20 let Saatchi & Saatchi: Lokální agentura s mezinárodním logem | E15.cz

20 let Saatchi & Saatchi: Lokální agentura s mezinárodním logem

Jana Brassányová

Slogan z banneru umístěného na berlínské zdi těsně před jejím zbouráním – Saatchi & Saatchi First Over the Wall – se u nás naplnil v únoru 1992. Necelé tři roky po pořízení fotografie, která obletěla svět, byla založena Saatchi & Saatchi Praha. A tahle síť, která je známá hlavně díky Margaret Thatcherové a Saatchi Gallery, byla opravdu mezi prvními, když do země téměř nedotčené reklamou dorazila.

„Dlouho jsme nevěděli, kdy vlastně české Saatchi vzniklo, vytáhl jsem to až u piva z Edy Kauby, který u začátků téhle agentury byl,“ říká ředitel Saatchi & Saatchi Tomáš Průša. Díky němu a také díky Martinovi Štěpánkovi nezmizela tahle agentura v roce 2007 z mapy českého reklamního trhu. Saatchi totiž neměla výsledky, jaké by si její matka Publicis Holding představovala, a Martin Štěpánek jako šéf tuzemské Publicis Group nabídl její převzetí právě Tomáši Průšovi.

Když už jsme u těch krizových momentů, musíme zmínit i rok 1999, kdy k zavření agentury na dva roky skutečně došlo, důvodem byl přesun jejích klíčových klientů Procter & Gamble a Pepsi do Maďarska. Její znovuvzkříšení nastalo až v roce 2001 díky vstupu T-Mobilu na český trh. Vedením druhé generace pražské Saatchi byl pověřen nynější CEO Konektoru Petr Rydl.

Cesta ke znovuvzkříšení

„Byla by škoda, kdyby tenhle brand u nás skončil. Jestli tahle značka něco má, tak je to magie a neznám nikoho, kdo by ji neměl rád,“ vysvětluje Tomáš Průša, proč hozenou rukavici v roce 2007 zvedl. Začátky ale byly asi dost krušné. Jeden z klientů − T-Mobile – byl s prací agentury nespokojený, a protože se kreativa vyvíjela ve Vídni a v pražské Saatchi neměli moc možnost ji ovlivnit, nastavený systém nevyhovoval nikomu.

„Seděli jsme tady v té malé kanceláři a pamatuji, když jsme si s Jakubem Hanzlíčkem říkali, že do pěti let bude tahle agentura nejenom zpátky, ale bude ještě výš,“ vzpomíná Průša. Restart agentury začínal od nuly, z původního osazenstva tady zůstalo jen pár lidí a první dva tři roky trvalo budování týmu. Pokud náhodou přišla nějaká pozvánka do tendru, byla to sláva. V té době vlastně moc příležitostí nebylo, protože malí čeští klienti považovali Saatchi & Saatchi za megaagenturu, pro velké zadavatele byla zase příliš malá a nezajímavá.

Přesto se nakonec Saatchi podařilo zvítězit v tendrech České spořitelny nebo Quelle. Zásadní zvrat nastal v situaci, kdy pražská Saatchi dostala příležitost pracovat přímo pro místní T-Mobile a mohla pro něj sestavit první lokální kreativní tým. Úplně první kampaň, která vznikla tady, byli růžoví sloni, pak přišli paragáni a potom konečně vánoční Chuck Norris.

V agentuře Tomáš Průša takhle osaměle nepůsobí. Oporou je mu hlavně Jakub Hanzlíček a Tomáš Löbel.V agentuře Tomáš Průša takhle osaměle nepůsobí. Oporou je mu hlavně Jakub Hanzlíček a Tomáš Löbel.Autor:

Od agentury jednoho klienta

Se vznikem nového týmu začala být Saatchi & Saatchi na našem reklamním trhu daleko víc vidět, nastala éra velkých kampaní, která trvá do dneška. Navíc se konečně vše začalo obracet k lepšímu, každý rok se agentuře daří získat dva tři nové klienty.

