češtinu v televizi | E15.cz

Na Slovensku padla historicky první pokuta za češtinu v televizi

Na Slovensku padla historicky první pokuta za češtinu v televizi
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Euro Tomáš Novák

ČTK, vag

Slovenská Rada pro vysílání a retransmisi udělila televizi Joj, přesněji jejímu provozovateli Mac TV, pokutu 200 eur (5500 korun) za to, že odvysílala pořad o hubnutí s českým dabingem. Jedná se historicky o první trest za češtinu ve slovenském televizním vysílání.

Televizní show Ty zhubni a ty přiber (Supersize vs Superskinny) uvedla Joj s překladem v češtině 27. dubna. Licenční rada rozhodla, že tím porušila zákon omezující výskyt cizích jazyků v televizním a rozhlasovém vysílání, a protože to nebyl první přestupek, sáhla k sankci.

Podle serveru Hnonline.sk za český dabing na obrazovkách slovenských televizních stanic doposud nikdo pokutu nedostal. Mac TV se toho už jednou dopustila, když stanice Joj Plus 31. října 2011 odvysílala seriál Jak jsem poznal vaši matku (How I Met Your Mother) v češtině. Ale protože to bylo poprvé, obešlo se to tenkrát jen s varováním.

Rada při prvním porušení zákona provinilé médium pouze upozorní, při dalším ale pokutuje.

Reklamy v maďarštině

Přestože zákon omezující používání cizích jazyků ve vysílání platí už od přelomu let 2007 a 2008, doposud nikdo za jeho porušení pokutován nebyl. Pouze Městská televize Komárno (Com Media) musela zaplatit 165 eur za vysílání reklam v maďarštině.

Velkou pozornost vyvolal svého času přečin zpravodajské televize TA3, která odvysílala rozhovor Adely Banášové se známým americkým televizním moderátorem Larrym Kingem v angličtině. Protože to byl první takový prohřešek, finanční sankce nenásledovala.

Slovenský právní řád ukládá televizním a rozhlasovým stanicím vysílat ve slovenštině jen s určitými výjimkami, jako jsou zahraničí písně, jazykové kurzy či vysílání v původním znění s titulky. Povolen je také český dabing, který ale byl už odvysílán před nabytím platnosti příslušného zákona v roce 2007.

Autor: ČTK, vag
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!