Rada ČT: Vystřižení Bakaly z prezidentova projevu nebyla cenzura | E15.cz

Rada ČT: Vystřižení Bakaly z prezidentova projevu nebyla cenzura

Rada ČT: Vystřižení Bakaly z prezidentova projevu nebyla cenzura
Zdeněk Bakala
• 
ZDROJ: E15

ČTK

Rada České televize odmítla obvinění, že při úpravě reportáže o projevu prezidenta Miloše Zemana, z níž vypadla zmínka o podnikateli Zdeňku Bakalovi, zasáhla cenzura. Rada uvedla, že šlo o závažnou chybu posunující význam prezidentových slov. Současně přivítala opatření přijatá Českou televizí, jež mají podobným chybám zabránit. Kritika reportáže zazněla z Hradu, který vystřižení části výroku označil za cenzurní zásah.

ČT v souladu s rozhodnutím editoriálního panelu, zjištěním ředitele zpravodajství i vyjádřením editora, již dříve pochybení uznala. Mimo jiné přeřadila odpovědného editora na jinou pozici s nižším rozsahem rozhodovacích pravomocí. Generální ředitel Petr Dvořák se divákům za pochybení omluvil.

Reportáž ČT se týkala Zemanova projevu na listopadové konferenci k 25 letům svobodného podnikání, kde prezident zhodnotil dosavadní vývoj v zemi. „Jdeme po stoupající cestě, na které jsou některé zbytečné kameny. Tu Viktor Kožený, tu Zdeněk Bakala. Naše obce a města krásní. Dokonce se můžeme vzájemně kritizovat. Přes všechny chyby zde sedíme jako svobodní lidé, kteří mohou vyjadřovat své názory bez obavy, že je někdo zavře. A to není málo,“ uvedl prezident. Projev televize odvysílala na ČT24, ve večerní reportáži ale Bakalovo jméno ve výňatku Zemanova projevu chybělo.

Kritika na reportáž vzápětí zazněla z Hradu. „Pan prezident byl cenzurním zásahem České televize překvapen a nemůže vyloučit, že tento zásah byl způsoben tím, že pan Zdeněk Bakala doprovázel premiéra Bohuslava Sobotku na jeho nedávné cestě do Spojených států amerických,“ uvedl tehdy mluvčí Jiří Ovčáček. Výroky odmítla ČT i Bakalalův mluvčí Tomáš Pavlík.

Podle usnesení rady byla ukázka nevhodně zkrácena a nepřesnou citací byl posunut význam, a šlo tedy o závažnou chybu. „Rozhodně odmítáme obvinění, že ve zpravodajství ČT zasáhla cenzura,“ stojí v usnesení s tím, že ČT odvysílala přenos Zemanova projevu. Rada byla informována o opatřeních ČT, podle nichž se podobná pochybení již nemají stávat. Podle předsedy Jaroslava Dědiče rada dostala v souvislosti s touto reportáží tři stížnosti.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!