„Za pět let jsme byznysově ztratili jediného klienta, byl to Wüstenrot, kterého se nám nepodařilo obhájit v tendru, a to znamená, že od roku 2006 permanentně rosteme,“ říká Tomáš Průša a dodává, že růst Saatchi je postaven na lokálních výhrách, což dokládá i faktem, že jediným klientem, který v posledních letech přišel po síti, je Toyota. K nejčerstvějším zářezům agentury patří výhra v tendru Seznamu, ale kromě něj se letos Saatchi podařilo získat ještě Software602 nebo Novell.

Kromě portfolia klientů rozšiřuje Saatchi i seznam ocenění z reklamních soutěží. Nechybí na něm Golden Watch, Golden Hammer, ceny z AdPrint, Red Apple nebo z domácích soutěží, jako jsou Louskáček, Zlatá pecka, Duhová kulička a PIAF. Za rok 2010 bylo Saatchi vyhlášeno Skokanem roku na Agentuře roku. Když na Tomáše Průšu dorážím, aby vypíchl alespoň jednu oceněnou kampaň, rozpovídá se kromě úspěchů pro T-Mobile o spolupráci s Kontem Bariéry, ke které došlo na základě vítězství v Young Lions a z níž nakonec vzešla kampaň, s jejímž rozsahem původně klient ani nepočítal.

Obídky v tržnici a batolata v détépku

A když už jsme u klientů, pro které agentura nedělá za peníze, pojďme se podívat do Holešovické tržnice, ke stánku u haly číslo 8 – agentura Saatchi & Saatchi totiž pravděpodobně stojí za jeho velkým vzestupem. Tomáš Průša tam kdysi na doporučení Jakuba Hereše mezi zavěšenými, zaručeně značkovými modely objevil kuchaře, který vaří pro místní trhovce.

Postupně se sem naučili chodit nejenom ze Saatchi, Průšovi se sem podařilo dostat i známého gurmána, který se v prostředí tržnic zas tak často nepohybuje, Martina Štěpánka. Zvěst o vynikajících vietnamských specialitách dorazila i do dalších reklamních agentur, takže dříve spolehlivě ukrytý stánek dnes poznáte podle okolo vinoucí se fronty nedočkavých strávníků. „Jejich Bún bò kho je takový test pro nové zaměstnance Saatchi. Když jsem nastoupila já, šlo se tam hned první den, tenhle stánek je pro nás number one,“ říká Agency Supervisor Lucie Nováková.

Když není zrovna doba oběda, najdete většinu osazenstva agentury kousek dál z centra, v Jankovcově ulici. Na pobíhající psy, jak je tomu ve většině jiných agentur, tady ale nenarazíte, není tomu totiž příliš nakloněn majitel domu, spíš musíte dávat pozor, abyste někde nešlápli na batolící se dorost.

„Vždycky jsem rád zaměstnával holky s dětmi, mám s nimi výborné zkušenosti. V agentuře jsme sice zatím nerodili, ale měli jsme tady modely těsně před porodem nebo hned po porodu a občas to tady vypadá jako v mateřské školce. U strojů sedávají pravidelně talentovaní junioři détépáci a jednu dobu jsme v agentuře měli i dětskou postýlku,“ směje se Průša.

Saatchi a kroket. Tradice, které jdou dohromady.Saatchi a kroket. Tradice, které jdou dohromady.Autor:

Za vším hledej lidi

Dozvídám se, že v rámci agentury docela dobře funguje i noční život, i když to prý bývalo i divočejší, jenže Saatchi je poslední dobou doslova zavalené prací. Stálý podnik nemají nebo ho nechtějí prozradit, ale jsou to prý neskuteční kaliči, a nějaký ten návrat z tahu rovnou do práce zřejmě nikoho moc nepřekvapí.

A kromě zábavy prý holdují také sportu, i když v duchu Saatchi, pěkně po anglicku, bez funění a rychlých pohybů. Budují totiž tradici kroketových turnajů pro zaměstnance a pro klienty, ale není to žádné amatérské stavění branek na svahu, s jejich organizací pomáhají profíci z kroketové asociace.

