Zaměstnanci ČT24 si stěžují na ovlivňování zpravodajství | E15.cz

Zaměstnanci ČT24 si stěžují na ovlivňování zpravodajství

Zaměstnanci ČT24 si stěžují na ovlivňování zpravodajství
Česká televize
• 
ZDROJ: archiv ČT

ČTK

Třiadvacet zaměstnanců kanálu ČT24 včetně moderátorky Daniely Drtinové a zástupce šéfredaktora zpravodajství Adama Komerse poslalo Radě České televize dopis s kritikou zpravodajství. Podle dokumentu, jehož text dnes zveřejnil server idnes.cz, šéfredaktor redakce zpravodajství Petr Mrzena zasahoval do zpravodajství televize ve prospěch prezidenta Miloše Zemana i jeho spřízněné strany SPOZ. Vedení televize chce stížnost nechat posoudit nezávislým auditorem.

„Cenzorské zásahy či pokusy o ně, příkazy vedoucí k porušování objektivity a vyváženosti ze strany šéfredaktora zpravodajství se vystupňovaly v době kampaní před volbou prezidenta ČR a po zvolení Miloše Zemana hlavou státu,“ uvádí se ve stížnosti. Autoři listu předkládají řadu konkrétních případů. Poukazují například na to, že po oficiálním stanovisku o údajné viróze hlavy státu u korunovačních klenotů byly ze zpravodajství staženy záběry vrávorajícího prezidenta. Dalšími příklady jsou zpravodajství o vztyčeném prostředníčku výtvarníka Davida Černého směrem k Hradu, které se objevilo jen ve čtené zprávě a bylo vyřazeno z hlavní zpravodajské relace Události. Stížnost se týká i toho, že po personálním zemětřesení v resortu ministerstva dopravy dostal prostor k vyjádření jen ministr Zdeněk Žák kandidující za SPOZ.

Radši anonymně

Jména byli ochotni zveřejnit jen Drtinová s Komersem, všechny signatáře zná pouze předseda Rady České televize Milan Uhde. „Jména nezveřejňujeme kvůli obavám z pomsty a taky po zkušenostech z dob minulých,“ píše se v textu dokumentu. Když s obdobnými námitkami na konci roku 2011 vystoupil redaktor Jakub Kalenský, byl o pár týdnů později na hodinu propuštěn, uvedli signatáři. Podle Uhdeho to svědčí o tom, že v ČT vládne atmosféra obav z otevřeného jednání. „To je podle mě neméně znepokojivá zpráva,” poznamenal Uhde.

Generální ředitel České televize Petr Dvořák uvedl, že o kritice některých reportáží věděl od srpnové schůzky s moderátorkou Drtinovou a zářijového jednání s vedením zpravodajství a všemi moderátory. „Požádal jsem je proto o konkrétní materiál, který by jejich podněty shrnul, avšak žádný text jsem ani přes opakované přísliby nikdy neobdržel,“ řekl Dvořák.

Stěžují si i editoři

Ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal tvrdí, že zpravodajství ČT kritéria vyváženosti a objektivity splňuje. „Velice mě proto překvapuje, že někteří editoři, jenž mají být údajně součástí anonymní skupiny podporující podnět podaný Radě ČT, nyní zveřejňují své výtky i k rok starým reportážím. Za zpravodajství totiž sami nesou velký díl zodpovědnosti, spolurozhodují o vysílání a vždy jsem předpokládal, že za svou prací i za jejími výsledky stojí, “ řekl.

Nezávislá odborová organizace České televize, do jejíhož vedení patří i Komers, se v srpnu ostře postavila proti stažení druhé z veřejných signatářek této stížnosti Drtinové z pozice moderátorky pořadu Události, komentáře. To se mělo podle odborářů stát na základě politické objednávky. Za Drtinovou se poté postavila řada zaměstnanců ČT.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!