Znáte Konyho? Nejrychleji rostoucí kampaň ukazuje sílu internetu | E15.cz

Znáte Konyho? Nejrychleji rostoucí kampaň ukazuje sílu internetu

Znáte Konyho? Nejrychleji rostoucí kampaň ukazuje sílu internetu
Kampaň organizace Invisible Children
• 
ZDROJ: YouTube

ČTK

Internet má nejrychleji rostoucí kampaň na sociálních sítí všech dob. Chvílemi srdcervoucí video Kony 2012 neziskové organizace Invisible Children, která stojí za stejnojmennou kampaní bojující za dopadení ugandského válečného zločince Josepha Konyho, shlédlo během jednoho týdne rekordních 74 milionů lidí. Organizace Invisible Children má však také hlasité kritiky.

Kony je vůdce takzvané Armády božího odporu (LRA), která ve středoafrických zemích používá chlapce jako dětské vojáky a dívky jako sexuální otrokyně. Tento africký region navíc terorizuje již téměř dvě desetiletí.

Podle britského deníku Guardian video vydělalo neziskové organizaci během prvních 48 hodin po nahrání na server YouTube 5 milionů dolarů (zhruba 95 milionů korun).

Několik dní poté bylo zcela vyprodáno všech 500 tisíc aktivistických balíčků s propagačním náramkem a plakáty k vylepení, které propagují Konyho jméno ve stylu plakátů k americkým prezidentským volbám.

„Svět má nová pravidla. Technologie, které spojují svět, nám umožňují reagovat na problémy našich přátel,“ tvrdí režisér videa Jason Russel. „Octli jsme se v klíčovém okamžiku historie. Děláme dějiny.“

Rihanna, Oprah Winfreyová nebo Justin Bieber patří k celebritám, které na video upozornily ve svých tweetech. Dopadení Konyho podpořila i herečka a vyslankyně dobré vůle OSN Angelina Jolie. Invisible Children mají nyní na Facebooku téměř tři miliony fanoušků.

Žijeme v novém facebookovém světě

„Žijeme v novém facebookovém světě,“ říká Luis Moreno Ocampo, vrchní žalobce Mezinárodního soudního tribunálu v Haagu, který vystupuje ve filmu. Tribunál v roce 2005 vznesl proti Konymu obvinění ze zločinů proti lidskosti. „Na facebooku je 750 milionů lidí, kteří sdílí svoje myšlenky. Mají větší sílu než obyvatelstvo Spojených států,“ dodává Ocampo.

„Proslavení“ Konyho má zajistit tlak veřejnosti na americkou administrativu. Podle tvůrců filmu hrozí, že bez zájmu obyčejných lidí americká vláda stáhne z Ugandy své jednotky. Vyslání stovky amerických poradců do Ugandy v prosinci 2011 bylo přitom jedno z klíčových vítězství kampaně.

Mimořádně úspěšná kampaň vzbudila i negativní ohlasy

Invisible Children, které jsou v USA jednou z nejvlivnějších lobbistických skupin, podle kritiků nebezpečně zjednodušují historické souvislosti, manipulují fakta a jsou silně tendenční. Jiní kritizují špatné hospodaření organizace s vybranými prostředky. Podle Mii Farrowové, vyslankyně dobré vůle UNICEF, by měli lidé peníze posílat spíše na oběti Konyho násilí, kterými jsou nezletilé děti a jejichž budoucnost je nejistá. Novinář Peter Eichstaedt zase soudí, že Uganda má větší problémy: „Například s AIDS.“

Na serveru Visible Children, který je silným kritikem kampaně, se objevila fotografie ukazující tři zakladatele Invisible Children, Bobbyho Baileye, Larena Poolea a Jasona Russella, jak ozbrojeni pózují se členy Sudan People Liberation Army. Ta je spolu s ugandskými vládními jednotkami často obviňována z násilností. Vzniká tak podezření, že získané peníze z kampaně podporují jen jiné militantní jednotky.

Nejsilnější kritiky se dotýkají problémů americké vojenské přítomnosti na kontinentě. Editor London Evening Post Henry Gomba, který pochází z Gambie, dává do souvislosti kampaň Kony 2012 s událostmi tzv. arabského jara, které vidí jako boj o nerostné suroviny v Africe. „Tyto války jsou vedeny stále ze stejného důvodu. Tím je ropa, zlato, půda a další nerostné suroviny.“

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!