O osudu sítě Google+ rozhodnou teenageři | E15.cz

O osudu sítě Google+ rozhodnou teenageři

O osudu sítě Google+ rozhodnou teenageři
ilustrační foto
• 
ZDROJ: e15

Václav Větvička

Zájem o novou sociální síť Google+, kterou chce Google porazit kralující Facebook, roste exponenciální řadou, a to zatím jde pouze o experimentální provoz, do nějž se zájemci mohou dostat pouze na pozvání.

Kde vzít čas?

Nutno říci, že sázka na to, že lidé chtějí to, co nemohou mít, se Googlu mimořádně povedla. Sám Google ví, že nastartovat novou sociální síť je složité, lidé mají své stránky a počet možných přátel není nekonečný. Když k tomu přidáme skutečnost, že běžný uživatel Facebooku tráví na síti až dvě hodiny denně, je jasné, že na paralelní síť nebude mít čas. Google+ proto musí být lepší, jinak dopadne stejně špatně, jako v minulosti dopadla síť Buzz.

Facebook je sice stále ultrapopulární, ale jeho historie i současnost je zaplněna kontroverzními činy, mezi nimiž kraluje minimální zájem o bezpečnost účastníků a maximální snaha prodat jejich data komukoli, kdo je ochoten sáhnout do peněženky. Nepomohlo ani nedávné fiasko, při kterém se mezi přátele dostal každý, kdo povolil synchronizaci s mobily s Androidem. Lidé s těmito chytrými telefony se tak automaticky spřátelili s každým řemeslníkem, jehož číslo měli na mobilu. No a právě, co se týče bezpečnosti, Google+ vítězí na celé čáře. Navíc všechno, co na novou síť Google+ pověsíme, zůstává naše a můžeme to kdykoli zase stáhnout.

Lepší výběr účastníků

Google+ se zatím může pochlubit řadou věcí, jimiž Facebook překonává, a také několika aplikacemi, kterými jej drtí na celé čáře. Mezi ty drobnější patří třeba Huddle umožňující textovat s mnoha lidmi najednou pomocí smartphonu, dále poskytuje výrazně lepší práci s uploadováním větších fotografií na síť. Možnost rozdělit vybrané přátele mezi jednotlivé okruhy nabízí snadnější a detailnější kontrolu nad tím, kdo vidí kterou zprávu.

Facebook sice nabízí poněkud neohrabanou možnost skupin, ale povětšině spojí všechny kontakty do jedné skupiny, takže šéf, maminka a kamarádi ze školy vidí stejné zprávy. U Google+ je uvidí jen členové vybraného okruhu.

Výhoda zázemí Googlu

Důležité jsou ale i jiné oblasti, v nichž sice obě sítě nabízejí totéž, ale zázemí velké firmy zkrátka dělá divy. Příkladem může být třeba jen e-mail. Prakticky každý dnes má googlemail, zatímco e-mailovou službu Facebooku používá tak akorát Mark Zuckerberg, takže integrace s ostatními „vedlejšími“ službami je neporovnatelně lepší. Podobně je to i v oblasti geotagování. Ta je u Facebooku omezená pouze na vybrané země a přímo ze stěny je prakticky nemožné tuto informaci sdílet. Google umí propojit svoji síť s vlastní aplikací Google Maps, takže jsme jen pár kliknutí od toho, aby daný cíl znal každý, komu ho chceme sdělit.

Google také celkem pochopitelně propojil Google+ se všemi on-linovými službami včetně vyhledávače, takže máme všechno na dosah jednoho kliknutí, aniž bychom jako u Facebooku museli využívat externí programy. Integrace s programem Picasa pro správu fotek je opravdu fajn, ale trumfovým esem je pravděpodobně aplikace Hangouts, která umožňuje videochatování. To sice Facebook rychle nabídl také, ale Google+ to umožňuje devíti lidem současně. Navíc si u něj můžeme kontrolovat, kdo vidí, že aplikaci spouštíme, a kdo se může do hovoru přidat.

O fous lepší Facebook

Google prostě použil jednoduchou filozofii – nacpal do nové sítě všechno, co máme na Facebooku rádi, ale udělal to o fous lepší. A jelikož Google zatím úspěšně rozšiřuje své digitální panství, je jasné, že vývojáři novou síť rychle integrují do svých platforem.

Sázky jsou vysoké, Facebook očekává, že zisky z reklamy letos dosáhnou čtyř miliard dolarů, příští rok by to mohlo být o další miliardu víc. Otázkou zůstává, kolik si z tohoto koláče dokáže Google+ ukousnout. Naději má velkou a třikrát levnější poplatky vývojářům her mohou být dalším krokem lákajícím ke zvýšení zájmu. Prvních dvaceti milionů účastníků dosáhla nová síť velmi rychle, i když to oproti 740 milionům účastníků Facebooku zatím vypadá jako hrstka.

Nedávné zakoupení divize Motorola Mobile může být pro Google krokem, který spolu s operačním systémem Android pomůže síti Google+ být ideální pro mobilní periferie, což může přitáhnout teenagery, kteří o vítězství nebo porážce rozhodnou.

Autor je spolupracovník redakce časopisu Strategie

Autor: Václav Větvička
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!