„Kromě toho, že má Saatchi magii jako brand, tak má obrovskou sílu v lidech, které tahle práce baví. To je něco, čemu absolutně věřím, a není to o žádných velkých filozofiích nebo síťových nástrojích. Vždycky říkám, že Saatchi je lokální agentura s mezinárodním logem,“ říká šéf agentury, jejíž revenue kontinuálně pět let roste, v roce 2010 zaznamenalo meziroční nárůst o 60 procent, oproti roku 2007 se zvedlo zhruba o 300 procent a letošní revenue Saatchi & Saatchi by mělo dosáhnout šedesáti milionů korun.

„Kdosi prohlásil, že Kauba umí jen velký hovno, a mě to potěšilo,“ vzpomíná Chief Creative Officer Havas Worldwide Prague Eda Kauba.

Eda KaubaEda KaubaAutor: Petr Kamenický

V 90. letech byla Saatchi & Saatchi naprosto výjimečná agentura. Ve Velké Británii patřila mezi ty nejprestižnější firmy. Samozřejmě to bylo vlivem bratří Charlese a Maurice Saatchiových, kteří z ní udělali možná nejobdivovanější agenturu, jaká kdy byla. Ale i v Praze měla unikátní postavení. Britové do ní nechodili pracovat za trest, ale za odměnu. Proto jsme v našich začátcích byli ovlivněni těmi nejlepšími a mohli rychle vyrůst. Například CEO Steve Colgrave přišel do Prahy z postu evropského New Business Directora a po třech letech odešel na post světového New Business Directora. Agentura do nás investovala velké peníze za tréninky v Británii, což by si už dnes žádná firma nemohla dovolit. Já jsem měl možnost pracovat v týmu s takovými kapacitami jako Paul Arden, Bob Isherwood nebo David Droga. Proto jsem byl na firmu velmi hrdý a k agentuře nesmírně loajální.

Jestli vůbec něco v reklamě umím, tak jen díky svému prvnímu kreativnímu řediteli Donu Nicolsonovi, který mě mými kreativními návrhy mlátil po hlavě a říkal mi: „You czech monkey!“ To mě donutilo začít tvrdě makat. Naučil mě, že co je očekávané, to je špatné – což byla pro mě novinka, celý život mě ve škole učili, že mám jednat tak, jak se ode mě očekává… Nastoupil jsem v roce 1992 na pozici copywritera a po půl roce jsem byl kreativní ředitel. Dnes by to asi tak rychle nešlo.

Saatchi & Saatchi také dávala velký důraz na sociální reklamu. V Praze jsme udělali asi první sociální kampaň. Někdy v roce 1996 jsme udělali pro Prahu billboardy proti psím hovnům. Byl tam detail podrážky s rozšlápnutým psím hovnem a headlinem: „Suvenýr z Prahy, který si nikdo nechce přinést domů.“ Otiskly ho tenkrát všechny noviny. Pamatuji si, jak kdosi prohlásil, že Kauba umí jen velký hovno, a mě to nesmírně potěšilo.

Když agentura byla nucena v roce 1999 skončit, věděl jsem, že takovou firmu už nikdy nenajdu. Zaprvé se nikdy nevstoupí do stejné řeky, za druhé ani ve světě už agentura nikdy nezískala stejné postavení a za třetí firma, kde pracuje asi 50 lidí, je ideálně velká. Všichni se znají a táhnou za jeden provaz. „Přežil“ jsem tam šest CEO, byli to: Wolfgang Priedl, Jim Lomonosoff, Steve Colgrave, Ben Corah, Rebecca Jay a Jana Kuev.

Čeho jsem si také velmi cenil, je, že kreativní ředitel měl postavení na úrovni CEO – to byla firemní kultura Saatchi & Saatchi. Ještě dnes, když vidím někde její jméno, mám sentimentální pocit, jako když vidím jméno své rodné vísky…

„Don Nicholson vizuály před klienty roztrhal a hodil na zem,“ vypráví marketingový šéf Changhong Europe Electric Martin Paleček.

Martin PalečekMartin PalečekAutor: archiv

V Saatchi jsem pracoval několikrát. V letech 1995–8 na pozici Account Manager (Toyota, Roche, Tchibo, Marks & Spencer, Ericsson…). Následně v letech 1998 až 2000 jako Marketing and New Business Director (Ballantines, Seat, lokální značky…). A pak od roku 2002 do roku 2003 jako kreativec pro Procter & Gamble, Sony Ericsson. Naposledy od roku 2008 do 2010 na pozici New Business a Marketing Director (Toyota, Hanácká…).

