Němečtí ekologové chtějí žalovat Danone za klamání v reklamě | E15.cz

Němečtí ekologové chtějí žalovat Danone za klamání v reklamě

Němečtí ekologové chtějí žalovat Danone za klamání v reklamě
Danone
• 

ČTK

Němečtí ekologové chtějí podat žalobu na výrobce jogurtů Danone, který působí i na českém trhu. Obviňují ho z klamání zákazníků reklamou na nové, údajně ekologičtější kelímky od jeho jogurtu Activia. Firma to ale odmítá a za svou kampaní si stojí.

Spor se vede o kelímky z bioplastu, přesněji z polyaktické kyseliny (PLA) získávané z kukuřičného škrobu. Společnost uvádí, že je vyvinula ve spolupráci se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF). Opírá se mimo jiné o studii heidelberského Institutu pro výzkum energie a životního prostředí (IFEU), podle níž se při jejich výrobě uvolňuje do ovzduší o 25 procent méně škodlivých emisí než u srovnatelných, dříve používaných plastových vaniček. Zároveň se na ně prý spotřebuje o 43 procent méně fosilních látek.

„Naše tvrzení o vylepšené ekologičnosti nefosilních kelímků od Activie z PLA jsou naprosto správná,“ uvedlo Danone v tiskovém prohlášení. Němečtí ekologové a ochránci spotřebitelů ale upozorňují i na další závěry studie IFEU, podle nichž má produkce těchto obalů i negativní dopady na životní prostředí, například v podobě uvolňování jemného prachu nebo nároků na zemědělskou půdu.

„Zdánlivě zelený dojem z nových kelímků Activie při čtení ekologické bilance velmi rychle splaskne. Místo, aby přešlo na skutečně ekologické balení, klame Danone zákazníky,“ prohlásil šéf ekologické organizace Německá ekologická pomoc (DUH) Jürgen Resch. Podle sdružení na ochranu spotřebitelů Foodwatch nejsou nové vaničky „ani ekologičtější, než ty staré, ani se nerecyklují“.

DUH tvrdí, že nejprve na klamání zákazníků Danone upozornila. Poté, co firma odmítla podepsat prohlášení o pochybení, rozhodla se ji ekologická organizace pohnat před soud.

Pro francouzskou společnost, která je největším výrobcem čerstvých mléčných výrobků na světě, to není první problém s reklamou na jogurty Activia. Už v březnu ji Foodwatch nařkl z klamání spotřebitelů tvrzením o jejích prospěšných účincích na trávení konzumentů, které se podle sdružení ale výrazně neliší od ostatních výrobků tohoto druhu. I tehdy Danone kritiku odmítla.

Autor: ČTK
 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!