Vydavatelé novin smazávají ztráty | E15.cz

Vydavatelé novin smazávají ztráty

Vydavatelé novin smazávají ztráty
Noviny
• 

Tereza Zavadilová

Vydavatelské domy vlastnící celoplošné české deníky zažily dramatický rok 2009. Skončily buď s nižšími zisky, nebo rovnou ve ztrátách. Loni se všem podařilo hospodaření vylepšit. Letošek přitom pro vydavatele novin může být dalším hubeným obdobím. Podle analýzy mediální agentury Médea Group dosáhl objem inzerce v denících do června 4,7 miliardy korun, což je proti loňsku devatenáctiprocentní pokles.

V objemu inzerce předstihly deníky magazíny s 4,9 miliardy korun, výrazně vedou televize s 15,7 miliardy, jimž meziročně výkon o 15 procent vzrostl.

V roce 2009 nejvíce ztratilo vydavatelství Economia z impéria Zdeňka Bakaly, když hospodařilo se ztrátou 136 milionů korun. Loni se Economia vrátila do zisku 13 milionů korun.

V tržbách vydavatel Hospodářských novin stále rychleji ztrácí proti majiteli Práva a Novinek, společnosti Borgis. Economia loni utržila 720 milionů korun, Borgis podnikatele Zdeňka Porybného skoro o šedesát milionů korun více.

Economia ve své účetní závěrce vysvětluje, že globální krize způsobila snížení inzertních tržeb. Předloňská ztráta prý byla způsobena hlavně „zreálněním hodnoty“ budovy na Praze 7, kde vydavatelství sídlí. Economia za nemovitost v Dobrovského ulici odepsala 205 milionu korun. Čeká totiž nižší výnos z prodeje této budovy.

Economia chce zjednodušit strukturu vydavatelské skupiny

Economia hodlá nadále šetřit a chce také zjednodušit strukturu vydavatelské skupiny. Podle současných plánů firmy Economia, Portál Volný, Handelsblatt Investments, Economia Online a Ecomedia zaniknou, přičemž jejich nástupcem bude Respekt Media. Ve vydavatelství pracuje 379 lidí.

Borgis, kam kromě Práva a Novinek patří také tiskárna Neotypia, také v roce 2009 prošel těžkým obdobím, když hospodařil se ztrátou 53 milionů korun. Tu uhradil z uspořeného zisku předešlých let – dosud má v knihách skoro 150 milionů nerozděleného profitu. Loni se Borgis podobně jako Economia vrátil do zisku 16,5 milionu korun. V Borgisu bylo ke konci loňského roku 362 zaměstnanců.

Nejziskovější je Ringier

Loni vylepšila hospodaření i Mafra, kterou ze tří čtvrtin vlasní dusseldorfský Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. Ta vydává deníky Lidové noviny, MF Dnes a Metro, do skupiny patří také částečně PNS, dále televizní Stanice O a rozhlasové 4S Production a RKR. Ke konci roku 2009 Mafra zfúzovala akciovku Lidové noviny. Té se do té doby povedlo nakumulovat ztráty ve výši 278 milionů korun.

Nejziskovější z českých vydavatelství je švýcarsko-německé Ringier Axel Springer, které loni vydělalo přes půl miliardy korun. Ringier má v portfoliu například Blesk, Aha, Sport a časopis Reflex. Ke konci roku v Ringieru pracovalo 509 lidí.

Jak se daří vydavatelům tuzemských deníků (částky v milionech korun)

Vydavatel Tržby 2009 Tržby 2010 Zisk 2009 Zisk 2010
Borgis 761 778 -53,3 16,56
Economia 746 720 -136,4 13,4
Mafra 3092 3100 89,7 114,4
Ringier Axel Springer 2409 2315 370,5 552,0

Pramen: účetní závěrky firem

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!