Osobností, které ovlivňovaly můj vztah k Saatchi & Saatchi, je více. Především bratři Charles a Maurice Saatchiovi a jejich charisma. Následně globální šéf agentury Kevin Roberts se svým zarputilým buldočím způsobem byznysu. No a samozřejmě kreativní ředitelé, na světové úrovni v čele s Bobem Iserwoodem. V pražské pobočce musím zmínit kreativního ředitele Dona Nicholsona, Skota v kiltu, který byl drsný, profesionální a především byl zárukou kvalitních reklamních výstupů. Don byl jeden z mých reklamních guru. Zmíním například launch obchodní pasáže Myslbek v Praze – Don striktně dodržoval uměleckou hodnotu jednotlivých vizuálů kampaně představující značky, které se v nákupní pasáži prodávaly. A přišli jsme vůbec s prvním využitím prostor podél eskalátorů v metru ve stanici Můstek – na v té době jedinečném médiu jsme umístili opravdu krásné vizuály.

Kreativní úroveň, kterou Saatchi & Saatchi držela, musel občas Don bránit i před klienty. Příkladem může být prezentace kreativního zpracování kampaně pro nejmenovanou značku. Po prezentaci nápadů klient stále argumentoval proti zpracování vizuálu. Chtěl úpravy a úpravy… Když jsme si ho vyslechli a měli přijít s návrhem dalšího řešení vzniklé situace, byl to Don Nicholson, který uchopil prezentační desky s nalepenými vizuály a před zraky všech je demonstrativně roztrhal a hodil na zem. Agentura nakonec nic nepředělávala a klient použil vše tak, jak mu bylo navrženo.

Z českých kolegů bych rád zmínil ještě Edu Kaubu, kterého veřejnost jistě zná. Spolu s Donem tvořili skvělý kreativní tým a vedli ostatní kreativce, například Alenu Foustkovou, Petra Vlasáka nebo Davida Hanouska. Silným členem týmu byl i nepřekonatelný šéf produkce Michal Kuklík se svým osobitým humorem. Michal mnohokrát pomohl svým přístupem k ještě úžasnějším výsledkům a byl silným článkem kreativního proudu agentury. Uvedu příklad značky Lucky Strike, kdy agentura přišla s novým positioningem. Jeho uvedení bylo spjato s trendem té doby – vznikem house a techno taneční scény. Jako pilotní projekt byla naplánována tehdy první komerční open air párty na letišti ve Kbelích. Stany s DJ’s, skvělá hudba, centrifugy a jiné atrakce okamžitě oslovily cílové skupiny, což se následně potvrdilo v obchodních výsledcích.

Saatchi & Saatchi byla moje srdcová záležitost od prvního dne, kdy jsem pro ni začal pracovat. Důvodem byla přátelská a kreativní pracovní atmosféra, podpora mateřské centrály v Londýně, prověřené know-how a unikátní positioning agentury samotné. No a samozřejmě lidé. Kreativní tým lidí, vedený opravdovými a inspirativními osobnostmi. Pracovat pro agenturu, která zosobňuje pozici „the hottest idea shop on the planet“, bylo vždy odměňující zkušeností. V Saatchi jsem zažil mnoho poprvé. A na to zapomenout nelze.

Vizitka Saatchi & Saatchi Praha:

Adresa: Jankovcova 23, Praha 7, www.saatchi.cz

Managing Director: Tomáš Průša

Client Service Director: Tomáš Löbel

Creative Director: Jakub Hanzlíček

Počet zaměstnanců: 30, jejich věkový průměr prý bude takových 30 let. Nejmladšímu je 25, nejstarší je Yaro Pružinec, ale jeho věk se nám nepodařilo zjistit

Klienti: T-Mobile, Seznam.cz, Software602, Novell, Milka, NaZemi, Česká spořitelna, Toyota, Fagor, Wienerberger, Hanácká kyselka, Zuno Bank, Novartis, Procter & Gamble, Visa

Agentura je součástí holdingu Lion Communications (dříve Publicis Prague)

Autor: Jana Brassányová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!